Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie wil me aub helpen i.v.m. foto's in spiegeltent

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie wil me aub helpen i.v.m. foto's in spiegeltent

    Hoi iedereen,

    Ik zou zaterdag een optreden gaan fotograferen van een band ,die me trouwens hebben gevraagd ,maar zit met één groot probleem ,het is in een spiegeltent te doen ,wie heeft suggesties om toch goede foto's te maken ,beschikt over de zoomlens EF 75-300 mmf4.5-6 III en de kitlens ,EFS- 18 -55 mm 1:3.5-5.6 II ,verder wil ik de foto's zoveel mogelijk uit de losse hand nemen .

    Ik heb redelijk wat schrik voor de flitsterug kaatsing ,en op welke stand zet ik best mijn toestel ,P-TV-AV- of op automatisch ,????????

    Wie heeft met deze materie genoeg ervaring om me te willen helpen aub .

    Met vriendelijke groeten ,

    Ardesign
    Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

  • #2
    Re: Wie wil me aub helpen i.v.m. foto's in spiegeltent

    Herkenbaar probleem ,maar geen enkele reden om in paniek te raken.

    Camera op auto,zo close mogelijk bij de band staan en gewoon lekker fotograferen.Maak foto's uit verschillende standpunten,maak er ook wat met de camera boven het hoofd of vanuit hurkpositie.Let een beetje hoe de band beweegt en hoe hun posities zijn,als ze niet goed staan moet u zelf van positie veranderen.Niets makkelijker dan een band fotograferen,zelfs mn oma zou het kunnen. Over het licht en spiegeling moet u zich nooit druk maken,de situatie is zoals ie is.Natuurlijk zullen de meeste foto's zo de vuilbak in kunnen,maar het gaat slechts om die 10 foto's die wél gelukt zijn.Mochten de foto's wat korrelig en wat bewegingsblur vertonen,accepteer dit dan als een artistiek pluspunt. Ps. drink vooraf een paar pinten,dat scheelt enorm. Nou,veel succes dan maar !
    ...zonder camera maak je de beste foto's...

    Comment


    • #3
      Re: Wie wil me aub helpen i.v.m. foto's in spiegeltent

      Je kan alvast wat foto's analyseren op http://www.radiomodern.be/pages/Pictures_140707.html

      Die zijn in een spiegeltent genomen (zowel band als dansers).

      Wegens gebrek aan ervaring kan ik niet meteen een hoop nuttige tips uit de mouw schudden.
      Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

      Comment


      • #4
        Re: Wie wil me aub helpen i.v.m. foto's in spiegeltent

        Bij de foto's van het optreden zelf gebruik je geen flits, zet de camera in de AV-stand, de iso op 800 of 1600, en (ik zie dat je geen echt lichtsterke lens hebt), het diafragma volledig open.

        Je gebruikt de spots als lichtbron, omdat het onderwerp (muzikanten) dan meestal feller belicht is dan de achtergrond zal je belichtingscompensatie moeten toepassen of gebruik maken van lichtmeting met de nadruk op het midden (dat werkt alleen als het onderwerp in het midden staat).

        Ik heb zelf ook al foto's gemaakt van optredens in een spiegeltent, of dat meevalt hangt volledig af van de aanwezige lichtinstallatie.
        Bij dit optreden stonden er aan elke kant 4 spots, die constant van kleur wisselden, als ik een aantal foto's maakte, was de kleur telkens weer anders (meestal overheerste het rood):


        Bij dit optreden was het licht wel beter:


        Gemakkelijk is het nooit, zeker als je geen lichtsterke lenzen hebt.

        Soms heb je geen andere mogelijkheid dan flitsen, in deze spiegeltent was zo weinig licht dat ik op iso 3200 en f2,8 geen foto's meer kon maken omdat de sluitertijd te lang werd. Flitsen was ook niet zo simpel, want in deze spiegeltent hangen heel wat spiegels. De beste resultaten kreeg ik door de flits naar boven te richten en te bouncen op het plafond.
        De foto's van "The Black Crabs" in "San Severia" kan je hier bekijken:

        De eerste foto's zijn nog zonder flits gemaakt, toen was het buiten ook nog licht.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment

        Working...
        X