Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instellingen D300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Instellingen D300

    Hallo,

    Ik heb de volgende vaststellingen gedaan. De fotos van mijn D300 zijn (op Matrix metering) vaak onderbelicht maar dat kun je tweaken in het menu. Ook vind ik de fotos op het display veel beter (meer kontrast, scherper etc...) als op mijn PC scherm, maar dat is mischien omdat ik een scherm heb van 1999! :-)
    Er kunnen veel instellingen worden gedaan (Vivid, Standard, Normal...) en dan al dan niet D-lighting, High ISO NR, etc.
    Wat zijn jullie ervaringen? Wat zijn jullie geprefereerde instellingen?

  • #2
    Re: Instellingen D300

    Ik heb wel geen D300, maar gewoon op RAW zetten en dan kun je alle instellingen op de computer doen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Instellingen D300

      Eerst je handleiding eens goed lezen en dan maar oefenen he

      Comment


      • #4
        Re: Instellingen D300

        http://www.nikonians.org/cgi-bin/dcf...3946617565.zip

        kan wel helpen om het overzicht te behouden, i.p.v. de D300-bijbel
        Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

        Comment


        • #5
          Re: Instellingen D300

          Oorspronkelijk geplaatst door hbervoets Bekijk bericht
          http://www.nikonians.org/cgi-bin/dcf...3946617565.zip

          kan wel helpen om het overzicht te behouden, i.p.v. de D300-bijbel
          Dank je voor deze link Hendrik!

          Ik vind het gewoon opmerkelijk dat ik met dezelfde Diafgragma/Sluiter van mijn D50 perfekte nachtfotos maak. Daarom mijn vraag naar ervaringen van jullie.

          Greetz

          Comment


          • #6
            Re: Instellingen D300

            Even dit topic een schopje geven.
            Kan heel interessant worden, mocht er imand instellingstips hebben, gooi het in de groep.

            Gr Kees
            Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

            Comment


            • #7
              Re: Instellingen D300

              Als ik u was zou ik goed gebruik maken van de 4 geheugenbanken.
              Op 1 heb ik alles standard staan.
              Op 2 staat contrast +1 en scherpte +1 de rest standard.
              Op 3 contrast +1 scherpte +1 en automatische ISO is geactiveerd met minimum sluitertijd van 1/60 en ISO tot 1600.
              Op 4 is dan automatische ISO geactiveerd tot 3200 sluitertijd 1/50 en active D lighting is ook mee geactiveerd en die staat op normaal.
              Nu heb je ook nog wel de persoonlijke instellingen ook 4 banken en die kan je ook nog apart instellen vb...één op meerveldmeting andere op spotmeting, 12 bits of 14 bits voor de nef files enz..hier kan je heel ver in gaan zelfs. Scrolwiel vooraan is aanpassen belichting en scrolwiel achteraan is voor diafragma te wijzigen bij mij (kan ook omgekeerd natuurlijk)
              En na dit alles kan je gaan uittesten met welke instellingen jij het liefst werkt Maar dat vraagt toch wat tijd voor je zeker bent hoe uw toestel het best staat ingesteld.

              Last edited by jan van ginkel; 12 januari 2008, 13:23.
              Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
              Hier op dit forum.

              Comment


              • #8
                Re: Instellingen D300

                Oorspronkelijk geplaatst door jan van ginkel Bekijk bericht
                Op 3 ISO is geactiveerd met minimum sluitertijd van 1/60 en ISO tot 1600.
                [/url]
                Bruikbare tip
                Hoe stel je dit zo in Jan, min sluitertijd en max iso?

                Gr Kees
                Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                Comment


                • #9
                  Re: Instellingen D300

                  Gewoon in het opnamemenu....dan naar de ISO gevoeligheid instellen...dan die aan zetten en dan kan je uw minimale sluitertijd en maximale ISO daar vastleggen. Is wel handig hoor. Zal eens een voorbeeld geven waar dit handig is. BV..je moet een huwelijk gaan vastleggen..
                  Ik ga op voorhand even naar de kerk voor te zien hoe de lichtinval daar is.
                  Dan beslis ik op welke minimale sluitertijd ik ga werken VB.1/60 en dan Neem ik de maximale ISO waarde waar van ik zeker ben dat ik nog niet te veel ruis heb op de foto. Bij de D300 is dat 1250 al is 1600 ook nog te doen. Maar ik stop bij 1250 ISO. Dan heb je het voordeel dat je buiten de aankomst trekt op ISO 200 en in de kerk gaat uw ISO automatisch dan naar 800 of meer.( ik gebruik bijna nooit mijn flits) als je dan naar buiten gaat dan kan je niet plotseling vergeten uw ISO naar beneden te halen want toestel doet dit voor u. Handig vind ik dat
                  Eenmaal op de schoot buiten zet ik wel terug in geheugenbank één want dan bepaal ik wel zelf de scherpdiepte.
                  Want ik vind wel dat ik baas moet zijn over het toestel en niet andersom.

                  Last edited by jan van ginkel; 12 januari 2008, 14:38.
                  Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
                  Hier op dit forum.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Instellingen D300 - Autofocus

                    Komende van D80 elke dag opnieuw aangenaam verrast door de D300.

                    Ik wil de volgende instelling bijdragen:

                    Voor situaties waar je volgens het patroon "scherpstellen, kadreren, afdrukken" wil werken vind ik de volgende instelling het aangenaamst:

                    - autofocus op single (S)
                    - enkel veld
                    - focussen met de ontspanknop UITSCHAKELEN -> de camera focust alleen als je op het AF knopje achteraan drukt
                    - focus prioriteit voor S op "ontspanknop" (je kan fotograferen zonder dat het groen bolleke brandt).

                    Op die manier kan ik voor een portretje of een sceneke dat ik aan het observeren ben een hoofdonderwerp kiezen, eventjes op het af knopke duwen zodat hij scherpstaat en naar believen een paar fotos maken zonder dat de af zich er nog mee moeit. Dit werkt voor mij handiger dan de ontspanknop de hele tijd half in te moeten duwen.

                    Comment

                    Working...
                    X