Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

instellingen bij nacht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • instellingen bij nacht

    Hoi,

    Vraagje, ik ben deze morgen (op weg naar men werk) eens gestopt bij de Lange Nelle in Oostende om paar foto's te nemen terwijl het licht aanlicht en het schemerdonker is.

    Had wel men statief niet mee, maar heb poging gewaagd. Sluitertijd zo lang mogelijk (voldoen licht opnemen) en men diafragma dichtgegooid (om toch uit losse hand nog iets deftigs te krijgen bij lange sluitertijd.
    => Gevolg: foto's veel te donker of wazig, kortom mislukt.

    Wat zijn nu beste instellingen? Was het idee goed en moet ik gewoon in het vervolg men statief meepakken? Of moet ik mss gebruik maken van het licht van de lantaarnpaal die in de buurt stond?

    Alvast bedankt voor de hulp.

    Grtz
    'Keep on Clicking'
    Pana Lumix FZ50 + Olympus mcon-40 (macro)+ Hama Alpha 60 + Bilora 495 (mini)

  • #2
    Re: instellingen bij nacht

    Oorspronkelijk geplaatst door Rockey Bekijk bericht
    Sluitertijd zo lang mogelijk (voldoen licht opnemen) en men diafragma dichtgegooid (om toch uit losse hand nog iets deftigs te krijgen bij lange sluitertijd.
    Je bedoelt hopelijk diafragma zo groot mogelijk, ipv dichtgegooid Heb je de exif nog van die foto's? En op welke instelling zat je, compleet manueel? Sowieso, als je uit de hand wil trekken in het donker dan zal je hoog moeten gaan in je ISO en je diafragma zo groot mogelijk houden. Als je sluitertijd dan nog te lang is om een onbewogen beeld te hebben, dan zal je inderdaad statief nodig hebben (of bijvoorbeeld een auto om je camera op te zetten). Als je camera stabiel staat kan je weer lagere ISO gebruiken en kleiner diafragma, wat denk ik toch betere kwaliteit foto's oplevert.
    Mijn foto's en fractals
    Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

    Comment


    • #3
      Re: instellingen bij nacht

      exif heb ik niet, foto's liggen al in de vuilbak.
      Zal volgende keer men statief meepakken. Enige probleem dak beke heb is bij hoge ISO -> veel ruis (nadeel FZ50)

      Maar bedankt voor de tip, zal eens uitproberen en oefenen é.

      Grtz
      'Keep on Clicking'
      Pana Lumix FZ50 + Olympus mcon-40 (macro)+ Hama Alpha 60 + Bilora 495 (mini)

      Comment


      • #4
        Re: instellingen bij nacht

        gewoon veel proberen en uittesten

        heb de laatste weken 's avonds in mijn tuin bezig geweest (niet dat er veel interessant te zien is maar zo leer ik de instellingen van de camera kennen)
        dan ook eens een avond rondgereden met de auto en interessante dingen getrokken
        was ook om te leren dus 1 gebouw heb ik 10 keer getrokken met 10 verschillende instellingen, gewoon om te zien wat alles gaf en wat met mijn camera het beste was

        (heb nu geleerd dat fotos vanuit de auto getrokken (mini statiefje op de deur) op 10 seconden ook onscherp worden - gaat maar tot een 3-tal seconden..
        ik had geen zin om in de koude met een groot statief op straat te gaan staan..)
        Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

        Comment


        • #5
          Re: instellingen bij nacht

          al wat je wil weten staat in Black B@ndit zijn bijdrage in volgend draadje
          Hey, ik weet niet of dit normaal is, maar ik had graag een foto genomen van de autostrade die ik vanuit mijn raam hier kan zien. Het probleem is dat ik dit graag zou doen bij zonsopgang of zonsondergang. De auto's passeren hier nogal redelijk snel, dus met een relatief kleine sluitertijd zijn de autolichten in een streep. Toen

          HTH

          Comment


          • #6
            Re: instellingen bij nacht

            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            al wat je wil weten staat in Black B@ndit zijn bijdrage in volgend draadje http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=190910
            HTH
            Goed gezien Regulus.

            En weet je waar Black B@ndit die uitleg gehaald heeft?
            Uit zijn eigen draadje van mei 2007.
            Vriendelijke groet,

            Jos

            Comment


            • #7
              Re: instellingen bij nacht

              Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
              Goed gezien Regulus.

              En weet je waar Black B@ndit die uitleg gehaald heeft?
              Uit zijn eigen draadje van mei 2007.
              Het zijn eigenlijk tips van andere forumgebruikers die ik hier over verschillende jaren bij elkaar gesprokkeld heb, en die heb ik nog aangevuld met eigen ervaringen.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment

              Working...
              X