Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dioptrie-correctie Sony Alpha 100

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dioptrie-correctie Sony Alpha 100

    Hallo iedereen,

    sinds enige tijd heb ik een Alpha 100. Op de specificaties kon ik terugvinden dat er een dioptrie-aanpassing mogelijk was.

    Toen mijn echtgenote vorige week het toestel ter hand nam, paste ze de dioptrie aan voor haar (naar -1 geloof), ze vond het natuurlijk super tof dat je dat kon aanpassen.

    Toen ik terug het toestel ter hand nam probeerde ik de dioptrie natuurlijk terug op 0 te zetten... helaas, na wat gepruts in zowat alle richtingen slaag ik er niet meer in om via MF een scherpe foto te nemen, enkel nog via AF...

    Is er iemand met een Alpha 100 die mij kan vertellen in welke stand het knopje moet staan op opnieuw op dioptrie 0 te komen? Om dit te weten te komen zal je wel het kapje rond de zoeker moeten verwijderen. Ik zie momenteel geen merkpunt welke op dioptrie 0 zou kunnen wijzen.

    Alvast bedankt voor jullie hulp!

  • #2
    Re: Dioptrie-correctie Sony Alpha 100

    Zet de camera vast op een statief(oid) en gebruik de autofocus om op een onderwerp van dichtbij scherp te stellen. Pas de dioptrie nu aan zodat jij het onderwerp terug scherp in de viewfinder ziet. Voorwaarde is dat je de camera niet van zijn plekje verplaatst tijdens de aanpassing. Ik heb geen Sony dslr .......maar ik denk wel dat dit zo ongeveer de enigste manier is. Eenmaal je wijzigingen aangebracht hebt probeer je met mf scherp te stellen en je gemaakte foto te controleren. Als je viewfinder wazig blijft zou het kunnen dat de dioptrieschroef misschien inwendig los zit. Succes!
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

    Comment


    • #3
      Re: Dioptrie-correctie Sony Alpha 100

      In je zoeker zie je toch streepjes van de autofocus velden en zo? Daar zou je je beeld op scherp moeten kunnen stellen. Kwestie van voorzichtig draaien, en als het minder scherp wordt, de andere kant op. Als je bij draaien geen verschil ziet, is er iets anders mis.
      Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

      Comment


      • #4
        Re: Dioptrie-correctie Sony Alpha 100

        Scherpstellen op de info onderin de zoeker.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Dioptrie-correctie Sony Alpha 100

          Ik ben er ondertussen in geslaagd weer deftige plaatjes schieten via MF.

          Ik heb de tip gebruikt die Rupselkopke aanbracht en na enkele foto's ben ik tevreden van het resultaat.

          Bedankt voor jullie assistentie!

          Comment

          Working...
          X