Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF VR Zoom - Nikkor ED 80 - 400 mm f/4.5 - 5.6 D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AF VR Zoom - Nikkor ED 80 - 400 mm f/4.5 - 5.6 D

    Er ziullen wel een aantal "anciens" hier rond fladderen die zo een objectief hebben en kennen.

    Mijn vraag zijn er ook D3 & D300 eigenaars die reeds met dit objectief hebben kunnen experimenteren
    dezer dagen (weersgesteldheid zal het er niet op vereenvoudigen) op hun nieuwe toestellen ?

    Met dank voor jullie bereidwillige field-trials
    Ik kijk uit naar jullie reacties, tests, tips, instellingen, aanbevelingen, en objectieve meningen.

    "Zeker weten dat het weer, weer niet was waar het weer zou moeten wezen"

    bedankt,
    Last edited by hbervoets; 3 december 2007, 01:26.
    Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

  • #2
    Re: AF VR Zoom - Nikkor ED 80 - 400 mm f/4.5 - 5.6 D

    Ik zie geen reden waarom de kwaliteit van deze lens zou veranderen met een andere body.
    Of het nu een D80, D200 of D300 is... het blijft dezelfde lens, toch?
    Wat enigszins anders kan zijn is de snelheid van de autofocus.
    Vind ik momenteel op de D80 voldoende. Op de duurdere body's zal het een tikkeltje sneller zijn denk ik.

    Over de lens is erg veel te vinden op het net: je hebt voor- en tegenstanders wat betreft de snelheid, maar ze zijn unaniem over de kwaliteit.
    Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

    Comment


    • #3
      Re: AF VR Zoom - Nikkor ED 80 - 400 mm f/4.5 - 5.6 D

      IK ben zelf geen grote fan van de 80-400, maar toch heb ik dit gevonden:

      http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=25760192

      Op een D300 krijgt dit objectief als het ware een tweede leven

      MVG,

      Comment


      • #4
        Re: AF VR Zoom - Nikkor ED 80 - 400 mm f/4.5 - 5.6 D

        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
        http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=25760192

        Op een D300 krijgt dit objectief als het ware een tweede leven
        Interessante link! Dat had ik niet verwacht, aangezien de algemene teneur was dat deze lens door de "strengere" sensor van de D200 op deze camera toch wat door de mand viel...
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #5
          Re: AF VR Zoom - Nikkor ED 80 - 400 mm f/4.5 - 5.6 D

          Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
          Ik zie geen reden waarom de kwaliteit van deze lens zou veranderen met een andere body.
          Of het nu een D80, D200 of D300 is... het blijft dezelfde lens, toch?
          Vergeet het...!
          Lens is één zaak, body een andere, maar het is de combinatie die de resultaten bepaalt. Hoe hoogwaardiger je body, hoe meer kleine lensfouten worden uitvergroot en afgestraft. Ik heb het hier nu niet specifiek over de 80-400 maar over objectieven in het algemeen.
          Zet maar eens een budgetlens op een D200, en het hoeven zelfs geen budgetlenzen te zijn, ik ken er nog die uitstekend presteren op de D50 en door de mand vallen op de D200.
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: AF VR Zoom - Nikkor ED 80 - 400 mm f/4.5 - 5.6 D

            hoe kan een lens nu uitstekend presteren op een 50 en slecht worden op de 200
            Het lijkt me dat de body dan in de fout gaat en niet de lens, immers aan de lens is niets veranderd.
            Of het moet zijn dat je strenger wordt al naargelang de kostprijs van de body?
            Weet het niet he, is een vraag.
            Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

            Comment


            • #7
              Re: AF VR Zoom - Nikkor ED 80 - 400 mm f/4.5 - 5.6 D

              Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
              hoe kan een lens nu uitstekend presteren op een 50 en slecht worden op de 200
              Het lijkt me dat de body dan in de fout gaat en niet de lens, immers aan de lens is niets veranderd.
              Of het moet zijn dat je strenger wordt al naargelang de kostprijs van de body?
              Weet het niet he, is een vraag.
              Die lens verandert inderdaad niet, die blijft precies dezelfde met haar goeie punten en haar kleine fouten. En net hier gebeurt het : waar je bij minder kritische toestellen als een D40-D50, 300D-400D, tevreden gaat zijn van de resultaten van bepaalde combinaties, ga je ontdekken dat dezelfde lenzen geplaatst op een kritischer toestel als de D200 of een 30D ineens kleine tekortkomingen laten zien die je op de andere combinatie niet gemerkt had.
              Echt abnormaal is dit in mijn ogen ook niet, het omgekeerde zou me eerder verbazen.
              fotosite

              Comment


              • #8
                Re: AF VR Zoom - Nikkor ED 80 - 400 mm f/4.5 - 5.6 D

                Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                Interessante link! Dat had ik niet verwacht, aangezien de algemene teneur was dat deze lens door de "strengere" sensor van de D200 op deze camera toch wat door de mand viel...
                Ik heb ze een tijd gebruikt op mijn D2X die nog "strenger" is, en daar was ze goed als je ze op 400mm aan f8 gebruikte. Maar het verschil met een AFS 300mm f2.8 was nog altijd zéér groot.

                MVG,

                Comment


                • #9
                  Re: AF VR Zoom - Nikkor ED 80 - 400 mm f/4.5 - 5.6 D

                  Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                  Vergeet het...!
                  Lens is één zaak, body een andere, maar het is de combinatie die de resultaten bepaalt. Hoe hoogwaardiger je body, hoe meer kleine lensfouten worden uitvergroot en afgestraft. Ik heb het hier nu niet specifiek over de 80-400 maar over objectieven in het algemeen.
                  Zet maar eens een budgetlens op een D200, en het hoeven zelfs geen budgetlenzen te zijn, ik ken er nog die uitstekend presteren op de D50 en door de mand vallen op de D200.
                  Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
                  hoe kan een lens nu uitstekend presteren op een 50 en slecht worden op de 200
                  Het lijkt me dat de body dan in de fout gaat en niet de lens, immers aan de lens is niets veranderd.
                  Of het moet zijn dat je strenger wordt al naargelang de kostprijs van de body?
                  Weet het niet he, is een vraag.
                  Wel het is inderdaad niet de lens die plots slecht wordt.
                  We beoordelen een beeld meestal op de kwaliteit als het uit de camera komt, zonder het enige bewerking te geven en op 100% ofwel pixelniveau.
                  Door nu te werken met een 10 of 12Mpix camera tov een 6Mpix zien we bij de hogere resolutiebeelden meer fouten op 100% gewoon omdat het beeld meer informatie bevat, bekijken we het beeld op 60% dan zullen we al heel wat minder van deze fouten merken, wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn.

                  Ik kan deze lens niet beoordelen op de een D2 of 3 body, maar als je met deze lens en haar beperkingen leert werken is dit een prachtlens. Een van de voordelen is inderdaad de handelbaarheid, een nadeel is de lage snelheid.
                  Last edited by photogRAF; 3 december 2007, 18:45.
                  Vriendelijke groeten,Raf

                  www.rafvandenbogaert.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: AF VR Zoom - Nikkor ED 80 - 400 mm f/4.5 - 5.6 D

                    Met dank voor de reakties, iedere kwaliteit heeft zijn prijs, maar een goede kwaliteit/prijs verhouding vinden is moeilijker.

                    ik denk dat de 80-400 een leuke aanwinst zal zijn om in het tele-gebied te experimenteren.


                    de resultaten mogen zeker gezien worden, hopelijk been ik hem snel bij.
                    Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: AF VR Zoom - Nikkor ED 80 - 400 mm f/4.5 - 5.6 D

                      Als je de lens koopt voor de 400mm, zoals ik (en anderen) gedaan heb, koop dan liever ineens 300mm f/4 of beter en bespaar jezelf deze etappe.
                      De 80-400 heb ik verkocht en voor 450 een 300 f/4 AF gekocht.

                      Niet dat het een slechte lens is verre van, maar er is beter en voor minder geld.

                      Jo.
                      A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                      Nikon stuff

                      Comment


                      • #12
                        Re: AF VR Zoom - Nikkor ED 80 - 400 mm f/4.5 - 5.6 D

                        je bedoelt deze : Nikkor AF-S 300MM/4.0 IF-ED Black 77mm ?
                        voor 450 een 300 f/4 AF gekocht
                        dan heb je, dacht ik, een goede deal gemaakt. nieuwprijs ca. € 1200 ?

                        Weegt het groter diafragma op, tegen de flexibiliteit van de zoom ?
                        Qua gewicht allebei ongeveer idem.
                        Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

                        Comment


                        • #13
                          Re: AF VR Zoom - Nikkor ED 80 - 400 mm f/4.5 - 5.6 D

                          Nee, de AF versie niet de af-s. vindt deze meer dan snel genoeg op d200.
                          De af-s is duurder maar heeft wel als voordeel dat de min focus afstand nog korter is en dus beter bruikbaar voor close-ups, maar dat is te verhelpen met een set tussen ringen.

                          Jo.

                          Oorspronkelijk geplaatst door hbervoets Bekijk bericht
                          je bedoelt deze : Nikkor AF-S 300MM/4.0 IF-ED Black 77mm ?


                          dan heb je, dacht ik, een goede deal gemaakt. nieuwprijs ca. € 1200 ?

                          Weegt het groter diafragma op, tegen de flexibiliteit van de zoom ?
                          Qua gewicht allebei ongeveer idem.
                          A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                          Nikon stuff

                          Comment


                          • #14
                            Re: AF VR Zoom - Nikkor ED 80 - 400 mm f/4.5 - 5.6 D

                            Oorspronkelijk geplaatst door hbervoets Bekijk bericht
                            je bedoelt deze : Nikkor AF-S 300MM/4.0 IF-ED Black 77mm ?


                            dan heb je, dacht ik, een goede deal gemaakt. nieuwprijs ca. € 1200 ?

                            Weegt het groter diafragma op, tegen de flexibiliteit van de zoom ?
                            Qua gewicht allebei ongeveer idem.
                            Ik heb enkel maar ervaring met de 80/400 op de D70 en ondanks de relatieve traagheid, (zowel kwa AF als lichtsterkte) was het toch een fijn objectief.

                            Ik twijfel er niet aan of dat de 300 AFS -absoluut gezien- scherpere beelden zal afleveren (het is een prime) doch bedenk wel dat het gebrek aan VR en ZOOM hem veel berperkter inzetbaar maakt als de 80/400.

                            Of je hiermee kan/wil leven moet ieder voor zich uitmaken...

                            Silent M.

                            Comment


                            • #15
                              Re: AF VR Zoom - Nikkor ED 80 - 400 mm f/4.5 - 5.6 D

                              Ik heb de 300/4 AFS.
                              Ik heb ook lang getwijfeld of ik de 80-400 zou kopen, maar toch gekozen voor de prime. Nadien een TC14E gekocht. De resultaten zijn op zijn zachtst gezegd verbluffend.

                              Al is een prime minder flexibel dan een zoom, de optische kwaliteiten zijn van die aard dat je reeds vanaf f4 keischerpe foto's kan maken. Bovendien is die ene stop van groot belang bij sportevenementen.
                              Ik heb de lens nu al zo'n 4 jaar en heb de keuze voor een prime nog nooit beklaagd. Deze lens is een blijver.
                              Eén nadeel van beide lenzen (300/4 AFs en de 80-400 Vr) is de gebrekkige statiefgondel. Dit euvel kan evenwel opgelost worden door het aankopen van een Kirk lens collar.
                              cfr http://www.kirkphoto.com/
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

                              Comment

                              Working...
                              X