Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie helpt mij een doordachte keuze te maken?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie helpt mij een doordachte keuze te maken?

    Dag allen.
    Vooreerst zou ik de organisatoren van dit forum willen feliciteren voor dit formidabel project. Doe zo verder, want jullie doen - misschien niet-beseffend - erg nuttig werk wat toch door velen gewaardeerd wordt maar niet steeds gezegd wordt.
    Reeds jaren ben ik een enthousiaste bezoeker van dit forum vnl wat betreft het onderdeel fotobewerking. Sinds geruime tijd volg ik ook de besprekingen van camera's en objectieven, vermits het nu toch wel stilaan tijd wordt om het analoge tijdperk de rug toe te keren en definitief voor de toekomst te kiezen. Om de overgang niet te plots te maken en natuurlijk ook om financiële redenen heb ik een 3-tal jaren geleden mijn eerste digitale stapjes met een bridgetoestel gezet nl de Fuji Finepix S7000. Eerlijk gezegd ben ik nog steeds prijs/kwaliteitsverhoudingsgewijs relatief tevreden over dit toestel en zijn mogelijkheden, doch de hunker naar een spiegelreflex wordt stilaan onhoudbaar.
    Het aanbod is echter vrij groot, mijn technische kennis aangaande de vele specificaties zeker niet uptodate en last but not least de geldbeugel niet oneindig diep.
    Vandaar dat ik in mijn zoektocht naar een behoorlijk gefundeerde beginnersuitrusting beroep wens te doen op de ervaring en kennis van jullie mede-forumleden. De onderwerpen die meestal worden vastgelegd zijn mensen onder vele omstandigheden (familiekiekjes - werk (kinderen op school) - feestjes - toneel), vakantie-onderwerpen en citytrips. Vermits ik tijdens mijn analoge periode een tevreden Canon-gebruiker (A1 en AE1, 50 mm 1.8, 28 mm 2.8, 70-210 mm 4 en Metz-staafflitser 45CT-5) was, lijkt het me niet onlogisch dat ik me eerder tot deze stal aangetrokken voel.
    Als body dacht ik aan de 400D of de 40D, doch nadat ik ze gisteren bij Konijnenberg in mijn handen heb gehad, zou ik eerder opteren voor de 40D. Moeilijker vind ik de keuze van de objectieven. Om een zo ruim mogelijk (betaalbaar) bereik te hebben, is de bundel-aanbieding 17-85 en 70-300 erg aanlokkelijk. Doch rekening houdend met wat ik doorgaans fotografeer en om de mogelijkheid naar een eventueel latere update naar een full frame-camera open te houden vind ik aanvankelijk de EF 24-70mm f/2.8L USM samen met de EF 50mm F 1.8 II een verstandigere investering. Ik besef dat ik wb groothoekbereik niet zo comfortabel zit, doch als latere aankoop zou dan EF 17-40mm f/4L USM in beeld kunnen komen.
    Vinden jullie deze overweging redelijk? Zie ik iets over het hoofd of zien jullie een betere combinatie die momenteel zeker de 2500 euro niet mag overschrijden?
    Ik weet het: het is een heel verhaal geworden, doch zonder info kan ik van jullie geen gepast advies verwachten.
    Alvast bedankt.
    Dirk.
    Canon EOS 5D Mark IV | EF 17-40 f/4 L | EF 24-70 f/12.8 L | EF 24-105 f/4 L | EF 70-200 f/4 L IS | EF 50 f/1.4 | EF 85 f/1.8 | EF 15 f/2.5 | 2 x Speedlite 580EX II | Speedlite 430EX II

  • #2
    Re: Wie helpt mij een doordachte keuze te maken?

    Ikzelf ben geen kenner van het Canon aanbod maar waarom ook eens niet kijken naar lenzen van Sigma en/of Tamron bevoorbeeld?
    Ikzelf heb een 28 - 75 Aspherical XR Di LD (IF) 2.8 Tamron lens (Tamron is recordhouder in het verzinnen van lange beschrijvingen voor hun lensen) voor mijn portretfotografie en heb die gekocht na hier inlichtingen te hebben ingewonnen. Velen waren heel tevreden over deze lens, net als ik nu trouwens Deze is als ik me niet bedrieg ook op een FF body te gebruiken.
    Een beetje meer zoom kan dan handig zijn op je citytrips en zoek je iets tot 200mm. Een (prime) lens met f 1.4 of 1.8 kunnen dan weer handig zijn voor toneel waar er soms met donkere decors gewerkt wordt.

    Hopelijk heb je hier iets aan.

    PS: je post is zeker niet te lang. Hoe meer info en hoe minder vragen andere je moeten stellen.

    Comment


    • #3
      Re: Wie helpt mij een doordachte keuze te maken?

      welkom op de site, zelf werk ik tot tevredenheid met de 30D en een 17-40mmL.
      hou je nog geld voor een leuk prime over.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Wie helpt mij een doordachte keuze te maken?

        Bedankt voor jullie reacties.
        Ik zal jullie raad in mijn achterhoofd houden, doch graag had ik enige bedenkingen en/of opmerkingen op de keuze die ik maakte en dit zowel wat body als objectievenkeuze die ik suggereerde.
        Ik heb voorlopig nog niets gekocht en jullie kunnen me nog altijd voor een 'miskoop' behoeden
        Canon EOS 5D Mark IV | EF 17-40 f/4 L | EF 24-70 f/12.8 L | EF 24-105 f/4 L | EF 70-200 f/4 L IS | EF 50 f/1.4 | EF 85 f/1.8 | EF 15 f/2.5 | 2 x Speedlite 580EX II | Speedlite 430EX II

        Comment


        • #5
          Re: Wie helpt mij een doordachte keuze te maken?

          Indien je nu al weet dat je op termijn voor een FF gaat dan zou ik volgend setje kiezen : 17-40L - 50 1.8 en 70-200 F4 L ( IS als het budget het toelaat )

          indien je zeker bent dat FF nog niet voor onmiddellijk is zou ik de 17-55 2.8 IS + 70-200 F4 L kiezen.

          Een 24-70 is mooi maar in mijn ogen niet geschikt op een 1.6 crop camera.
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

          Comment

          Working...
          X