Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

150 of 180 macro sigma?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 150 of 180 macro sigma?

    Is er eigenlijk veel verschil tussen beide lenzen?
    De ene zou voor digitale camera's ontwikkeld zijn de andere kan er mee werken, maar.... so what?
    Is het verschil in lichtsterkte belangrijk voor macrofotografie?
    Is 180 mm niet riskant(er) voor bewegingsonscherpte?

    Wil vlinders en andere insecten fotograferen, alsook bloemen. Voorkeur voor één van beide?
    Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

  • #2
    Re: 150 of 180 macro sigma?

    Het verschil in lichtsterkte is voor macrowerk zeker niet belangrijk, omdat je toch altijd met kleine diafragma's moet werken. Op F2.8 heb je nauwelijks enige scherptediepte. Ik heb zelf de Sigma 150mm, en gebruik hem altijd vanaf F8 ofzo. Het is wel: als je het objectief dan voor gewone fotografie wilt gebruiken, heb je wel een 150mm F2.8. Altijd mooi meegenomen.

    180mm ten opzichte van 150mm: daarmee kan je nog wat extra afstand mee bewaren tussen objectief en het onderwerp (wel handig voor insecten/vlinders). Maar inderdaad, het wordt dan toch nog een stapje moeilijker omdat je nog kleinere sluitertijden moet halen om bewegingsonscherpte te voorkomen.

    Beide objectieven zijn top, daar kan je geen verkeerde koop mee doen

    Comment


    • #3
      Re: 150 of 180 macro sigma?

      Zoals al aangegeven, beide lenzen zijn zeer goed.
      Het eigenlijk niet zo dat de ene specifiek voor digitaal of analoog gemaakt is, het verschil zit hem daar dat de 180mm wel wat kleiner is van beeldhoek en daardoor wat nauw wordt bij gebruik op een digitale camera met crop factor.
      Nadat ik van iemand de 180mm heb mogen testen, heb ik toch voor de 150mm gekozen. Deze 150mm is dan weer lichtsterker wat mooi meegenomen is voor de dagdagelijkse tele fotografie, ik gebruik deze lens regelmatig ook als portretlens.
      Echt ik ben zeer tevreden over deze lens.
      Vriendelijke groeten,Raf

      www.rafvandenbogaert.be

      Comment


      • #4
        Re: 150 of 180 macro sigma?

        De 150 en 180mm zijn beide internal focus. Het brandpunt wordt dus dichtbij korter! De werkafstand vind ik niet zo grandioos veel uitmaken. De 150mm is een stuk compacter en 2/3 stop lichtsterker.
        Er staat op het forum nu ook een 180mm van Tamron te koop, die zou ik zeker gaan bekijken als ik jou was.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment

        Working...
        X