Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portretfotografie: Canon EF 50 f/1,8 II of de EF 85 f/1,8 USM ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Portretfotografie: Canon EF 50 f/1,8 II of de EF 85 f/1,8 USM ?

    Hallootjes,

    Ik ben op zoek naar een budgetvriendelijke lens die geschikt is voor portretfotografie...
    Ik gebruik hiervoor een EOS 350D.

    Nu heb ik onderstaande lenzen in't vizier:

    - Canon EF 50 f/1,8 II
    - Canon EF 85 f/1,8 USM

    Daar de eerste zeer goedkoop is gaat mijn voorkeur ook uit naar deze lens...
    Is de 2de hier veel beter (prijsverschil in acht genomen) ? Zijn beide lenzen even scherp ?

    Graag wat info van de kenners onder jullie...
    *** Canon EOS 50D - Sigma 18-200 OS f/3,5-6,3 - Canon EF 50 f/1,8 II - Canon EF 70-200 f/4 L USM - Canon EF 17-40 f/4 L USM - Metz MecaBlitz 48 AF-1 Digital ***

  • #2
    Re: Portretfotografie: Canon EF 50 f/1,8 II of de EF 85 f/1,8 USM ?

    van deze twee is de 85f1.8 de scherpere, de snellere, de stevigere, ...
    ik heb geen betere lens in m'n assortiment.
    voor €250 vind je deze 2dehands.

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: Portretfotografie: Canon EF 50 f/1,8 II of de EF 85 f/1,8 USM ?

      Ik beaam de uitleg van MM.
      Maar ik heb de 50mm ook gehad en als je die kan overnemen
      voor een goede prijs zal je geen miskoop doen. Daar ben ik ook altijd tevreden van geweest.

      Comment


      • #4
        Re: Portretfotografie: Canon EF 50 f/1,8 II of de EF 85 f/1,8 USM ?

        idem hier. Hou er wel rekening me dat je met een Crop camera zit, dus als het portret (studio) foto's zijn is het misschien niet zo aangenaam dat je enkele meters van je onderwerp staat met de 85mm. Om eerlijk te zijn zou ik aanraden om ze beide te kopen. De 50mm heeft ook z'n voordelen, is niet al te slecht, en kost bijna niets (in vergelijking tot...)

        Kris
        Canon 40D // Speedlite 430EX // Canon 50mm f1.8 // Canon 70-200L f2.8 // Tamron 28-75mm f2.8 (te koop) // Tokina 11-16 f2.8
        http://digital.raptor-tec.be

        Comment


        • #5
          Re: Portretfotografie: Canon EF 50 f/1,8 II of de EF 85 f/1,8 USM ?

          Ik heb ze allebei, ook op een 350D. Ik gebruik bij voorkeur de 85mm. Die kan veel beter de gefotografeerde isoleren met een mooier bokeh. Maar binnen is ze soms te lang. Indien ik er slechts 1 mag houden, dan houd ik de 85mm.
          De 50mm is pas echt scherp op f/2.8. De 85mm is beter bruikbaar op 1.8, zeker op 2.2.

          Comment


          • #6
            Re: Portretfotografie: Canon EF 50 f/1,8 II of de EF 85 f/1,8 USM ?

            Oorspronkelijk geplaatst door OpaJM Bekijk bericht
            De 50mm is pas echt scherp op f/2.8. De 85mm is beter bruikbaar op 1.8, zeker op 2.2.
            Da's waar, was ik vergeten te zeggen
            Canon 40D // Speedlite 430EX // Canon 50mm f1.8 // Canon 70-200L f2.8 // Tamron 28-75mm f2.8 (te koop) // Tokina 11-16 f2.8
            http://digital.raptor-tec.be

            Comment


            • #7
              Re: Portretfotografie: Canon EF 50 f/1,8 II of de EF 85 f/1,8 USM ?

              Mercikes voor de vele leerzame reacties...

              Als ik even mag opsommen:

              85 f/1,8 => Zeer scherp de degelijk. Nadeel: in combi met 350D wat te 'lang'.
              50 f/1,8 => Scherp op 2,8 en supergoedkoop. Nadeel: Niet zo snel (geen USM) en minder degelijk (geen metal bajonet)

              Ik zou de lens voornamelijk gaan gebruiken voor het fotograferen van mijn eigen kinderen en petekindje (baby).
              Ik vermoed dat dan de 50 f/1,8 voorlopig de beste oplossing zal zijn.
              Of ben ik mis ?
              En is deze dan op f/2,8 vergelijkbaar qua scherpte met de 85 ?

              (Ik kan dan nadien de 85 f/1,8 bijkopen voor het "verdere" werk... )
              *** Canon EOS 50D - Sigma 18-200 OS f/3,5-6,3 - Canon EF 50 f/1,8 II - Canon EF 70-200 f/4 L USM - Canon EF 17-40 f/4 L USM - Metz MecaBlitz 48 AF-1 Digital ***

              Comment


              • #8
                Re: Portretfotografie: Canon EF 50 f/1,8 II of de EF 85 f/1,8 USM ?

                Kinderen fotograferen met een 50 1.8? Mag dan hopen dat ze netjes stil blijven zitten, want de autofocus van de 50mm f/1.8 MkII is nou niet bepaald 'goed' te noemen. In tegen stelling tot de 85mm deze lens is extreem snel, ik gebruik hem dan ook voornamelijk om binnensporten te fotograferen.

                Tevens is de lens scherper, beter gebouwd, geeft mooiere bokeh en heeft de ideale brandpunts afstand voor portret foto's (hoofd en schouders). Ookal heb je vrij weinig ruimte. De 85 1.8 is overigens al scherp op 1.8 hoor...alleen is de scherpte diepte wat klein dan.

                Enigste redenen wellicht om de 50 1.8 te kopen zijn:
                * Kost maar €90,-
                * Beter brandpuntsafstand voor jou.

                Alhoewel ik persoonlijk moet zeggen dat ik 85mm perfect vind voor de toepassingen die jij zojuist opnoemde..
                Canon EOS 5D | Sigma 50 1.4 | 17-40L | 135L
                Visit my Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Portretfotografie: Canon EF 50 f/1,8 II of de EF 85 f/1,8 USM ?

                  Je kan misschien ook de 50mm F1.4 overwegen. Deze is scherper, beter gebouwd en ook sneller in autofocus, echter wel niet zo snel als de 85mm
                  Panasonic G1

                  Comment


                  • #10
                    Re: Portretfotografie: Canon EF 50 f/1,8 II of de EF 85 f/1,8 USM ?

                    Ik heb sinds kort beide lenzen (de 50mm had ik al langer).
                    Ik vind het allebei supergoede lenzen (nuja, ik heb wel de nikon varianten) maar als ik moest kiezen zou ik waarschijnlijk voor de 85mm gaan. Het enige wat ik ietwat jammer vind is dat de minimale focusafstands "slechts" 80cm is, wat niet echt heel dicht is, de 50mm gaat toch 40cm en dit werkt leuker, zo kan je veel dichter komen.
                    Ik weet niet of de focusafstanden van de Canon's hetzelfde zijn maar ik veronderstel van wel.

                    Dus ik zou voor de 85 gaan (zeker als die USM heeft!)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Portretfotografie: Canon EF 50 f/1,8 II of de EF 85 f/1,8 USM ?

                      Geweldig...
                      En we leren bij...

                      Nu heb ik even in de Canon Lenzen-cataloog gebladerd en ben ik de volgende tegengekomen:

                      EF-S 60mm f/2,8 Macro USM

                      Is dit nu misschien geen compromis voor alle bovenstaande reacties ?

                      - brandpuntafstand ok
                      - degelijkheid ok
                      - snelheid ok
                      - scherpte ?
                      - lichtgevoeligheid f/2,8 voldoende ?

                      Of is deze niet geschikt voor portretfotografie ?

                      (Ik hoop niet dat ik teveel vragen stel...)
                      *** Canon EOS 50D - Sigma 18-200 OS f/3,5-6,3 - Canon EF 50 f/1,8 II - Canon EF 70-200 f/4 L USM - Canon EF 17-40 f/4 L USM - Metz MecaBlitz 48 AF-1 Digital ***

                      Comment


                      • #12
                        Re: Portretfotografie: Canon EF 50 f/1,8 II of de EF 85 f/1,8 USM ?

                        Als je zowieso ook een macrolens wilt hebben zou ik beginnen met de 60mm.
                        De 50mm is sowieso heel handig om erbij te hebben vanwege de lichtserkte en het extreem lage gewicht in je tas.
                        Gebruik je hem niet meer dan schrijf je er bij verkoop ook maar hooguit 1 of 2 tientjes op af.
                        Overigens schrijf je op een goede 2e handse 85mm helemaal niet af als je die weer door verkoopt, dus zelf experimenteren is mijn advies.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: Portretfotografie: Canon EF 50 f/1,8 II of de EF 85 f/1,8 USM ?

                          Ik heb al bijna een jaar de 50mm/1.8.
                          Je kunt daar behoorlijke portretfoto's mee maken maar dan je moet wel vrij dicht bij je onderwerp staan (+/- 1 tot 1,5m) wat niet altijd gemakkelijk is bij het fotograferen van kinderen.
                          De 85/1.8 lijkt me veel geschikter voor portretfoto's en staat ook hoog op mijn verlanglijstje.
                          Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: Portretfotografie: Canon EF 50 f/1,8 II of de EF 85 f/1,8 USM ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
                            Ik heb al bijna een jaar de 50mm/1.8.
                            Je kunt daar behoorlijke portretfoto's mee maken maar dan je moet wel vrij dicht bij je onderwerp staan (+/- 1 tot 1,5m) wat niet altijd gemakkelijk is bij het fotograferen van kinderen.
                            De 85/1.8 lijkt me veel geschikter voor portretfoto's en staat ook hoog op mijn verlanglijstje.
                            Idem voor mij ...
                            heb ook de 50mm 1.8 en is heel leuk om daar portretjes mee te maken...
                            Gebruik hem zelf voor mijn portretjes van mijn (baby)zoontje
                            http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=189238
                            En ja 1 op 2 is wel degelijk scherp hoor dus op zich valt dat wel mee met de snelheid
                            van dat lensje ... zeker als je zijn kostprijs meerekend bij de beoordeling...
                            Het kost geen euro meer om een foto extra te nemen dus kan je er evengoed wat meer nemen...schiet je buffer maar vol op de kids er zal zeker veel bruikbaars tussen staan op je kaartje...
                            Desondanks staat de 85mm ook op mijn verlanglijstje hoor....
                            vooral dan voor portretten buiten vanop iets grotere afstand...
                            *www.InPuT79.be*
                            Canon eos 60D// Tokina 12-24mm f4, Canon EF 17-40mm f4L, Canon 50mm f1.8 mkI, Canon EF 70-200mm f2.8 L USM, Canon 85mm f1.8

                            Comment

                            Working...
                            X