Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2 de hands lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 2 de hands lens

    Waarop moet men letten bij de aankoop van een 2 de hands lens?

  • #2
    Re: 2 de hands lens

    Je moet ze zeker eerst testen.
    Daarbij maak je foto's met verschillende diafragma voorkeuzen (A of AV-stand, naargelang het merk), en je let erop dat de belichting juist is. Is dat niet zo, dan ben je er bijna zeker van dat er ergens wat mis is met de diafragma-lamellen of het motortje dat de lamellen in de juiste stand draait.

    Maak ook een paar testfoto's waarbij je kiest voor het centrale AF-punt, en controleer dan of het onderwerp ook werkelijk scherp is op het punt dat je in het midden van de zoeker had (inzoomen op het LCD-display, of de foto's op een pc bekijken).

    Als het een zoomlens is, controleer dan of het zoomen soepel verloopt, dat er nergens iets hapert, je mag ook geen abnormale geluiden horen.

    Kijk ook of er geen krassen in het voorste of achterste lenselement zitten, meestal zie je die niet op de foto, maar in bepaalde omstandigheden (tegenlicht) kunnen die wel voor storende flare-vlekken zorgen.
    Voor een klein krasje moet je de lens niet laten liggen, maar de verkoopwaarde is dan wel lager dan bij een gaaf exemplaar (je zal er zelf ook minder voor terugkrijgen als je ze wil doorverkopen).

    Bekijk ook de buitenkant, een veel gebruikt objectief zal ook aan de buitenkant wel wat "gebruikssporen" vertonen, hier geldt ook dat als de werking nog perfect is, dat dan toch de verkoopprijs lager is dan bij een lens zonder gebruikssporen.

    Als je een ouder objectief koopt dat niet meer in de prijslijst voorkomt, dan is het in sommige gevallen ook niet meer mogelijk om het te laten repareren, omdat er geen onderdelen meer beschikbaar zijn.

    Bij sommige lenzen wordt de zonnekap standaard bijgeleverd, zorg ervoor dat je die dan ook meekrijgt, soms kosten die vrij veel (dat geldt ook voor de statiefbeugel die bij de meeste tele's geleverd wordt).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: 2 de hands lens

      Dit interesseert mij ook wel. Maar ik heb een vraagje bij het onderstaande :

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Daarbij maak je foto's met verschillende diafragma voorkeuzen (A of AV-stand, naargelang het merk), en je let erop dat de belichting juist is. Is dat niet zo, dan ben je er bijna zeker van dat er ergens wat mis is met de diafragma-lamellen of het motortje dat de lamellen in de juiste stand draait.
      Stel je voor dat één lamelletje niet helemaal sluit, dan meet het toestel méér licht dan dat zou moeten. Maar corrigeert het toestel (in de A stand zoals hierboven beschreven) dit dan niet met een kortere sluitertijd zodat de belichting toch correct is ? Of zie ik dit verkeerd ?
      Ik wil gewoon maar zeker zijn hoe dit werkt want vroeg of laat ga ik me toch ook aan een tweedehandslens wagen vrees ik.

      Comment


      • #4
        Re: 2 de hands lens

        Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
        Dit interesseert mij ook wel. Maar ik heb een vraagje bij het onderstaande :

        Stel je voor dat één lamelletje niet helemaal sluit, dan meet het toestel méér licht dan dat zou moeten. Maar corrigeert het toestel (in de A stand zoals hierboven beschreven) dit dan niet met een kortere sluitertijd zodat de belichting toch correct is ? Of zie ik dit verkeerd ?
        Ik wil gewoon maar zeker zijn hoe dit werkt want vroeg of laat ga ik me toch ook aan een tweedehandslens wagen vrees ik.
        Nee, de belichting wordt berekend met een diafragma dat geheel openstaat en correct werkt en niet met een diafragma dat halfopen staat.
        Met de scherptedieptecontroleknop is dat simpel te testen...

        Comment


        • #5
          Re: 2 de hands lens

          Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
          Dit interesseert mij ook wel. Maar ik heb een vraagje bij het onderstaande :



          Stel je voor dat één lamelletje niet helemaal sluit, dan meet het toestel méér licht dan dat zou moeten. Maar corrigeert het toestel (in de A stand zoals hierboven beschreven) dit dan niet met een kortere sluitertijd zodat de belichting toch correct is ? Of zie ik dit verkeerd ?
          Ik wil gewoon maar zeker zijn hoe dit werkt want vroeg of laat ga ik me toch ook aan een tweedehandslens wagen vrees ik.
          De camera meet met een volledig open diafragma en de waarde wordt gesimuleerd in de meting, als je nu een foto neemt en het diafragma sluit niet volledig->overbeli
          an één naar twee en dan naar drie kapotte lamelletjes is korrter proces als van nul naar één->dus niet kopen.

          De lens die je wil komt altijd weer voor de prijs die jij wilt betalen(als je normale prijzen in je hoofd hebt, maar ik wil ook best 70-200 2.8 VR voor €200) op marktplaats oid.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: 2 de hands lens

            Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
            Dit interesseert mij ook wel. Maar ik heb een vraagje bij het onderstaande :



            Stel je voor dat één lamelletje niet helemaal sluit, dan meet het toestel méér licht dan dat zou moeten. Maar corrigeert het toestel (in de A stand zoals hierboven beschreven) dit dan niet met een kortere sluitertijd zodat de belichting toch correct is ? Of zie ik dit verkeerd ?
            Ik wil gewoon maar zeker zijn hoe dit werkt want vroeg of laat ga ik me toch ook aan een tweedehandslens wagen vrees ik.
            De lamellen gaan alleen maar heel even dicht (niet helemaal natuurlijk, maar wel naar de gekozen waarde) tijdens het maken van de foto. Dat zie je zelf niet, en de camera weet ook niet of de lens wel doet wat ze zou moeten doen.
            Als je bijvoorbeeld een foto maakt op (diafragmavoorkeuze) f8 met een f2,8-lens, dan zie je tijdens het scherpstellen alles door de f2,8-diaframa opening. Als je dan de ontspanknop verder indrukt, dan gaat het diafragma naar f8, en wordt de foto gemaakt. Als dat diafragma dan blijft "hangen" op f2,8 dan heeft de camera ondertussen wel de sluitertijd berekend voor f8, maar de foto wordt belicht met een diafragma opening van f2,8. Op dat ogenblik wordt de foto zelfs drie stops overbelicht, dat zie je dus direkt aan het resultaat op het schermpje. De camera meet het licht niet terwijl de sluiter opengaat, maar net daarvoor, er wordt dus niets meer gecorrigeerd als de lamellen niet goed reageren op het commando van de camera.

            Je kan het diafragma ook testen door de scherptediepte-previewknop in te drukken, het beeld in de zoeker moet dan donkerder worden als je een diafragma gekozen hebt dat kleiner (kleinere opening = groter getal) is dan de maximale opening.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: 2 de hands lens

              Lenzen voor de D40 zijn er nog maar weinig 2ehands in de handel.
              Bij oudere types lenzen komt vet op de lamellen nogal eens voor (met name de 35mm en 50mm), dan is de eerste foto met geknepen diafragma meestal nog wel goed, maar na enkele foto's worden de lamellen vettig en sluit het diafragma niet meer snel genoeg.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: 2 de hands lens

                [QUOTE=Spanjaart;1659725]Lenzen voor de D40 zijn er nog maar weinig 2ehands in de handel.
                Ik heb de kans om een kitlens 18-135 te kopen van een D80.

                Comment


                • #9
                  Re: 2 de hands lens

                  Mij zijn van de 18-135 geen issues bekend. Gewoon letten op gebruikssporen en of alles qua zoom en mf soepel loopt.
                  Dan enkele foto's als test schieten op groothoek en telebereik vol open en kijken of links en rechts alles scherp is. Vervolgens enkele op f/11.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment

                  Working...
                  X