Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D300 iso-testje in het veld...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D300 iso-testje in het veld...

    Gisteren kon ik m'n nieuwe camera ophalen en vanmorgen gelijk maar uitgeprobeerd. Het weer was vreselijk grijs, maar wellicht juist ideaal om de verschillende iso's uit te proberen. Op de volgende link staan alvast wat voorbeelden, waaronder de originelen....
    http://www.laagwater.com/D300/D300-iso.htm

    Groetjes Edwin
    Mijn Foto's

  • #2
    Re: D300 iso-testje in het veld...

    Interessante test, maar voor mij valt het resultaat toch een beetje tegen. Een stap vooruit voor Nikon, maar niet wat ik ervan verwacht had.

    Ik heb op iedere foto hetzelfde gebiedje geselecteerd (de twee boten) en deze dan onder elkaar gezet.
    Bij 400 ISO zie je al wel degelijk ruis, voornamelijk in de (donker-)grijze betonstruktuur.
    Bij 800 zou ik echt de grens leggen voor wat (voor mij persoonlijk) acceptabel is.

    Ik zou wel eens een vergelijking met de D3 willen zien.
    Beauty need only be a whisper
    Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

    Comment


    • #3
      Re: D300 iso-testje in het veld...

      Oorspronkelijk geplaatst door tmh Bekijk bericht
      Interessante test, maar voor mij valt het resultaat toch een beetje tegen. Een stap vooruit voor Nikon, maar niet wat ik ervan verwacht had.

      Ik heb op iedere foto hetzelfde gebiedje geselecteerd (de twee boten) en deze dan onder elkaar gezet.
      Bij 400 ISO zie je al wel degelijk ruis, voornamelijk in de (donker-)grijze betonstruktuur.
      Bij 800 zou ik echt de grens leggen voor wat (voor mij persoonlijk) acceptabel is.

      Ik zou wel eens een vergelijking met de D3 willen zien.
      Ik heb het zelfde gevoel op 800 is het aanvaarbaar maar op 1600 is het toch wel ter over. Ik had beter (gehoopt) verwacht.
      Pain is temporary; victory is forever!

      Comment


      • #4
        Re: D300 iso-testje in het veld...

        Oorspronkelijk geplaatst door tmh Bekijk bericht
        Bij 800 zou ik echt de grens leggen voor wat (voor mij persoonlijk) acceptabel is.

        Je maakt enkel poster-prints?

        ISO 1600 lijkt mij gewoon prima bruikbaar, maar ik ben dan ook geen pixelpeeper.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #5
          Re: D300 iso-testje in het veld...

          Oorspronkelijk geplaatst door loudy condor Bekijk bericht
          Ik heb het zelfde gevoel op 800 is het aanvaarbaar maar op 1600 is het toch wel ter over. Ik had beter (gehoopt) verwacht.


          Wel even serieus blijven hé,ik heb net de ISO1600 gedownload,en die kun je afprinten tot A3 zonder zichtbare ruis,zonder enige bewerking.Maar het voornaamste is dat de ruis zich als nooit tevoren makkelijk laat verwijderen.Na eroverheen geweest te zijn met een anti ruis programmaatje ,is de foto perfect clean aan 100% en afdrukbaar tot A2.

          Walter
          D850

          Comment


          • #6
            Re: D300 iso-testje in het veld...

            In camera NR was low voor de "hoge" ISOs dus dan had het raar geweest als er niets te zien was geweest.

            Natuurlijk is dat gemakkelijk te verwijderen.

            Karel

            Comment


            • #7
              Re: D300 iso-testje in het veld...

              de ruislevels in deze foto's zijn goed, maar het verlies in kleur in de grashalmen rechtsvoor vanaf 800 iso baart me zorgen .. is het licht sterk veranderd tijdens de opnamen?

              Comment


              • #8
                Re: D300 iso-testje in het veld...

                Ik heb de 3200 snel door een nr prog gehaald en hetzelfde detail uit de 100 iso en de 3200 iso onder mekaar geplaatst. Volgens mij is de 3200 bruikbaar. Misschien kan iemand me eens uitleggen hoe je snel het verschil kan zien want ik heb weinig pp ervaring.

                mijn foto's: www.reneheylen.be

                Comment


                • #9
                  Re: D300 iso-testje in het veld...

                  Proficiat met je nieuwe cam Edwin!
                  Bedankt voor de link, aan zo'n persoonlijke test heb ik wat ;
                  maw. dit betrouw ik meer dan sommige andere reviews op het net
                  Er wordt teveel gesjoemeld heb ik de indruk...
                  Veel van de getoonde beelden van de D300 waren stukken beter dan de jouwe... = ongeloofwaardig!
                  Ja, dit is - een geloofwaardige en eerlijke test, jou kennende.
                  We leren er wat van.

                  Ik blijf bij mijn standpunt: zelf testen dan ben je zeker. Wat je zelf doet, doe je meestal beter;
                  en meteen ben je al dan niet overtuigd van de resultaten

                  Succes!

                  mvg,

                  Roland
                  Last edited by Roland Cuypers; 29 november 2007, 17:22. Reden: spelling

                  Comment


                  • #10
                    Re: D300 iso-testje in het veld...

                    Hartelijk dank voor je schitterend initiatief Edwin
                    Met grote belangstelling wacht ik op jouw verdere praktijkgetuigenissen... please

                    Ik sluit me overigens volledig aan met wat Roland hierboven zei.
                    Dàt is idd. het enige geloofwaardige... en dus praktisch bruikbare.

                    Hopelijk wordt dit een draad(je) met nog meer in-depth D300 ISO-ruis praktijkgetuigenissen.

                    Maar laat dit echter een topic over uitsluitend de D300 blijven !!!

                    Wie zich geroepen voelt om over de D3 (en/of andere) te berichten, event. in vgl. met D300 (en/of anderen), doet dat best in een apart draadje...

                    Comment


                    • #11
                      Re: D300 iso-testje in het veld...

                      @Edwin : Bedankt voor de test . Tot 3200 met NR is de D300 zeker goed bruikbaar.

                      @dzumbo : kan je de foto's niet wat groter posten ?
                      BD0497BE : Nikon body + glas
                      www.RudyVerrijt.info

                      Comment


                      • #12
                        Re: D300 iso-testje in het veld...

                        Ik zou graag de NEF's eens zien.
                        Hopelijk is er een nieuwe D300 eigenaar die eens een D200 NEF en een D300 NEF van dezelfde scene achter een link zet.

                        DAT zou pas interessant zijn.

                        T.

                        Comment


                        • #13
                          Re: D300 iso-testje in het veld...

                          Hij gaf +0.3 stop en nu vermoed ik dat de foto's op 0.0 "beter" qua ruis zouden zijn. Ze zijn in orde hoor, in mijn ogen.

                          Maar waarom die +0.3?

                          Karel

                          Comment


                          • #14
                            Re: D300 iso-testje in het veld...

                            Zal inderdaad de twee camera's binnenkort eens naast elkaar zetten.
                            Wat de ruis betreft speelt denk ik het slechte weer ook een rol. Zal zo'n test nog eens doen bij beter weer en ik verwacht dat de resultaten dan anders zijn.
                            Daar ik voornamelijk vogels fotografeer vind ik de D300 in ieder geval tot 800 iso goed bruikbaar. Voor andere doeleinden kan wellicht zelfs 3200 iso voldoen.

                            De betere iso ivm de D200 is mooi meegenomen, maar meer stond ik vandaag te kijken van de AF en met name de 3D-tracking. Die deed het fantastisch toen ik een jagende ruigpoot vastlegde en dat terwijl er bijna geen contrast aan wezig was. Ook heb ik het idee dat de foto's rechtstreeks uit de camera
                            scherper tonen dan z'n voorganger. De nieuwe sensor en aa-filter doen z'n werk uitstekend. Wel heb je eerder kans dat je hoge lichten eruit knallen, maar wellicht is daar met een andere instelling wat aan te doen. Wat mij betreft Sjappoo aan Nikon....

                            Heb ook nog wat vogels in verschillende iso-standen voor de lens gehad. Deze kun je hier vinden: http://www.laagwater.com/D300/D300-iso2.htm

                            Groetjes Edwin
                            Mijn Foto's

                            Comment


                            • #15
                              Re: D300 iso-testje in het veld...

                              Mooi resultaat, maar door het daglicht niet het geschiktste onderwerp voor een hoge ISO test volgens mij. Een donker café of ander interieur met wisselende verlichting zal een realistischer inschatting kunnen geven van het ruisniveau van de D300

                              MVG,

                              Comment

                              Working...
                              X