Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schrijfsnelheid D300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Schrijfsnelheid D300

    Ik zit nog met een gewoon Kingston 100x kaartje van 2 gig.

    Ik heb gemerkt dat er dus niet al te veel foto's op het kaartje gaan tegenover mijn vroegere D100


    Waar ben ik nu het beste mee ?
    meerdere kaartjes van bvb 4 gig, of ineens eentje van 16 gig

    + welke snelheid ?


    Saturn bood mij een ExtremeIV van 4 of 8 gig aan. Deze zouden razendsnel zijn. tot 40 MB/sec
    Maar heb ik hier voordeel mee ?
    Ik heb mij al laten vertellen dat de schrijfsnelheid van een D300 maar 23 MB/sec is.
    dan ben ik dus beter met een ExtremeIII, en dus ook goedkoper gesteld
    Last edited by CODA-gfx; 3 december 2007, 12:38. Reden: duidelijkere titel
    Nikon D300, AF-S DX VR 18-200mm 3.5-5.6G IF-ED, Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR , SB-800

  • #2
    Re: Schrijfsnelheid D300

    Extreme III zal ruim voldoende zijn. 4 GB , 8 Gb of 16 Gb zijn tegenwoordig allemaal uitstekend. Sommigen willen hun eieren niet allemaal in 1 mand leggen en kiezen dan voor de zekerheid van meerdere 'kleinere' kaartjes. Maar veel zal het wel niet uitmaken denk ik.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: Schrijfsnelheid D300

      Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
      Sommigen willen hun eieren niet allemaal in 1 mand leggen en kiezen dan voor de zekerheid van meerdere 'kleinere' kaartjes. Maar veel zal het wel niet uitmaken denk ik.
      Een kaart in de camera kan niet kwijtraken en één in je tas ook niet, maar onder tussen kan het bij snel handelen misschien net wel fout gaan en kom je thuis met één kaart minder.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Schrijfsnelheid D300

        Ik gebruik een Extreme III in mijn 400D en die voldoet prima qua snelheid. Een continous reeks van pakweg 10 foto's lukt prima.
        Album: http://www.flickr.com/photos/zinno01/

        Comment


        • #5
          Re: Schrijfsnelheid D300

          Als je de werkelijke schrijfsnelheid wil weten van een D300 in combinatie met verschillende types en merken geheugenkaartjes, dan zal je nog wat geduld moeten hebben.
          Op deze website http://www.robgalbraith.com/bins/index.asp worden de meeste DSLR's aan die test onderworpen.

          Of je er ook iets aan hebt, dat maak je zelf uit, maar je merkt pas een verschil als de interne buffer van de camera vol raakt.
          Zolang je dus niet teveel foto's kort na elkaar maakt zal je dus nooit verschil merken tussen een traag en een snel geheugenkaartje.

          Met een snelle kaartlezer (of een snelle camera) merk je wel verschil bij het uploaden van de foto's naar de pc.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Schrijfsnelheid D300

            Bij mijn D200 heb ik de buffer één keer vol gehad, dat was bij een test of ik de aantal foto's volgens de spec's kon maken in een burts-> dat kan.
            In normale situaties is me dit nog nooit gelukt, ook bij sportopnames niet en ik schiet altijd in raw.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Schrijfsnelheid D300

              De D300 schiet in de praktijk, als het moet, méér fps (minimum 6 per/sec) dan D200 en D40.

              Als je dit nu niet direct gebruikt dan is bijv een Sandisk III ok.

              Ik heb er een Lexar UDMA 300x 4Gb in om als het moet geen flessenhals wbt het wegschrijven van de buffer te creeren.

              Galbraith heeft de D300 met de moderne kaarten nog niet getest dus heb je er niet zoveel aan voor de D300.

              hg,

              Karel

              Comment


              • #8
                Re: Schrijfsnelheid D300

                Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                De D300 schiet in de praktijk, als het moet, méér fps (minimum 6 per/sec) dan D200 en D40.

                Als je dit nu niet direct gebruikt dan is bijv een Sandisk III ok.

                Ik heb er een Lexar UDMA 300x 4Gb in om als het moet geen flessenhals wbt het wegschrijven van de buffer te creeren.
                Met een buffer van "JPEG Large/Normal: 100 shots (at 6 fps)
                • RAW: no data yet" (maar het aantal RAW-foto's zal wel groot genoeg zijn) zal je nooit problemen hebben met het wegschrijven van de foto's, zelfs niet met een traag geheugenkaartje (of je zou de D300 als filmcamera moeten gebruiken).

                Het kan natuurlijk nooit kwaad om de allersnelste kaartjes te gebruiken, maar voor de meeste fotografen is het niet echt noodzakelijk.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Schrijfsnelheid D300

                  Transcend 133x 16Gb kost vanaf 109 euro (zie tweakers.net), dus dan kun je even schieten.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment

                  Working...
                  X