Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cursus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Cursus

    Hallo,

    Kan er iemand mij een goede cursus digitale fotografie aanraden?
    Ik wil op de eerste plaats vooral “het plaatje” leren trekken. Pas als ik hier vooruitgang in boek wil ik ook de nabewerking leren.

    Op internet heb ik 2 cursussen gevonden :
    • Studieplan : ik denk dat je hierbij enkel een cursus krijgt en voor de rest op jezelf bent afgestemd
    • NTI : hier krijg je begeleiding via e-mail en zijn er opdrachten die moeten afgewerkt worden.

    Heeft iemand ervaring met één van deze cursussen?
    Of andere aanraders?

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Cursus

    http://www.cvohageland.be te Aarschot heeft interessante cursussen voor fotografen:

    cursus digitale fotografie 1 --> gericht op iedereen die mooiere foto's wilt maken en vertrouwd wil worden met digitale fotografie. Het foto-gramatica zoals sluitertijd, diafragma, iso, perspectief, compositie, witballans, bracketing en basis digitale workflow worden toegelicht en je leert je foto's verwerken in een multimediale slideshow. In de cursus wordt zowel het compact toestel, de prosumer en de reflexcamera benaderd. Met elk type digitaal fototoestel kan je deelnemen.

    cursus digitale fotografie 2 --> gericht op de creatieve fotograaf die meer uit zijn digitaal reflex toestel wilt halen. De theorie uit cursus 1 wordt verder uitgediept aan de hand van concrete praktijkoefeningen. Flitsfotografie en RAW workflow (Bridge of Lightroom) krijgen ruim aandacht. Bij deel 2 wordt voorkennis verwacht: wie nieuw is in fotografie volgt best eerst cursus 1.

    cursus Photoshop 1 (basis), 2 (gevorderd) en 3 (vervolmaking) voor wie wil leren om foto's grondig te bewerken.

    prijzen: 60 euro incl. cursus per deel. (kortingen voor bepaalde categorieën zoals mindervaliden, werkzoekenden etc) elk deel duurt één semester en omvat 16 weken.

    Comment


    • #3
      Re: Cursus



      Het kan een start zijn. Aan de rechter kan zie je de links naar deel 1 - 2 - 3 en ... inderdaad 4

      Comment


      • #4
        Re: Cursus

        Het NTI moet je echt niet doen. Zeker als je al weet wat sluitertijd is en dat je in raw of jpg kunt fotograferen zijn de cursussen van het NTI zwaar onder je niveau. Dus mocht je al iets meer dan de basis weten dan is het NTI eigenlijk niet de meest geschikte opleiding voor je.
        Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
        --------

        Comment


        • #5
          Re: Cursus

          cursus op chronax neem ik zeker eens onder de loep.
          Last edited by Leergierige beginner; 5 december 2007, 19:30.

          Comment


          • #6
            Re: Cursus

            [QUOTE=momentopname;1662778]http://www.cvohageland.be te Aarschot heeft interessante cursussen voor fotografen:

            Lijken me zeer interessante cursussen. Alleen is Aarschot niet echt in mijn beurt. ( Merchtem )
            Mijn probleem bij een avondschool is dat ik een alleenstaande mama ben van 2kindjes en me dus niet altijd op die avonden kan vrij maken.
            Vandaar mijn zoekactie naar een cursus via internet.

            Comment


            • #7
              Re: Cursus

              Ik heb zelf de vorige discussies op BD rond het onderwerp "online cursussen" nog eens nagelezen.
              Ik heb daar volgende sites gevonden :
              Zoek je een cursus in afstandsonderwijs? Kies uit 400+ cursussen en vind de opleiding die bij je past! ✓15 dagen gratis op proef ✓Gratis Proefles ✓85 jaar ervaring


              Samen met www.loi.nl heb ik nu dus 3 mogelijkheden.

              Wil iemand zijn ervaring met deze cursussen meedelen aub? of

              Comment


              • #8
                Re: Cursus

                LOI zou ik ook niet doen, vanwege dezelfde redenen als bij het NTI.
                Ik heb bij Fotoforce ook een cursus gevolgd en daar ben ik gedeeltelijk tevreden over. Het niveau en de opdrachten zijn goed, maar de cursus die ik heb gevolgd was een groepscursus en dan ben je afhankelijk van de overige deelnemers (ja, ik was ook niet perfect). En dat is lastig, ook al is de groep nog zo klein. Daarom worden er geloof ik ook geen groepscursussen gegeven meer. Maar voor de rest zijn het goede cursussen. Er zijn nu dus alleen individuele cursussen en die zijn wel goed. Je hebt op allerlei niveaus cursussen en ook op verschillende gebieden. Dus net wat jij zoekt. Anders moet je eens een mailtje sturen naar Fotoforce en het NHA. Dan krijg je antwoord op al je vragen en ook of er een geschikte cursus is voor die dingen die jij zoekt in een fotografiecursus.
                Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                --------

                Comment


                • #9
                  Re: Cursus

                  Hallo,

                  Ik volg momenteel de cursus "inleiding digitale fotografie" van fotoforce en ben daar zeer tevreden over. Deze cursus past volgens mij wel bij wat jij wil.
                  Ik ben aan het einde van deze cursus en ga hierna "digitale fotografie 1" volgen.Beeldverwerking komt pas in deze laatste cursus ter sprake.
                  Ik was niet zeker over welke cursus te beginnen maar was achteraf toch blij dat ik de beginnerscursus heb gekozen. Je mag dan wel de basisprincipes kennen, hier wordt je ook verplicht om ze te oefenen en creatief te gebruiken in de opdrachten. Heb je daarna de smaak te pakken kan je nog zoals ik achteraf de vervolgcursussen volgen. Te hoog starten heeft vaak ontgoocheling en opgave tot gevolg.

                  Meer info kan je ongetwijfeld krijgen via de site van fotoforce.

                  Wat je ook kiest, succes ermee,

                  Luc
                  Neem ook even een kijkje op : http://www.lucvercammen-natuurfotografie.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Cursus

                    Hoi,

                    Ook ik heb de groepscursus samen met JLP gevolgd en inderdaad je bent mede afhankelijk van je medecursisten en van je eigen tijd, komt er iets tussen zit je al snel klem met je tijd. FJA is ook meer toegesneden op de iets meer gevorderde beginner dus zoiezo niet zo geschikt voor jou.Ik ben nu begonnen met HBM (Het beeld maken) maar die heb ik ven op een laag pitje gezet. Het voordeel van de individuele cursus is dat je je eigen tempo kunt bepalen. bv Elke week en opdracht (moet je echt wel heel veel tijd hebben ) elke 2 weken of elke 4 weken. De opdrachten worden een beetje naar je eigen niveau en apparatuur bepaald dus ook iemand met een compact of een 1D. Heb je een 5d en geen externe flitser zul je geen opdracht krijgen waarbij je moet flitsen . Dit in tegenstelling tot bv het NTI of LOI die voor iedereen dezelfde opdrachten heeft.
                    Mocht je meer willen weten, laat maar weten

                    Gr. Xarder

                    Comment


                    • #11
                      Re: Cursus

                      Ik ben ondertussen ijverig aan deel 1 op www.chronax.be begonnen
                      Ik ga de 4 delen zeker doornemen.
                      Daarna ben ik van plan om via fotoforce een cursus te volgen.
                      Ik veronderstel dat ik dan wel onmiddellijk met de DF1 kan starten.
                      Xarder of JLP....zijn het praktijkgerichte opdrachten?
                      Kan je voldoende vragen stellen over dingen die niet lukken of zo?
                      Zijn de opdrachten ongeveer te vergelijken met andere maandopdrachten te vinden op verschillende sites?
                      M.a.w. denken jullie dat er iets valt bij te leren of kan je evengoed op BD foto's posten en leren uit de commentaren?

                      Groetjes

                      Comment


                      • #12
                        Re: Cursus

                        De opdrachten bij Fotoforce zijn zeker praktijkgerichte opdrachten (met wat ondersteunende theorie, maar geen zware kost is dat gelukkig). Anders zou het voor mij ook niet interessant zijn geweest. In het geval van de cursus die ik heb gevolgd kreeg je maandelijks een opdracht waarbij je niet alleen de theorie moest gebruiken, maar ook nog eens flink moest nadenken. Kortom je creativiteit wordt ook aangesproken.

                        Een opdracht die ik bijvoorbeeld best lastig vond was om (kort gezegd) 2 foto's te maken van 1 global warming en 2 de gevolgen van global warming. Vooral die laatste moet je toch over nadenken, want hoe fotografeer je zoiets zodat anderen ook direct weten waarover het gaat.

                        De docent is altijd aanspreekbaar via mail, dus mocht je een vraag stellen, dan krijg je heel snel antwoord daarop. Welke cursus je het beste kan volgen durf ik zo niet te zeggen, dat weet Xarder of de Erik Mansvelders (docent van Fotoforce ook actief op het forum hier) beter.

                        Zelf heb ik voordat ik die cursus ging volgen eerst een behoorlijke tijd op BD (maar ook op andere fotofora gekeken). Want je leert ook veel van het kijken naar foto's van anderen en het zelf proberen. Ook heb ik veel geleerd door de discussies te volgen in de verschillende fotogerelateerde forumonderdelen. Maar er waren (en zijn nog steeds) dingen die je niet zo snel kunt leren door een forum te lezen, vandaar dat ik destijds de cursus heb gevolgd. En nog steeds leer ik bij gelukkig. Misschien dat ik in de toekomst nog een cursus via Fotoforce ga volgen, maar ik denk dat ik misschien ook wel de Fotoacademie (is in Belgie te vergelijken met de KABK meen ik) ga volgen. Dat is een studie van 3 of 4 jaar en dan ga je nog veel dieper op alle materie in. Maar dat zijn toekomstplannen waar ik voorlopig geen tijd voor heb.
                        Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                        --------

                        Comment

                        Working...
                        X