Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kalibreren met Adobe Gamma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • kalibreren met Adobe Gamma

    Bij de wizard van Adobe Gamma kom je op een bepaald moment bij 3 vierkante gestreepte blokjes met middenin een vierkantje...enfin, jullie weten het wel. Maar bij mij staat er in de aanwijzingen dus niet bij op wat je uiteindelijk moet uitkomen bij het verplaatsen van de schuivertjes. Raar, toch? Wil iemand mij eens op weg zetten?
    Jullie hoeven mij niet te vertellen dat hardware veel beter is voor het kalibreren, want dat weet ik. Maar misschien is er wel betere software dan Adobe Gamma wizard om deze taak uit te voeren?

  • #2
    Re: kalibreren met Adobe Gamma

    Beste Kade,

    je moet proberen om eenzelfde tint/kleur te krijgen in de beide (binnenste en buitenste) blokjes.
    Als ik me niet vergis (want het is alweer een hele tijd geleden dat ik nog op deze manier een scherm calibreerde) moet je dat zowel voor de grijstinten als voor de 3 hoofdkleuren (r-g-b) doen.

    Terwijl je dit probeert kan je best op enige afstand (50/70 cm - afhankelijk van de lengte van jouw arm :-)) van het scherm afzitten.
    Omdat deze (oude) calibratiemethode puur gebaseerd is op jouw visuele eigenschappen, mag je hiervan niet al teveel verwachten.

    Succes.

    Guy
    www.guydewestelinckfotografie.be

    Comment


    • #3
      Re: kalibreren met Adobe Gamma

      Dank je, Guy.
      Daarstraks bij het bekijken van de prijzen voor de hardware voor kalibratie, heb ik besloten om het toch maar nog eens met deze ouderwetse methode uit te proberen en op mijn visuele kwaliteiten te vertrouwen.

      Comment


      • #4
        Re: kalibreren met Adobe Gamma

        Oorspronkelijk geplaatst door Kade Bekijk bericht
        Dank je, Guy.
        Daarstraks bij het bekijken van de prijzen voor de hardware voor kalibratie, heb ik besloten om het toch maar nog eens met deze ouderwetse methode uit te proberen en op mijn visuele kwaliteiten te vertrouwen.
        De eenvoudigste truk is om het eerst met de globale grijswaarde te proberen voor je je eventueel aan de invividuele kleuren waagt de tweede truk is om op voldoende afstand te gaan zitten zoals gezegd maar ook om je ogen half dicht te knijpen zodat je een beetje een wazig zicht hebt van dat grijze blokje .. schuif dan die slider heen en weer en je zal snel zien hoe eea in z'n werk gaat, eenmaal dat je het doorhebt kan je bij benadering een vrij goede "calibratie" bekomen .. wel rekening houden met de kleur van het omgevingslicht ...

        Comment


        • #5
          Re: kalibreren met Adobe Gamma

          Oorspronkelijk geplaatst door Kade Bekijk bericht
          Jullie hoeven mij niet te vertellen dat hardware veel beter is voor het kalibreren, want dat weet ik.

          het is niet alleen beter met hardware, het is de enige manier die werkt!

          Op zicht is het onmogelijk goed te callibreren, en daar kan geen software aan helpen. Zonder hardware kan je enkel aanmodderen, en is het verloren moeite .. en voor wat die hardware tegenwoordig nog maar kost hoef je het niet te laten.

          Comment


          • #6
            Re: kalibreren met Adobe Gamma

            Oorspronkelijk geplaatst door Visio Bekijk bericht
            het is niet alleen beter met hardware, het is de enige manier die werkt!

            en voor wat die hardware tegenwoordig nog maar kost hoef je het niet te laten.
            Dan heb jij een andere prijslijst dan ik (of een veel dikkere portefeuille ).
            Welke hardware kan ik dan het beste kopen volgens jou en hoeveel kost die dan ongeveer?
            En werkt dat systeem dan zowel op een CRT als op een LCD scherm?

            Comment


            • #7
              Re: kalibreren met Adobe Gamma

              88 euro is nu geen bedrag om van omver te vallen .. ook niet voor wie een dunne portemonee heeft.



              enige nadeel van deze tov de duurdere toestellen is dat je niet op elke kleurtemperatuur naar keuze kan kallibreren, maar dat je naar vooringestelde presets (vb CIE, D50, D65, ...) moet werken. Ook is het niet eenvoudig om twee monitoren te callibreren als je in dual screen werkt (maar er bestaat een workaround)

              Comment


              • #8
                Re: kalibreren met Adobe Gamma

                Oorspronkelijk geplaatst door Visio Bekijk bericht
                het is niet alleen beter met hardware, het is de enige manier die werkt!

                Op zicht is het onmogelijk goed te callibreren, en daar kan geen software aan helpen. Zonder hardware kan je enkel aanmodderen, en is het verloren moeite .. en voor wat die hardware tegenwoordig nog maar kost hoef je het niet te laten.
                sorry maar daar ben ik het helemaal niet mee eens .. "op zicht" maar met kennis van zaken is IMHO nog steeds beter dan met hype hardware en enkel "natte vinger" kennis
                BTW bepaalt uw super hardware het kleurprofiel van de camera om je scherm en evtl printer mee te matchen ? anders draai je nog steeds rondjes for nope ..

                Comment

                Working...
                X