Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zwart puntje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zwart puntje

    Hallo,

    ik heb sinds vrijdag de D80 in mijn bezit. Nu is me juist opgevallen dat er op mijn foto's een zwart puntje zit. Hoe groter het diafragma hoe donkerder het puntje is, maar bij 3.5f is het ook al zichtbaar. Bij de eerste foto's die ik trok was het nog niet zichtbaar. Tussen twee foto's die ik trok waar het nog niet en al wel zichtbaar was heb ik de lens er niet afgenomen.

    Nu vraag ik me af of dit een stofje is of iets anders. Hoe kan ik dit best oplossen?
    Nikon D80, Nikkor 18-70 mm AF-S DX f/3.5-4.5G IF-ED

  • #2
    Re: Zwart puntje

    door een foto te plaatsen word het wat makkelijker de oorzaak te zien.
    www.sportactiefoto.nl

    Comment


    • #3
      Re: Zwart puntje

      Dat zou best een stofje op de sensor kunnen zijn, zeker omdat je het bij een kleiner diafragma donkerder ziet.
      Ikzelf gebruik sensor swabs om m'n sensor proper te maken.
      http://www.jvermeulen.be

      Comment


      • #4
        Re: Zwart puntje

        Nikon D80, Nikkor 18-70 mm AF-S DX f/3.5-4.5G IF-ED

        Comment


        • #5
          Re: Zwart puntje

          Dat is dus inderdaad een stofje op de sensor.
          Twee mogelijkheden : teruggaan met deze foto uitgeprint erbij en zeggen dat het erop zat van het moment dat je hem gekocht hebt, normaal gaan ze die sensor (laten) reinigen en met wat zagen gratis omdat de camera nieuw is.
          Nadeel is dat je hem een tijdje kwijt bent als je fotohandelaar zelf niet reinigt.
          Het alternatief is zelf kuisen : eerst met een blaaspeertje proberen, als het stof niet vastgekoekt zit wil dit wel eens lukken, anders met sensorswabs.
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: Zwart puntje

            Oké, bedankt! Ik zal er waarschijnlijk eens mee terug gaan dan!

            Gebeurt dit eigenlijk dikwijls of heb ik pech? Ik had zelfs de lens er niet van afgenomen.
            Nikon D80, Nikkor 18-70 mm AF-S DX f/3.5-4.5G IF-ED

            Comment


            • #7
              Re: Zwart puntje

              Oorspronkelijk geplaatst door Fred10 Bekijk bericht
              Gebeurt dit eigenlijk dikwijls of heb ik pech? Ik had zelfs de lens er niet van afgenomen.
              Stof is één van de onvermijdelijkheden van digitale fotografie. Het kan erop komen bij lenzenwissel, maar ook via een draaizoom of god weet hoe.
              Soms heb je er een heel jaar geen last van, en dan heb je een paar keer op korte tijd stof op je sensor, niet te voorspellen.
              Mee leren leven en leren om zelf de sensor te kuisen als het nodig is.
              fotosite

              Comment


              • #8
                Re: Zwart puntje

                Oorspronkelijk geplaatst door Fred10 Bekijk bericht
                Hoe groter het diafragma hoe donkerder het puntje is
                Hoe kleiner het diafragma.

                Comment


                • #9
                  Re: Zwart puntje

                  Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                  Hoe kleiner het diafragma.
                  Niet opjagen, kalm blijven is de boodschap leg het misschien nog eens uit
                  Eric Van Aerschot BD0730BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zwart puntje

                    Oorspronkelijk geplaatst door Fred10 Bekijk bericht
                    Oké, bedankt! Ik zal er waarschijnlijk eens mee terug gaan dan!

                    Gebeurt dit eigenlijk dikwijls of heb ik pech? Ik had zelfs de lens er niet van afgenomen.
                    30 sekonden werk, ben je uit de omgeving van Hooglede, mag je er gerust eens mee komen, dan toon ik het je eens, gewoon een fluitje van een cent zeggen de Nederlanders
                    Censor reinigen is hier in de tijd een veel besproken iets geweest, dat eigenlijk iedere DSLR gebruiker zelf moet kunnen doen, over de methodes zullen we het hier maar niet meer hebben, daar staan hier reeds pagina's vol van, maar ik gebruik hoofdzakelijk de VisibleDust Artic Butterfly in 99% van de gevallen metteen terug proper, jammer dat het toestelletje 150€ kost. Maar voor wie hier in de streek woont, en het zelf niet aandurft altijd welkom, het is gratis

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zwart puntje

                      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                      Hoe kleiner het diafragma.
                      Ik weet het wel, zag het ook dat ik daar een foutje maakte!

                      Toch merci om er zo vriendelijk op te wijzen.
                      Nikon D80, Nikkor 18-70 mm AF-S DX f/3.5-4.5G IF-ED

                      Comment

                      Working...
                      X