Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon d400 of pentax k10

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon d400 of pentax k10

    Ik weet dat het onderwerp al dikwijls aan bod is geweest, doch ik heb een specifieke vraag. De vrouw wil een DSLR aanschaffen, maar twijfelt tussen
    canon en pentax.
    Mijn voorkeur gaat uit naar canon (omdat de g3 ons zeer beviel) tot hij gevallen is).

    Voor pentax daarentegen hebben we hier nl. nog 2 lenzen liggen
    Pentax SMC F 80 (f4.7) - 200 (f5.6)
    en een pentax SMC 1:3.5-5.6 28-80.
    Kunnen deze zonder meer gebruikt worden of moet nog een tussenring of zoiets bijgekocht worden.

    De camera moet vooral dienen voor gewone binnenopnamen tijdens feestjes,
    kinderen enz. Voor op vakantie gebruiken we toch meestal de Sony Cybershot (zeer compact om mee te nemen , maar geen goede foto's mee te maken in huis).
    Welke lens moeten we bijkopen voor binnen en welke camera kiezen.
    Een bijkomende flash is ook nodig denk ik, of kunnen we bv. een oude canon flash gebruiken of is de flash merkgebonden.

  • #2
    Re: canon d400 of pentax k10

    (:geeuw: Voor eens en altijd) "Alle lenzen ooit gemaakt door Pentax kunnen op alle Pentax camera's worden gebruikt, en, het mooiste moet nog komen, alle deze lenzen zijn compatiebel met AntiShake."

    De vraag is of je die lenzen ook zult gebruiken... De 28-80 is zeker niet de beste lens ooit gemaakt door Pentax en is daarbovenop niet echt lichtsterk te noemen. De andere (telezoom) is ook niet 's werelds beste, maar is al een stuk beter en vrij goed te combineren met een digitale Pentax...

    Zoals ik het zie:
    40D:
    + Live View (maar in de praktijk zo goed als onbruikbaar); snellere bursts (who cares?); meer opties kwa mogelijks te combineren optiek (maar het mag een rib kosten )
    - Ergonomie (Canon's zwakste punt, hoewel ik moet toegeven dat ze bij de 40D een poging hebben gedaan om het te verbeteren)

    K10:
    + Anti Shake op alle objectieven; uitstekende ergonomie; camera uitgedacht door en voor fotografen (duidelijk gene 'me too'); Weather Proof design (als je daar wakker van ligt); goedkoper; kleinere keuze aan nieuwe objectieven, maar stuk voor stuk outsiders in hun klasse (en nog eens betaalbaar bovendien.)
    - iets tragere AF (vooral bij moeilijkere lichtomstandigheden)

    Over de beeldkwaliteit zal ik het niet hebben: in labo omstandigheden a la dpreview zal de EOS 40 waarschijnlijk beter zijn, maar in de praktijk zal je geen verschil waarnemen. Onthou dat geen enkele camera perfect is en dat je altijd wel voor verrassingen zal komen te staan...

    Ik ga je niks aanpraten, maar zelf zou ik zeker niet voor de EOS 40 gaan (vanwege te duur en de belabberde ergonomie), maar dat is persoonlijk. Als alles te herdoen zou zijn, dan weet ik zelfs niet of ik nog voor Pentax zou kiezen (maar wat ik dan wel zou kiezen, heb ik zo onmiddellijk geen idee van.)

    Kiezen is nooit gemakkelijk geweest...
    http://www.digifotofreak.nl

    Comment


    • #3
      Re: canon d400 of pentax k10

      een "canon d400" zal wel eerder slaan op een 400D ipv een 40D ?

      ik zou zeker die paar oude lenzen niet laten beslissen

      ik heb zelf een 400D omdat dit een beginnerscamera is met toch alle mogelijkheden van de hogere modellen

      voor familiekiekjes lijkt me de Nikon D40 een sterke kandidaat, wanneer je niet van plan bent veel lenzen bij te kopen
      dan kan je ook Pentax en Sony overwegen

      maar als je wil verdergaan, zou ik bij Canon of Nikon blijven, en van Nikon direct een hoger model kopen

      Comment


      • #4
        Re: canon d400 of pentax k10

        Ik heb hier ook nog een lens liggen van canon
        EF 28-80 mm 1: 3.5-5.6
        kan deze eventueel gebruikt worden op de 400d?
        Welk is een goede lens om binnenopnames te maken bv feestjes?

        Comment


        • #5
          Re: canon d400 of pentax k10

          kan gebruikt maar zou ik niet voor binnen gebruiken
          ik gebruik binnen eigenlijk alleen de sigma 30mm f/1.4

          Comment


          • #6
            Re: canon d400 of pentax k10

            Toch héél simpel , eerst is er Canon, daarna komt de rest ....
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: canon d400 of pentax k10

              Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
              Toch héél simpel , eerst is er Canon, daarna komt de rest ....
              Zoals met anti dust? Of was het Live view?

              Persoonlijk vind ik dat de andere merken meer vernieuwen dan Canon...

              Comment


              • #8
                Re: canon d400 of pentax k10

                de pentax K10d valt eerder te vergeljjken met de 40d dan met de 400d.
                De k10d is een prachtig toestel met veel mogelijkheden en is ook stevig gebouwd. Beeldkwaliteit op lage ISO nog altijd beter dan de 40d (ref: DPREVIEW) laat staan de 400d.

                de 400d is meer een populair instapmodel, waar je als tegenhanger van Nikon de d40x hebt.

                Comment


                • #9
                  Re: canon d400 of pentax k10

                  heb vandaag een toestel gekocht.
                  Ik was gegaan voor de 400d maar ben thuisgekomen met de pentax
                  k100d super voor 490 euro bij de lokale dealer in diest (meuris)
                  waar ik ook een goede uitleg kreeg.
                  Het verschil in prijs met de k10 vond ik wat veel, toch zeker
                  als het om de eerste dlsr gaat en deze niet zozeer als hobby
                  maar eerder sporadisch gebruikt wordt.
                  Dank u allen voor de gegeven antwoorden op mijn vragen
                  Jerry

                  Comment


                  • #10
                    Re: canon d400 of pentax k10

                    Oorspronkelijk geplaatst door jerry Bekijk bericht
                    heb vandaag een toestel gekocht.
                    Ik was gegaan voor de 400d maar ben thuisgekomen met de pentax
                    k100d super voor 490 euro bij de lokale dealer in diest (meuris)
                    waar ik ook een goede uitleg kreeg.
                    Het verschil in prijs met de k10 vond ik wat veel, toch zeker
                    als het om de eerste dlsr gaat en deze niet zozeer als hobby
                    maar eerder sporadisch gebruikt wordt.
                    Dank u allen voor de gegeven antwoorden op mijn vragen
                    Jerry


                    goede keuze Jerry, en we hebben er weer een pentax gebruiker bij ...
                    Canon EOS 600D , Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM , Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD ASP , flits Sigma EF-610 DG ST Canon

                    Comment


                    • #11
                      Re: canon d400 of pentax k10

                      Heb de indruk dat je met je beide voeten op de grond bent blijven staan, goede beslissing en veel succes met je nieuwe aanwinst

                      Comment


                      • #12
                        Re: canon d400 of pentax k10

                        Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                        Toch héél simpel , eerst is er Canon, daarna komt de rest ....
                        Never argue with a stupid man. He will drag you down to his level and beat you because of his experience...
                        http://www.digifotofreak.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: canon d400 of pentax k10

                          Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                          Never argue with a stupid man. He will drag you down to his level and beat you because of his experience...

                          Dan gaan we dat ook nooit doen hé!
                          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                          Comment

                          Working...
                          X