Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpstellen bij de Sony A 700

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpstellen bij de Sony A 700

    In de A700 heb je voor scherpstelling de keuze uit 3 opties:
    1) Breed , waarbij de camera bepaalt welk van de 11 AF velden wordt gebruikt voor scherpstelling
    2) Punt (ook wel Spot genoemd), waarbij de camera uitsluitend het Spot AF veld gebruikt
    3) Lokaal waarbij de gebruiker een lokaal AF veld kiest en ik de neiging heb om het centraal veld te selecteren

    Vraag:
    In welke situatie kun je best 'breed' gebruiken en dus de keuze van het scherpstellingspunt aan de camera overlaten.
    Ik heb er moeite mee de camera te laten kiezen, omdat het lijkt alsof de camera "dan weer links dan weer rechts dan weer boven of beneden" het AF veld kiest.

    Blijft de keuze uit "Spot" of "Lokaal met centraal AF veld" waarbij ik me afvraag wat het verschil tussen deze twee is? Zijn ze niet beiden "spot"-scherpstelling?

    "Breed" is de default-keuze van de A700. Dit zou er op kunnen duiden dat breed ook het best bij de meeste opnamesituaties past??

    Graag opheldering waarvoor mijn dank!
    Harry Briels

  • #2
    Re: Scherpstellen bij de Sony A 700

    Ik laat de camera nooit zelf een scherpstelpunt kiezen, want dan is het toch meestal het verkeerde.

    Kies gewoon het punt dat je zelf scherp wil, bij stilstaande onderwerpen kan je ook meestal het centrale punt gebruiken, de ontspanknop half ingedrukt houden, herkaderen om de compositie goed te krijgen, en dan de ontspanknop volledig indrukken.

    Bij een nieuwe Canon staat die instelling ook op alle scherpstelpunten, maar dat wil daarom niet zeggen dat het de beste oplossing is.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Scherpstellen bij de Sony A 700

      Ik gebruik altijd lokaal, zoals dat hier heet en kies mijn eigen spot(waarbij bij spotlichtmeting dit meegaat met de AF-spot). Ik heb begrepen dat 'breed'is om bv vogels in vlucht te fotograferen, dus zo gauw de vogel in beeld komt wordt daarop scherpgesteld, uitkijken voor takjes ed..
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment

      Working...
      X