Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een moeilijke zoektocht.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een moeilijke zoektocht.

    Hallo,
    ik ben al een half jaar hier & daar wat aan het opzoeken over cameras & de prestaties ervan.
    Ik was vanplan tegen het nieuwe jaar één aanteschaffen.
    Nu ben ik opzoek naar iets van een hoge kwaliteit. Ik twijfelde even of ik niet direct voor een spiegelreflex zou gaan, maar dit zou mij te duur uitkomen denk ik.
    Toen viel mijn oog op de brige cameras, deze lijken echte goede lenzen te hebben & de hoge zoom lijkt mij echt wel handig.
    Het probleem zit hem er dan wel in dat die een veel hogere prijs hebben.
    Dus vraag ik mij af of er bij de compacte reeks niets uitblinkt? Vb een powershot, of een van de lumix reeks?

    Ik sta open voor alle soorten digicams, maar ik zou de prijs echt wel zo laag mogelijk willen houden & de kwaliteit hoogstaand.
    Mijn budget komt niet boven de 400 euro.
    Een paar eisen misschien om het voor jullie makkelijker te maken:

    -Ik heb graag foto's van hoge resolutie die tot op 100% scherp blijven, niet alsje wat inzoomt op 75% dat je al onscherpe beelden met ruis ziet.
    -Een grote zoom vind ik echt zeker handig, zeker voor op concerten.
    -Goede mogelijkheid hebben om donkere beelden vastteleggen. Ik denk aan snachts, op concerten, e.d.
    -Een goed design is niet héél belangrijk maar ik zou hem niet té groot willen.
    -IS lijkt mij ook handig, zeker als iemand met een zwak hand hem moet gebruiken. Maar dit hoeft niet echt.

    Dit zijn zowat de belangrijkste punten, suggesties mogen altijd gedaan worden.
    Ik ben niet echt thuis in de digicam wereld, dus schiet er maar op los!

    Bedankt voor de hulp alvast!

  • #2
    Re: Een moeilijke zoektocht.

    Zelf heb ik héél véél geleerd met mijn Panasonic FZ5. Met jouw budget zou de nieuwere FZ8 dus zeker een optie zijn. Prijs rond de € 340



    De nieuwe FZ18 heeft een nog grotere zoom, maar kost wel meer dan € 400



    Ik was zeer tevreden van mijn FZ5, maar maak je geen illusies. Ruis vormt een probleem als je hoger dan ISO 200 gaat. Dus dat betekend langere belichtingtijden met meer kans op onscherpte, ondanks de ingebouwde stabilisatie. Ik heb verschillende concerten bijgewoond deze zomer, gedurende dewelke ik circa. 200 - 300 foto's trok per keer. Na selectie bleken er vaak maar een 50-tal door de beugel te kunnen.

    Het probleem is dat de senor van dergelijke toestellen kleiner is dan deze van dSLR's, met alle gevolgen van dien.

    Momenteel zijn er zaakjes te doen op het gebied van dSLR's ( Eos 350D, Nikon D40,...) aan prijzen onder de € 400.

    Lees deze topic even door: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=190351

    Maar ja, dan dien je weer in lenzen te investeren hé.

    Ik vrees dat het een moeilijke beslissing wordt. Moet je nog van nul beginnen, dan zou ik zeggen ga voor de bridge en kijk goed rond om de laagste prijzen te vinden. In het andere geval moet je misschien toch opteren voor een dSLR, indien je (toekomstige) budget dit toelaat.
    Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

    Comment


    • #3
      Re: Een moeilijke zoektocht.

      En moest ik dan kiezen voor een reflex, welke body + lens raad je dan aan?
      Liefst onder de 500 dan.
      Of is het niet de moeite om voor een reflex te opteren onder de 500, beter een bridge dan?

      Wat vind je van de Nikon D40 ?
      Last edited by ryder; 1 december 2007, 19:16.

      Comment


      • #4
        Re: Een moeilijke zoektocht.

        ik vind het wel grappig , je wil alles die ik verwacht van een DSLR in een compactje terug en veel goedkoper.

        Laat iets weten als je er enen vind.

        serieus

        ik vrees dat

        mega zoom , altijd scherp , gn ruis snachts nt echt samen gaan...
        [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

        Comment


        • #5
          Re: Een moeilijke zoektocht.

          Ik weet het mijn eisen staan hoog, maar ik zeg gewoon wat richtpunten hé.
          Ik weet dat niet alles kan..
          Daarom dat ik ook om hulp vraag : )
          Wat raad jij dan aan?

          Comment


          • #6
            Re: Een moeilijke zoektocht.

            Voor concertfotografie moet je geregeld op f2,8 werken, en iso 1600-3200.
            Dat gaat niet met een compact, maar zelfs met een DSLR moet je de nodige investeringen doen omdat je er met goedkope lenzen niet komt.

            Een DSLR in combinatie met een 70-200 f2,8 (liefst met beeldstabilisatie) zal veel betere resultaten geven dan eender welke compact (prosumer, superzoom...), maar dan kom je nooit toe met je budget.

            Met een goedkope DSLR + kitlens kan je weinig doen op concerten, het is niet de camerabody maar wel de lens die je gebruikt die het belangrijkst is.
            Wel uitkijken welke DSLR je koopt, want niet alle toestellen geven even goede resultaten op de hoge iso-waarden.

            Je kan altijd wel foto's maken op een concert met een compact, maar dan zal het percentage aanvaardbare foto's bijzonder klein zijn.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Een moeilijke zoektocht.

              Dus met een 350D/400D/D40 bekom ik geen goede resultaten op concerten?
              Het is niet dat ik voornamelijk hiervoor een camera zoek, het zou gewoon intressant zijn.
              Welke instap reflex raad jij aan? Die op alle vlakken redelijk presteert, en vooral gebruiksvriendelijk is.

              Bedankt voor je hulp alvast

              Comment


              • #8
                Re: Een moeilijke zoektocht.

                Het is ingewikkelder dan dat. Met de instap dSLR's kan je wel goede resultaten bekomen, als je investeert in de juiste lenzen. De kitlens die bij deze camera's geleverd wordt heeft geen groot zoombereik en is niet lichtsterk, waardoor het niet echt aan te raden is deze te gebruiken voor concerten.

                Je kan het ook doen zoals ik, een body + kitlens kopen om te starten en je toestel te leren kennen. Vervolgens kijk je uit naar de lens voor het soort fotografie dat jou het meest ligt. Zo spreid je de investeringen.

                Maar ik wil je een illusie besparen, je kan nooit voor een klein budget de zelfde mogelijkheden hebben als met een bridge. Maar uiteindelijk zou je werk met een dSLR kwalitatief beter moeten worden dan met een bridge.

                Maak dus eerst voor jezelf uit: wil ik alles nu en wel onmiddellijk en goedkoop, of wordt fotografie een serieuze hobby waar ik heel wat tijd ( en toch wat geld) in wil steken?

                Indien 1 => ga voor een bridge.
                Indien 2 => overweeg een dSLR en wees geduldig.

                Dat is mijn visie.
                Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

                Comment


                • #9
                  Re: Een moeilijke zoektocht.

                  U reply gaf een goede uitleg.
                  Ik denk dat ik dan meer naar een bridge moet kijken, omdat ik niet van plan ben om de zoveel maanden een nieuwe lens te kopen en in het totaal duizenden euros uittegeven..

                  Ik zou gewoon direct iets goed willen, maar dan wel goed waar ik jaren met kan doen.

                  Nu die bridge cameras?
                  Zijn die ook goed met ruis? Of geven deze nogal veel ruis door de kleinere lenzen?
                  En hoe zit het met concert fotografie?

                  Bedankt

                  Comment


                  • #10
                    Re: Een moeilijke zoektocht.

                    Oorspronkelijk geplaatst door ryder Bekijk bericht
                    Dus met een 350D/400D/D40 bekom ik geen goede resultaten op concerten?
                    Die camera's zijn perfect bruikbaar voor concertfotografie (een 350D zal iets meer ruis geven), maar niet met de gewone kitlens. Je moet er nog lichtsterke (en dus dure) objectieven bijkopen, die heel wat duurder zijn dan de camerabody.


                    Een bridgecamera geeft niet meer ruis door de kleinere lenzen, het is de kleine sensor met heel veel megapixels die voor problemen zorgt. Voor die kleine sensor is er ook een minder grote lens nodig, dat is wel een voordeel om het geheel licht en compact te houden. De lenzen van een compact zijn in verhouding meestal wel vrij lichtsterk, maar door de kleine sensor krijg je heel veel ruis zodra je de gevoeligheid hoger zet dan iso 400. Zelfs op iso 400 is er zichtbare ruis, maar zijn de foto's nog wel bruikbaar, ga je hogere isowaarden gebruiken, dan krijg je héél veel ruis, en heel wat minder details, en dan kan je er alleen nog heel kleine afdrukken van (laten) maken.

                    Een DSLR zal op de automatisch standen ook niet altijd de beste resultaten geven. Als je werkt in extreme situaties (dat geldt heel zeker voor concertfotografie) is het noodzakelijk dat je weet waarmee je bezig bent. Ken je niets van sluitertijd, iso, diafragma enz..., en je weet niet welke instellingen voor een bepaalde situatie de beste zijn, dan heb je niet zo heel veel aan een DSLR en zullen de foto's tegenvallen.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Een moeilijke zoektocht.

                      Ja ik las dat bij sommige bridge modellen van de Lumix reeks problemen hadden met ruis door de hoge mp-waarde.
                      Zou het dan over het algemeen beter zijn om niet te hoge mp te kiezen, zodat er niet veel ruis voorkomt?


                      Bedankt voor de uitleg btw.
                      En met die bridge modellen kun je dus niet op concerten foto's nemen, omdat je dan een hoge iso waarde moet instellen & zo dus veel ruis gaat hebben neem ik aan?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Een moeilijke zoektocht.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Een DSLR zal op de automatisch standen ook niet altijd de beste resultaten geven. Als je werkt in extreme situaties (dat geldt heel zeker voor concertfotografie) is het noodzakelijk dat je weet waarmee je bezig bent. Ken je niets van sluitertijd, iso, diafragma enz..., en je weet niet welke instellingen voor een bepaalde situatie de beste zijn, dan heb je niet zo heel veel aan een DSLR en zullen de foto's tegenvallen.
                        Een waarheid die staat als een huis. Sinds de betaalbare instapmodellen DSLR's met voorgeprogrameerde scenemodes verkopen als zoete broodjes loopt er volgens mij al heel wat volk rond die of deze toestellen gebruiken enkel op de scenemodes of zeer gefrustreerd zijn door hun resultaten.
                        fotosite

                        Comment


                        • #13
                          Re: Een moeilijke zoektocht.

                          Oorspronkelijk geplaatst door ryder Bekijk bericht
                          Ja ik las dat bij sommige bridge modellen van de Lumix reeks problemen hadden met ruis door de hoge mp-waarde.
                          Zou het dan over het algemeen beter zijn om niet te hoge mp te kiezen, zodat er niet veel ruis voorkomt?
                          ... En met die bridge modellen kun je dus niet op concerten foto's nemen, omdat je dan een hoge iso waarde moet instellen & zo dus veel ruis gaat hebben neem ik aan?
                          Een ideale compact- of bridgecamera voor concerten is er m.i. niet. Wat ruis betreft scoren verschillende modellen van Fuju vrij goed, maar ofwel hebben die slechts een zoom van 3x optisch ofwel meteen 10x en dan doet zich het gebrek aan beeldstabilisatie voelen.

                          In het nieuwste model, de S8000fd, heb je wel beeldstabilisatie maar omdat Fuji daar gelijke tred wilde houden met de concurrentie heeft het ding een 18x zoom en gaat dat ten koste van de scherpte en bovendien (volgens de testen die ik gezien heb) treedt er meer ruis op bij hoge iso-waarden.

                          De vergelijkbare toestellen van Olympus en Panasonic zijn/waren beter qua beeldkwaliteit en zijn uitgerust met beeldstabilisatie - Panasonic is echt fantastisch op dat gebied - doch presteren duidelijk slechter inzake ruis.

                          Als ruisgevoeligheid jouw belangrijkste criterium is kan je de S5700 overwegen (€ 185) indien een groothoekequivalent van 38mm en 380mm tele voor jou volstaan. Anders - zoals reeds eerder gesuggereerd - een Panasonic FZ8 of eentje met meer groothoek, maar meer dan 12x zoom zou ik niet aanraden (dat geldt voor zover ik weet zelfs voor DSLR-objectieven).
                          Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Een moeilijke zoektocht.

                            Oorspronkelijk geplaatst door ryder Bekijk bericht
                            Ja ik las dat bij sommige bridge modellen van de Lumix reeks problemen hadden met ruis door de hoge mp-waarde.
                            Zou het dan over het algemeen beter zijn om niet te hoge mp te kiezen, zodat er niet veel ruis voorkomt?
                            ja , hoe minder megapixels , hoe groter ze kunnen zijn hoe minder ruis

                            tenzij natuurlijk de sensor groter is met die van meer megapixels.

                            ik dacht dat meer dan 5 niet nodig is als je geen posters wil afdrukken

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht

                            . Anders - zoals reeds eerder gesuggereerd - een Panasonic FZ8 of eentje met meer groothoek, maar meer dan 12x zoom zou ik niet aanraden (dat geldt voor zover ik weet zelfs voor DSLR-objectieven).
                            12x ??????? Ik heb altijd geleerd 3x max , niet dat dit wet is of zo maar ik ken geen 12 maal zooms die prachtige plaatjes leveren.

                            Ik heb 5 lenzen , waarvan 3 primes ( geen zoom ) de 2 met zoom zijn diegene die ik als kit gekocht heb toen ik mijn cam kocht.
                            [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                            Comment


                            • #15
                              Re: Een moeilijke zoektocht.

                              Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
                              ... 12x ??????? Ik heb altijd geleerd 3x max , niet dat dit wet is of zo maar ik ken geen 12 maal zooms die prachtige plaatjes leveren...
                              Ja, sorry, ik wilde wat teveel beknopt formuleren in een zin. Die 12x bedoelde ik voor de bridgecamera's en de opmerking daarna moest eigenlijk iets zijn in de trant van "hoe minder zoom hoe beter : dat geldt niet enkel voor de relatief goedkope zoomlenzen in bridgecamera's, doch zelfs voor dure objectieven van DSLR's".
                              Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                              Comment

                              Working...
                              X