Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR - scherpstellen via LCD ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DSLR - scherpstellen via LCD ?

    Ik weet dat dit vroeger niet ging, omdat de spiegel in de weg zit, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat er een bepaald toestel is waar dit weél gaat. Dus op je LCD zien wat je in je zoeker ziet, net zoals bij een prosumer.

    Ik volg de laatste ontwikkelingen zo niet meer, dus kan iemand dat beamen of ontkennen ? + het merk, type, toestel indien het wél zo is.

    Een kennis vroeg me dat; in eerste instantie was ik geneigd om te zeggen dat het niet mogelijk is, maar de techniek en de inventiviteit evolueren zo vlug dat ik niet meer zeker ben.

    Thx !
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: DSLR - scherpstellen via LCD ?

    Dachtg dit ook ergens gelezen te hebben, maar ik weet niet of het daarbij om een Bridge of dSLR camera ging.

    Maar waarom zou je met je LCD willen werken ?? vooral met een dSLR camera aangezien deze toch groter en zwaarder zijn de die kleine point&shoot camera's ?

    tenzij op statief misschien ?

    Comment


    • #3
      Re: DSLR - scherpstellen via LCD ?

      olympus kan het
      en de nieuwe canons ook 40D, 1 D(s) mIII

      Comment


      • #4
        Re: DSLR - scherpstellen via LCD ?

        nikon's D300 ka dit ook (live view)
        D300 (& D1) 10.5mm f/2.8G + 17-55mm f/2.8G + 70-200mm f/2.8G + SB600

        Comment


        • #5
          Re: DSLR - scherpstellen via LCD ?

          Zeker: met behulp van Liveview (de term die Nikon gebruikt). Uitstekend te gebruiken voor bijv. macro-fotografie.
          Er zijn een paar merken die het kortgeleden op bepaalde modellen ingevoerd hebben: m'n D300 heeft het.

          Karel

          Comment


          • #6
            Re: DSLR - scherpstellen via LCD ?

            Met een 40D gaat het inderdaad, maar ik heb die nog niet echt gebruikt omdat ik liever door de zoeker kijk als ik foto's maak.

            Ik heb die "Live-View" wel getest, en het gaat allemaal veel trager dan wanneer je foto's maakt op de "oude" manier, en je zal ook veel meer akku's nodig hebben.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: DSLR - scherpstellen via LCD ?

              De nieuwere toestelen (40D-D300-Olympus) hebben meestal wel de live view functie.

              Ik denk dat het wel zo is dat bij scherpstellen met AF de spiegel even terug omlaag moet en het LCD schermpje terug zwart kleurt. Dus zeker niet 100% vergelijkbaar met een compactcamara waar er geen spiegel in zit.
              Een blog over internet, telefonie, hard- en software : Multimedia Talk

              Comment


              • #8
                Re: DSLR - scherpstellen via LCD ?

                En zeggen dat ik zo content ben dat mijn compactje naast een LCDschermpje voorzien is van een echt zoekvensterstje, ik wordt dat kijken op een schermpje echt niet gewoon
                fotosite

                Comment


                • #9
                  Re: DSLR - scherpstellen via LCD ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                  Ik weet dat dit vroeger niet ging, omdat de spiegel in de weg zit, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat er een bepaald toestel is waar dit weél gaat. Dus op je LCD zien wat je in je zoeker ziet, net zoals bij een prosumer.

                  Thx !
                  Een opname componeren gaat met sommige modellen
                  ( Live view)
                  Scherpstellen via een lcd is onmogelijk bij de huidige stand van techniek.

                  Scherpstellen via de spiegel op het matglas gaat daarentegen wel.

                  Als je niet scherpstellen bedoelt moet je het ook niet zo noemen

                  Comment


                  • #10
                    Re: DSLR - scherpstellen via LCD ?

                    Scherpstellen via een lcd is onmogelijk bij de huidige stand van techniek.
                    Bull****...

                    Scherpstellen dmv contrast, net als compact toestellen dat doen is perfect mogelijk op de recentste SLR's.

                    Comment


                    • #11
                      Re: DSLR - scherpstellen via LCD ?

                      Ik heb een Oly E510 en heb net even zitten proberen hoe dat zit met scherpstellen via Live vieuw
                      AF gaat niet maar MF wel er zit zelfs een mogelijk heid op om een gedeelte van het scherm 10 keer tevergroten
                      Volgens mij gaat het bij een E330 zelfs ook met AF

                      Comment


                      • #12
                        Re: DSLR - scherpstellen via LCD ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kult Bekijk bericht
                        Bull****...

                        Scherpstellen dmv contrast, net als compact toestellen dat doen is perfect mogelijk op de recentste SLR's.
                        Lezen blijft moeilijk, wie heeft het over contrast?
                        Handmatig scherpstellen op een lcdeetje is onmogelijk, of het nou een compactje of reflex is.
                        Voor het scherpstellen heeft men de reflex uitgevonden...

                        Comment


                        • #13
                          Re: DSLR - scherpstellen via LCD ?

                          Manueel scherpstellen via de lcd gaat wel, en werkt zelfs secuurder dan met de relatief kleine zoeker op de 40D, doordat je 10x kunt inzoomen, ongeveer tot pixelniveau.
                          En geen probleem van front of backfocus, want je ziet wat je gaat vastleggen op de sensor!
                          Dan wel enkel op statief of met heel goede steun natuurlijk.

                          Groeten,
                          Koen
                          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                          Comment


                          • #14
                            Re: DSLR - scherpstellen via LCD ?

                            De E330 heeft inderdaad beide versies van Live-view. Eentje waarbij de spiegel omhoog moet klappen. Met een onhandige procedure is het ook mogelijk om de AF in te stellen voordat je de ontspanknop indrukt. Eigenlijk was dit bedoeld als Live-View met manuele autofocus.

                            Daarnaast is er een tweede manier van Live-view waarbij een extra CCD wordt gebruikt om het beeld weer te geven. Bij deze manier kan de Autofocus gewoon gebruikt worden, net als bij een Bridge of compact camera. De dekking is echter maar 80 procent, dus met inkaderen moet je rekening houden. Ook is de shutterlag iets duidelijk aanwezig.

                            Deze Live view is erg handig als je in wat lastige situaties zit zoals het fotograferen van baby's en peuters bijvoorbeeld. Om op ooghoogte te komen hoef je dan niet zelf op de grond te gaan liggen.

                            Bij de E330 is de Live View wel ten kosten gegaan van de helderheid van de zoeker.

                            Persoonlijk had ik op de E510 liever deze live-view gezien en kantelbaar scherm zodat je dit extraatje, want dat is het, handig kunt inzetten.

                            Als ik zou moeten kiezen tussen bijvoorbeeld beeldstabilisatie of live-view zou ik voor de eerste gaan. Zonder live-view kun je prima fotograferen, met een heldere ruimte zoeker tenminste (Pentax camera's bijvoorbeeld...). Beeldstabilisatie levert echt een bijdrage aan je fotografie, Live-View is een extra handigheidje.

                            Bart

                            Comment


                            • #15
                              Re: DSLR - scherpstellen via LCD ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                              Lezen blijft moeilijk, wie heeft het over contrast?
                              Handmatig scherpstellen op een lcdeetje is onmogelijk, of het nou een compactje of reflex is.
                              Voor het scherpstellen heeft men de reflex uitgevonden...


                              Je zegt het zelf:lezen is moeilijk...
                              Bedoeld werd dat het scherpstellen via LCD kan gebeuren via contrastdetectie,dezelfde methode als bij een digicam.



                              Maak er geen woordspelletjes van,je begrijpt best wat er bedoeld wordt.Ook als je het concept zelf van de live view op een DSLR verwerpelijk vindt,de oorspronkelijke vraagsteller heeft recht op een eerlijk antwoord,en dat is ondubbelzinnig JA.


                              Walter
                              D850

                              Comment

                              Working...
                              X