Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Snelle sluitertijd geeft donker beeld?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Snelle sluitertijd geeft donker beeld?

    Hey, ik weet niet of dit normaal is, maar ik had graag een foto genomen van de autostrade die ik vanuit mijn raam hier kan zien. Het probleem is dat ik dit graag zou doen bij zonsopgang of zonsondergang. De auto's passeren hier nogal redelijk snel, dus met een relatief kleine sluitertijd zijn de autolichten in een streep. Toen wou ik de sluitertijd aanpassen ... verkleinde die en toch gaf hij een heel donker beeld ... het was bijna zwart. Na eventjes te foefelen heb ik de volgende instellingen toegepast die al een beter beeld gaven (F3.2 iso 1250, 1/60) maar het beeld blijft nog altijd redelijk donker.

    Stel dat ik dus een foto wil nemen, dan doe ik dit via mijn lcd-scherm. Tijdens het scherpstellen blijft het beeld goed zichtbaar ... voldoende licht dus, maar als hij dan eenmaal scherpgesteld is, dan is het beeld pikkedonker.

    Weet er iemand wat ik hieraan kan doen? Alvast bedankt
    Lumix DMC-FZ8

  • #2
    Re: Snelle sluitertijd geeft donker beeld?

    Toestel? Lens?

    Comment


    • #3
      Re: Snelle sluitertijd geeft donker beeld?

      Wat bedoel je met kleine sluitertijden en met verkleinen van de sluitertijd ?
      Bij sluitertijden spreek je van lange en korte sluitertijden. 1/60" is een relatief lange sluitertijd vergeleken met bv. 1/640". Nu het begrip sluitertijd legt zichzelf uit : het is namelijk de tijd dat je sluiter opengaat om licht binnen te laten. Hoe korter je die tijd gaat instellen, hoe minder licht er binnen komt en hoe donkerder je foto zal zijn bij gelijke ISO, een evidentie op zich.
      Misschien toch eens een handboek over fotografie lezen
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: Snelle sluitertijd geeft donker beeld?

        Ja, van die sluitertijd dat wist ik, maar ik redeneerde als volgt. Nu zijn de autolichten juist streepjes op de foto's. Om die streepjes in gewone autolichten te veranderen, is het misschien best om de sluitertijd te verkleinen, zodat hij meer een momentopname kan maken?

        Heb je soms tips om er toch een geslaagde foto van te maken?
        Lumix DMC-FZ8

        Comment


        • #5
          Re: Snelle sluitertijd geeft donker beeld?

          Oorspronkelijk geplaatst door greendwarf Bekijk bericht
          Ja, van die sluitertijd dat wist ik, maar ik redeneerde als volgt. Nu zijn de autolichten juist streepjes op de foto's. Om die streepjes in gewone autolichten te veranderen, is het misschien best om de sluitertijd te verkleinen, zodat hij meer een momentopname kan maken?

          Heb je soms tips om er toch een geslaagde foto van te maken?
          Als je dat wil bereiken heb je idd een snellere sluitertijd nodig en kan je verder enkel nog terugvallen op diafragma en ISO om je lichtopbrengst te vergroten.
          Als je al aan F3.2 en ISO 1250 zit wil dat zeggen dat je niet echt veel speelruimte meer hebt, beetje afhankelijk van je lens en/of toestel. Je hebt nu eenmaal een aantal wetmatigheden waar je niet naast kan, één ervan is dat je licht nodig hebt om een foto te maken. Als je lange belichtingstijden uitsluit omdat je je beeld wil bevriezen kan je enkel nog het diafragma openzetten en de ISO omhoogjagen, maar of je foto dan nog het aankijken waard is, is weer een andere zaak.
          Last edited by elsan; 4 december 2007, 16:47.
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: Snelle sluitertijd geeft donker beeld?

            Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
            Als je dat wil bereiken heb je idd een snellere sluitertijd nodig en kan je verder enkel nog tergvallen op diafragma en ISO om je lichtopbrengst te vergroten.
            Als je al aan F3.2 en ISO 1250 zit wil dat zeggen dat je niet echt veel speelruimte meer hebt, beetje afhankelijk van je lens en/of toestel. Je hebt nu eenmaal een aantal wetmadigheden waar je niet naast kan, één ervan is dat je licht nodig hebt om een foto te maken. Als je lange belichtingstijden uitsluit omdat je je beeld wil bevriezen kan je enkel nog het diafragma openzetten en de ISO omhoogjagen, maar of je foto dan nog het aankijen waard is, is weer een andere zaak.
            Hey, bedankt voor je snelle antwoord!!

            Het was wel het antwoord dat ik vreesde. Nuja, niets aan te doen zal het wel bij valavond eens proberen, dan is het altijd wat klaarder.

            Mvg
            Lumix DMC-FZ8

            Comment


            • #7
              Re: Snelle sluitertijd geeft donker beeld?

              Oorspronkelijk geplaatst door greendwarf Bekijk bericht
              Om die streepjes in gewone autolichten te veranderen, is het misschien best om de sluitertijd te verkleinen
              Probeer die tweede zin van elsan in #3 te onthouden en die termen te gebruiken. Dat maakt de communicatie met anderen hier wat makkelijker.

              Comment


              • #8
                Re: Snelle sluitertijd geeft donker beeld?

                Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                Je hebt nu eenmaal een aantal wetmatigheden waar je niet naast kan, één ervan is dat je licht nodig hebt om een foto te maken. Als je lange belichtingstijden uitsluit omdat je je beeld wil bevriezen kan je enkel nog het diafragma openzetten en de ISO omhoogjagen, maar of je foto dan nog het aankijken waard is, is weer een andere zaak.
                Dat is nu eens een toepassing die niet mogelijk is met een Pana FZ... Dat heet ook de mogelijkheden kennen van je toestel.

                Korte belichtingstijd + groot diafragma = hoge ISO-waarde gebruiken = ruis.
                Nikon D40 + Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX.

                Comment


                • #9
                  Re: Snelle sluitertijd geeft donker beeld?

                  Oorspronkelijk geplaatst door epo.user Bekijk bericht
                  Korte belichtingstijd + groot diafragma = hoge ISO-waarde gebruiken = ruis.
                  Nee, onjuist: korte belichtingstijd + klein diafragma = hoge ISO-waarde gebruiken = ruis.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Snelle sluitertijd geeft donker beeld?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                    Nee, onjuist: korte belichtingstijd + klein diafragma = hoge ISO-waarde gebruiken = ruis.
                    Sorry als ik je hiermee wat beledig maar epo.user heeft toch wel gelijk als hij zegt; Groot diafragma ... maak aub een verschil tussen diafragma zelf en diafragma-waarde

                    groot diafragma = klein diafragmawaarde (les2 bij ons op school) hoja, in principe had u beide het juiste in gedachte, maar de eeuwige drang om elkaar online af te kraken bleek misschien te sterk
                    Working with a 3.5 inch long 'shutter'finger & brown HD eyes

                    Comment


                    • #11
                      Re: Snelle sluitertijd geeft donker beeld?

                      Oorspronkelijk geplaatst door wingman Bekijk bericht
                      Sorry als ik je hiermee wat beledig maar epo.user heeft toch wel gelijk als hij zegt; Groot diafragma ... maak aub een verschil tussen diafragma zelf en diafragma-waarde

                      groot diafragma = klein diafragmawaarde (les2 bij ons op school) hoja, in principe had u beide het juiste in gedachte, maar de eeuwige drang om elkaar online af te kraken bleek misschien te sterk
                      Misschien toch maar wachten op de rest van de lessen ?
                      Een groot diafragma laat meer licht binnen dan een klein diafragma, of als je het duidelijker wil uitdrukken : een wijd (=groot) diafragma laat meer licht binnen dan een eng (=klein diafragma). Waar denk je nu dat je het meeste ruis gaat mee creëeren ?
                      fotosite

                      Comment


                      • #12
                        Re: Snelle sluitertijd geeft donker beeld?

                        Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                        Een groot diafragma laat meer licht binnen dan een klein diafragma, of als je het duidelijker wil uitdrukken : een wijd (=groot) diafragma laat meer licht binnen dan een eng (=klein diafragma). Waar denk je nu dat je het meeste ruis gaat mee creëeren ?
                        Of om het anders te zeggen: wanneer denk je (wingman, epo) dat je de ISO verder moet opvoeren: met veel of weinig licht?

                        Oorspronkelijk geplaatst door wingman Bekijk bericht
                        de eeuwige drang om elkaar online af te kraken bleek misschien te sterk
                        De pot verwijt de ketel... Het enige verschil is dat ik gelijk heb.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Snelle sluitertijd geeft donker beeld?

                          Als je een te korte sluitertijd kiest, dan kan het diafragma gewoon niet ver genoeg open om genoeg licht binnen te laten, daar zit het probleem...

                          Als er weinig licht is, en je wil de kortst mogelijke sluitertijd gebruiken, dan zet je de camera op de diafragmavoorkeuze-stand. Zet dan het diafragma zo ver mogelijk open, en zet de iso zo hoog mogelijk. Dan zal de camera de nodige sluitertijd wel berekenen.

                          Maar of je op die manier het gewenste resultaat zal bereiken, dat is natuurlijk een heel andere zaak.

                          Als je het toestel in de sluitertijd-voorkeuze zet, dan moet je ook steeds de andere parameters (diafragma, iso) in het oog houden om te voorkomen dat de foto onder of overbelicht wordt. Als het diafragma niet ver genoeg dicht kan, dan wordt de foto overbelicht bij een te lange sluitertijd.

                          Het is dus niet voldoende om zomaar een parameter in te stellen, je moet ook in het oog houden dat die technisch haalbaar is, anders lukt het ook niet (het diafragma kan bijvoorbeeld nooit verder open dan "volledig open").

                          Wil je dat er bij nachtfoto's strepen in beeld komen van autolichten, dan zet je de camera op statief, iso 100, diafragmavoorkeuze ergens tussen f5,6 en f16 (in het oog houden dat de sluitertijd niet langer wordt dan 30sec, want dat is meestal het maximum in de AV (A) stand, je ziet dan in de zoeker wel iets knipperen om aan te geven dat de foto onderbelicht wordt).

                          Hier heb je nog eens alle mogelijke tips over nachtfotografie:

                          -statief
                          -iso 100 (of 200 als je niet lager kan), de belichtingstijd speelt geen rol met een statief, daarom moet je geen hoge iso instellen
                          -AV stand (diafragmavoorkeuze)
                          -diafragma op f8-f16 (f16 geeft grotere stervorming rond lichtpunten) (aanpassing, het diafragma te ver dichtzetten geeft minder scherpe foto's)
                          -Timer of afstandsbediening gebruiken om trillingen te vermijden als je op het knopje drukt.
                          -Als je de mogelijkheid hebt voor "Mirror Lock Up" dan gebruik je die ook om trillingen van de opklappende spiegel te vermijden.
                          -Soms kan het moeilijk zijn om scherp te stellen, richt dan de camera op een lichter punt, druk de ontspanknop half in, en zet dan de camera weer op de juiste plaats en druk de ontspanknop dan verder in (One Shot AF gebruiken).
                          -Zet de "noise reduction bij lange sluitertijden" aan, (het duurt dan wel langer voor je de volgende foto kan maken).
                          -Gebruik geen UV-fliter, want daarmee krijg je veel sneller last van flare (rare lichtvlekken op de foto).
                          -Gebruik een zonnekap als je die hebt, ook om flare te vermijden.
                          -Probeer ook foto's te maken als het nog net niet helemaal donker is, die zijn meestal het mooist ("blauwe uurtje" noemen ze dat, maar dat duurt zo lang niet).
                          -Ik zet de witbalans altijd op automatisch voor nachtfoto's, daarmee behoud je de sfeer het best.
                          -Als je in de AV (A) stand werkt, hou dan wel de maximale sluitertijd in het oog, want die is bij de meeste camera's beperkt tot 30 sec. Als je dan het diafragma te ver dicht zet, wordt de foto onderbelicht omdat de sluiter niet langer dan 30 sec open blijft.
                          -Je zal wat moeten spelen met de belichtingscompensatie, want door de scherpe contrasten tussen de verlichte gebouwen en de zwarte achtergrond is de belichting niet altijd optimaal (bekijk de foto's op het schermpje om ze te beoordelen, en pas eventueel de belichtingscompensatie aan).
                          -Zorg voor een goed geladen akku, want bij lange sluitertijden verbruikt een camera een stuk meer.
                          -Als je IS of VR-lenzen gebruikt, zet dan de beeldstabilisatie uit, want ik heb zelf al een paar keer ondervonden dat die zorgt voor bewogen foto's als de camera op een statief gemonteerd is. Zonder beeldstabilisatie zijn de foto's dus scherper in dit geval.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Snelle sluitertijd geeft donker beeld?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                            Nee, onjuist: korte belichtingstijd + klein diafragma = hoge ISO-waarde gebruiken = ruis.
                            Sorry hoor jongens, ik zie hier net mijn kemel van een typfout in. Ik bedoelde niet een groot diafragma, maar een groot diafragma-getal
                            Aangezien de starter van dit topic volgens mij een eenvoudige uitleg nodig had voor zijn gesteld probleem, wou ik er groot diafragma-getal van maken, ipv gewoon klein diafragma te typen. I know !!!

                            Nogmaals sorry voor de verwarring hé !

                            Wel een zeer gedetailleerde en knappe uitleg hoor Black B@ndit ! Ook bedankt vanwege mij !
                            Nikon D40 + Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Snelle sluitertijd geeft donker beeld?

                              Oorspronkelijk geplaatst door epo.user Bekijk bericht
                              Sorry hoor jongens, ik zie hier net mijn kemel van een typfout in. Ik bedoelde niet een groot diafragma, maar een groot diafragma-getal
                              Aangezien de starter van dit topic volgens mij een eenvoudige uitleg nodig had voor zijn gesteld probleem, wou ik er groot diafragma-getal van maken, ipv gewoon klein diafragma te typen. I know !!!
                              Je bent niet de enige, hoor. Als iedereen nou gewoon diafragma zou gebruiken i.p.v. diafragmawaarde dan zou de wereld er een stuk beter uitzien. Het lijkt wel een besmettelijke ziekte.

                              In fotografie heb je verschillende soorten : model, sport, concert, ... Wat is volgens jullie de moeilijkste soort en waarom ? Ik stel deze vraag naar aanleiding van een kleine discussie die ik gisteren had met een vriend van mij.

                              Hallo, ik heb sinds vrijdag de D80 in mijn bezit. Nu is me juist opgevallen dat er op mijn foto's een zwart puntje zit. Hoe groter het diafragma hoe donkerder het puntje is, maar bij 3.5f is het ook al zichtbaar. Bij de eerste foto's die ik trok was het nog niet zichtbaar. Tussen twee foto's die ik trok waar het nog niet en



                              wingman kan zich in elk geval niet op een 'tikfout' beroepen, die moet les 2 nog maar eens doornemen.

                              Comment

                              Working...
                              X