Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR voor de starter gezocht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DSLR voor de starter gezocht

    hallo,

    ik zou rond nieuwjaar opnieuw een camera willen kopen,daar mijn kodak DX7590 compleet niet aan mijn wensen voldoet.
    Nu zou ik kiezen voor een Dslr en heb al héél wat fora en websites afgeschuimd naar een ideaal toestel die een mijn wensen voldoet.

    Uiteindelijk heb ik het lijstje ingekort tot de
    Eos 400d
    Nikon d80

    nog overbleven.
    Ik hoor her en der dat die Eos 400d zo goed is als instapmodel en niet te vergelijken valt met de d80.
    Vorig weekend eens wat toestellen gaan bekijken in de Mediamarkt,omdat ik wist dat daar altijd showmodellen uitgestalt staan.

    Mijn eerste indruk over de eos 400d was dat hij nogal goedkoop aanvoelde en minder natuurlijk aanvoelde dan de D80,die op zijn beurt dan weer lekker zwaar is.

    Ik heb echt geen ID meer.
    Er was een kit beschikbaar met de 400d de 17-55 en 50-200 +battery grip
    voor een kleine 1000€.
    Mijn eerste indruk was dat dit een spectaculaire kit is,maar toen ik het showmodel wat onder handen nam merkte ik dat de kitlens zoomring nogal wat speling had.Of dit de bedoeling is of niet kan ik niet zeggen omdat het om een showmodel ging.ook vond ik de viewfinder nogal nauw.

    De d80 was er ook te vinden als kit met een 18-135 of 18-75.
    Deze kitlens vond ik er een stuk steviger uitzien.Ook het monochroom display bovenaan zag er netjes en vol informatie uit.Zeker de viewfinder met de grid was erg aangenaam om door te kijken.


    Na wat reviews te hebben gelezen kwam ik tot de conclusie dat de d80 op vele vlakken net iets beter is dan de eos400.

    Ik ben eigenlijk nog een amateur,dus wat raden jullie mij aan,een iets goedkoper toestel met twee lenzen en een batterygrip

    of een kleinere kite met één enkele lens voor iets meer geld.

    graag jullie mening hierover,en eventueel wat ervaringen delen,
    alvast bedankt en hopelijk krijg ik hier wat goede info

  • #2
    Re: DSLR voor de starter gezocht

    Kwoot;
    Na wat reviews te hebben gelezen kwam ik tot de conclusie dat de d80 op vele vlakken net iets beter is dan de eos400.
    [kwoot]

    Dan moet je de D80 kopen......

    Comment


    • #3
      Re: DSLR voor de starter gezocht

      mja, het zou niet de eerste keer zijn dat de reviews er naast zitten,

      maar doe ik er beter aan iets meer te betalen voor een body met één lens

      of is het verschil tussen de kitlenzen van de 400d zo klein dat de eos kit meer

      "bang for buck" bied.

      volgens mij zijn alletwee te body's vergelijkbaar,maar ik zou toch graag mijn kitlens een tijd gebruiken zonder na een half jaar tot de conclusie te moeten komen dat men kitlens maar ondermaats is.

      Comment


      • #4
        Re: DSLR voor de starter gezocht

        Oorspronkelijk geplaatst door whitehat Bekijk bericht
        Mijn eerste indruk over de eos 400d was dat hij nogal goedkoop aanvoelde en minder natuurlijk aanvoelde dan de D80,die op zijn beurt dan weer lekker zwaar is.
        Dat gaf bij mij de doorslag om de D80 boven de 400D te verkiezen.

        Het zijn, volgens mij, allebei goede toestellen.
        Ik heb pas beslist toen ik ze beide in de hand had genomen. De D80 lag me beter in de hand.
        Maar dat is puur persoonlijk.
        Mvg Tim

        Comment


        • #5
          Re: DSLR voor de starter gezocht

          iemand wat info over die kitlens van de nikon
          18-70
          18-135

          als amateur zal het toestel in eerste instantie voor alle soorten worden gebruikt,al spelend leren,welke van de kitlenzen zou daar nu meest geschikt voor zijn,
          ik veronderstel de 18-135,maar vond zo niet direct de lichtopbrengst van beide lenzen terug,en welke waarde ze precies moet hebben om toch binnenshuis een mooie foto te nemen zonder te iso al te veel omhoog te moeten trekken.

          en geen nood,vond vandaag mijn pa zijn collectie fotografie boeken terug
          al zijn deze uit het analoge tijdperk,ze zullen wss vol staan met onschatbare info voor de beginner.

          alvast bedankt ticor,en mss wat persoonlijke ervaringen van je toestel,en zeker de nadelen die je ondervind,

          Comment


          • #6
            Re: DSLR voor de starter gezocht

            fotografie is fotografie, techniek van fotograferen blijft hetzelfde of dat analoog of digitaal wordt toegepast
            heb zelf ook zo'n aantal boeken aangekocht en veel uit geleerd

            ikzelf heb een nikon d80, eerst met de kitlens 18-70
            vond dit een zeer goede lens, maar na een paar maanden verkocht voor meer zoombereik, heb nu de 18-200 VR en een lichtsterke prime 20mm 1.8. Van beiden ook zeer tevreden



            Oorspronkelijk geplaatst door whitehat Bekijk bericht
            iemand wat info over die kitlens van de nikon
            18-70
            18-135

            als amateur zal het toestel in eerste instantie voor alle soorten worden gebruikt,al spelend leren,welke van de kitlenzen zou daar nu meest geschikt voor zijn,
            ik veronderstel de 18-135,maar vond zo niet direct de lichtopbrengst van beide lenzen terug,en welke waarde ze precies moet hebben om toch binnenshuis een mooie foto te nemen zonder te iso al te veel omhoog te moeten trekken.

            en geen nood,vond vandaag mijn pa zijn collectie fotografie boeken terug
            al zijn deze uit het analoge tijdperk,ze zullen wss vol staan met onschatbare info voor de beginner.

            alvast bedankt ticor,en mss wat persoonlijke ervaringen van je toestel,en zeker de nadelen die je ondervind,
            Fuji XPRO1

            Comment


            • #7
              Re: DSLR voor de starter gezocht

              Oorspronkelijk geplaatst door whitehat Bekijk bericht
              mja, het zou niet de eerste keer zijn dat de reviews er naast zitten,

              maar doe ik er beter aan iets meer te betalen voor een body met één lens

              of is het verschil tussen de kitlenzen van de 400d zo klein dat de eos kit meer

              "bang for buck" bied.

              volgens mij zijn alletwee te body's vergelijkbaar,maar ik zou toch graag mijn kitlens een tijd gebruiken zonder na een half jaar tot de conclusie te moeten komen dat men kitlens maar ondermaats is.
              ik ken de kitlenzen van Nikon niet, maar die van Canon zijn inderdaad niet zo solied gebouwd (wat niet altijd gelijkstaat met slechte prestaties, de nieuwe 18-55 IS komt zeer goed uit de testen)
              de Canon 400D is een instapcamera, terwijl de Nikon D80 voor de betere amateur bedoeld is
              de 400D kan wel met alle lenzen van Canon werken, wat niet het geval is bij het instapmodel D40 van Nikon (en zelfs niet voor de D80)

              de marktsegmenten van beide fabrikanten lopen niet parallel, je kan beide toestellen niet naast mekaar zetten
              een D80 is beter dan een 400D, maar als je iets bijlegt heb je een 40D, en dat is toch een moderner toestel dan een D80
              daarboven heb je dan weer de D300 enzovoort

              tenslotte kies je vooral voor een systeem, dwz de lenzen
              voor sommige domeinen heeft Nikon betere lenzen, voor andere Canon
              m.i. is Nikon gemiddeld iets duurder
              die eerste body zal je na hooguit 2 jaar vervangen, het evolueert snel

              dat in de hand houden en voelen wat je ligt vind ik nogal impulsief

              als je een Canon koopt, neem enkel de body en kies de lens die je wil, evt tweedehands

              Comment


              • #8
                Re: DSLR voor de starter gezocht

                mja het scheelt al vlug 400€ tussen de d80 en de canon d40.

                ik geloof gerust dat die d40 op zijn beurt een stuk beter is dan de nikon d80
                maar dan kan je blijven omhoog gaan,
                en ik vind een dikke 1000€ al aardig wat centen voor een eerste toestel.



                en is het feit dat je niet alle nikon lenzen voor de d80 kan gebruiken,
                zijn daar dan geen gangbare alternatieven voor of zal ik echt met een beperkte keuze zitten?

                Comment


                • #9
                  Re: DSLR voor de starter gezocht

                  Goeie bespreking van beide lenzen vind je hier:




                  18-70 heb ik en vind ik prima. 18-135 had ik nog liever gehad.

                  Comment


                  • #10
                    Re: DSLR voor de starter gezocht

                    Oorspronkelijk geplaatst door whitehat Bekijk bericht
                    mja het scheelt al vlug 400€ tussen de d80 en de canon d40.

                    ik geloof gerust dat die d40 op zijn beurt een stuk beter is dan de nikon d80
                    maar dan kan je blijven omhoog gaan,
                    en ik vind een dikke 1000€ al aardig wat centen voor een eerste toestel.



                    en is het feit dat je niet alle nikon lenzen voor de d80 kan gebruiken,
                    zijn daar dan geen gangbare alternatieven voor of zal ik echt met een beperkte keuze zitten?
                    1000 EUR is inderdaad niet niks (ik heb ook maar een 400D), maar voor je het weet heb je een veelvoud aan lenzen uitgegeven

                    een D80 heeft een motortje in de body zodat de meeste vroegere lenzen automatisch werken, voor details moet je bij de Nikonians zijn

                    het toestel heeft zeker een grotere zoeker dan de 400D en voelt solieder aan

                    alvast veel plezier met je aankoop

                    Comment


                    • #11
                      Re: DSLR voor de starter gezocht

                      In jouw budget vind je momenteel ook volop de d200, niet nieuw maar wel in perfecte staat.
                      Persoonlijk zou ik dan liever die d200 hebben, qua built quality en feel.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment


                      • #12
                        Re: DSLR voor de starter gezocht

                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        de 400D kan wel met alle lenzen van Canon werken, wat niet het geval is bij het instapmodel D40 van Nikon (en zelfs niet voor de D80) l
                        Het mooie van de de Nikon D40 is dat al de oude antieke Nikon lenzen erop werken, alleen moet je manueel werken. Er is een hele groep ontstaan van liefhebbers die louter manueel willen werken en oude lenzen kopen voor een prikje op Ebay enz. de D40 is een populaire camera geworden in deze groep. Alle lenzen die nu te koop zijn werken zonder probleem op de D80, dus ik snap niet wat je bedoelt met zelfs de D80
                        Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                        Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

                        Comment


                        • #13
                          Re: DSLR voor de starter gezocht

                          ey,allemaal alvast bedankt voor de reacties,

                          en zeker voor de links,

                          ik denk dat ik voor de 18-135 zou gaan,
                          omdat deze wss meer goed zal doen in het begin als "all-round" lens.
                          en ze blijkt ook goed scherp te zijn.

                          Comment


                          • #14
                            Re: DSLR voor de starter gezocht

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                            In jouw budget vind je momenteel ook volop de d200, niet nieuw maar wel in perfecte staat.
                            Persoonlijk zou ik dan liever die d200 hebben, qua built quality en feel.
                            Spanjaart,
                            Met jouw arsenaal denk ik niet dat je nog bij de starters kan gerekend worden. Dat jij persoonlijk dan liever een d200 zou hebben is heel begrijpelijk, maar dat is toch overkill voor een starter? Het is niet de (tweedehands)prijs die bepaalt op welke doelgroep een camera gericht is.

                            Comment


                            • #15
                              Re: DSLR voor de starter gezocht

                              Het is heel persoonlijk welke camera iemand zich prettig bij voelt. Ik heb de D80 nu een jaar en wanneer ik nu weer een spiegelreflex zou kopen zou ik weer kiezen voor de D80, maar ik kan goed begrijpen dat andere weer voor een D200 of een Canon (Sony, Pentax, Olympus, Fuji etc) zouden kiezen, het zijn allemaal pracht van camera's die heel veel kunnen en ieder heeft weer zo zijn voor en nadelen. Het kiezen van een camera is heel persoonlijk. Ik kon indertijd ook kiezen voor een D200, maar ik wist van mezelf dat ik die sneller thuis zou laten om zijn formaat, de D80 heeft alles (en meer) wat ik nodig heb.
                              Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                              Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

                              Comment

                              Working...
                              X