Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 18-50mm F 2.8 EX DC onscherpte?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 18-50mm F 2.8 EX DC onscherpte?

    Hey,

    Ik heb net de Sigma 18-50mm F 2.8 EX DC aangekocht. Ik had deze in de winkel wat uitgetest omdat ik gehoord dat er wat slechte modellen tussen zaten maar ik had toch niet genoeg tijd op dat moment blijkbaar. Nu ik thuis ben en wat aan het spelen ben met de lens merk ik dat op 18mm de lens praktisch nooit een scherpe foto kan produceren terwijl dit voor de rest wel vrij behoorlijk lukt. Is dit nu een van die slechte appels die ik gekocht heb of ligt het ergens anders aan? Ik dacht namelijk dat het sigma-probleem vooral front en backfocus was?

    Grtz, Stanlie
    Cultures don't meet, People do
    Photoblog

  • #2
    Re: Sigma 18-50mm F 2.8 EX DC onscherpte?

    kan je eens foto posten met exif?

    Oorspronkelijk geplaatst door Stanlie Bekijk bericht
    Hey,

    Ik heb net de Sigma 18-50mm F 2.8 EX DC aangekocht. Ik had deze in de winkel wat uitgetest omdat ik gehoord dat er wat slechte modellen tussen zaten maar ik had toch niet genoeg tijd op dat moment blijkbaar. Nu ik thuis ben en wat aan het spelen ben met de lens merk ik dat op 18mm de lens praktisch nooit een scherpe foto kan produceren terwijl dit voor de rest wel vrij behoorlijk lukt. Is dit nu een van die slechte appels die ik gekocht heb of ligt het ergens anders aan? Ik dacht namelijk dat het sigma-probleem vooral front en backfocus was?

    Grtz, Stanlie
    Fuji XPRO1

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 18-50mm F 2.8 EX DC onscherpte?

      Op welke diafragma-opening heb je getest?
      Volledig open is de 18-50 (f2,8 dus), net zoals de meeste lenzen vrij soft.
      De foto's zijn dan wel bruikbaar, maar er is wat meer verscherping nodig.

      Op f4 zou ze wel over het hele zoombereik vrij scherp moeten zijn (dat was toch zo bij het exemplaar dat ik zelf gehad heb). De maximale scherpte zit op f5,6 - f8, als je daar geen scherpe foto's kan maken, dan is er duidelijk wat mis (hou wel rekening met de sluitertijd, om bewegingsonscherpte uit te sluiten).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 18-50mm F 2.8 EX DC onscherpte?

        De middenscherpte moet evenwel vrij goed zijn op 18mm, anders is het echt mis, naar de randen is het op 2.8 altijd iets softer.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 18-50mm F 2.8 EX DC onscherpte?

          Als je volledig open foto's trekt en ze zijn niet scherp, dan kan het nog steeds aan front- of backfocus liggen. Heb je al getest op iets "met diepte", zodat je kan zien of de scherpte te ver naar voor of achteren ligt?
          Mijn foto's en fractals
          Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 18-50mm F 2.8 EX DC onscherpte?

            Hey,

            Mijn excuses voor de late reactie maar ben deze week nogal ziek geweest. Heb nu vlug een paar foto's getrokken om een paar voorbeelden te geven.

            op 3.2
            foto 1
            op 4.0
            Foto 2
            Foto 3
            Foto 4
            Ik ben vrij zeker dat het geen bewegingsonscherpte is ondanks de trage sluitertijd bij sommige van deze foto's, maar heb hiervoor ook al tests gedaan en het is altijd maar een pover resultaat of ben ik hier nu te kritisch voor deze lens. Ik krijg heel vaak het gevoel dat de lens moeite heeft om te focussen hoe verder het object zich bevindt.

            Grtz, Stanlie
            Cultures don't meet, People do
            Photoblog

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 18-50mm F 2.8 EX DC onscherpte?

              En nu nog wat groter....
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment

              Working...
              X