Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

compact beter als spiegelreflex?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • compact beter als spiegelreflex?

    hoi allemaal

    Ik was bijna vastbesloten een spiegelreflexcamera, en in het bijzonder een EOS 400D, te kopen. Maar nu heb ik gemerkt dat er voor véél minder geld compact cameras bestaan die op veel gebieden (?) beter presteren.

    Voor de duidelijkheid: ik ben een leek, en waarschijnlijk zie ik dingen over het hoofd. De bedoeling van deze post is dus ook te weten te komen waar de verschillen zitten, zodat ik weet waar ik het meest bij gebaat ben.

    Een voorbeeld: FinePix S8000fd (400€)
    Deze 8Mpx heeft een 18x optische zoom (27mm-486mm equivalent),
    ISO1600 (tot ISO6400 op 50% resolutie),
    volledige manuela instelling (ASM),
    tot 15 FPS op 2MPx

    De EOS 400D heeft 10Mpx, voor deze zoom moet je nog wat geld neerleggen voor een objectief (+meesleuren), en continous burst is maar 3FPS.

    Wat is het addertje bij deze compact camera, of is deze echt even goed als je geen andere breedhoek/telelenzen nodig hebt?

    Thanks in advance!!

  • #2
    Re: compact beter als spiegelreflex?

    erm, je zou eens voorbeeldjes moeten zien van foto's op 3200iso bij een spiegelreflex zoals bv 5d of de 400d en die compactcamera...

    dat alleen al zal je terug in het kamp van de slr's brengen.

    enige echte nadeel dat ik kan geven is dat het duurder en groter is, dus is het enkel om kiekjes van je reistrips te maken ben je wss beter af met een klein toestelletje dat makkelijk weggestoken wordt en niet zo opvalt(bij de dieven)

    om wat meer uitleg te krijgen waarom een slr nu zoveel mooiere foto's produceert ---> size matters(en dan heb ik het over de sensor )
    meer uitleg hierover vind je op dpreview etc. straks zien dat ik nuttige links vindt.

    Comment


    • #3
      Re: compact beter als spiegelreflex?

      tot 15 FPS op 2MPx
      8mpix camera :4 = 2mpix, 15fps : 4 = 3.75
      Dus diezelfde camera haalt op 8mpix 3.75 fps grofweg gezegd.

      De 400D maakt "maar" 3fps, maar wel in de volle 10mpix.
      Qualiteit telt toch neem ik aan ( kijk eens wat een baggerfoto's, maar wel 15 in een seconde he ) is ook niet logisch.
      Verwacht hier dus geen wonderen van.

      Zelfde als de hoge iso waarden, wil je hoger als iso400 zeg dan maar dag tegen je goede foto's bij een compact.

      Dan de lens.
      18x zoom, ok handig, maar geloof je echt dat deze hetzelfde presteerd als een lens van zeg 500€ met 16x minder zoom ?

      Het kan handig zijn en je kunt best goede resultaten boeken met een compact (gebruik de zoekfunctie eens en zoek op gebruiker "vicky" bijv),
      Maar wil je verder gaan in de fotografie dan gewoon wat "kiekjes" en wat moeilijker fotograferen ( savonds zonder flits, snelle onderwerpen ), dan kan je bijna niet om een spiegelreflex inc goede lenzen heen.

      Als je topictitel:"compact beter als spiegelreflex?" waar was liepen alle pro's en gevorderde amateur fotografen rond met een compact ipv een slr en een tas lenzen.


      Greetz rich
      Last edited by DrJeckyll; 28 november 2007, 22:55.
      D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

      Comment


      • #4
        Re: compact beter als spiegelreflex?

        Naast ruisprestaties zal ook zeker de snelheid een rol spelen.
        Er zijn maar heel weinig camera's welke redelijk snel zijn in scherpstellen, bij spiegelreflex is zelfs een traag objectief sneller dan een compactcamera.
        Ook is de flexibiliteit iets waar rekening mee gehouden dient te worden, een objectief wisselen gericht op de situatie geeft betere beelden dan een alles-in-1-objectief. Niet alleen met compact maar net zo met spiegelreflex.
        Een hoop ouwe zooi
        www.rbfoto.nl

        Comment


        • #5
          Re: compact beter als spiegelreflex?

          hierzo,



          grotere sensor --> grotere lenzen --> grotere behuizing etc...

          Comment


          • #6
            Re: compact beter als spiegelreflex?

            Het is eigenlijk heel simpel:

            Een compactcamera is leuk.

            Een spiegelreflex is verslavend.

            Voila, da is eigenlijk waar het om draait.
            Eenmaal je een foto maakte met een echte DSLR, weet je direct wat je wil.
            Ofwel ben je voor of tegen.
            Ik gebruik ook nog steeds mijn Canon Powershot 560.
            Tof machientje voor een uitstapje, naar het pretpark met de kids.
            Je kan echt heel mooie foto's maken met een compact toestel, je hoeft je geen zorgen te maken over lenzen, diafragma, sluitertijden, scherptediepte enz,...
            Maar geproefd van echte DSLR-fotografie? En je bent vertrokken (voor de rest van je leven)

            DSLR fotograferen is a way of life.
            CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

            Comment


            • #7
              Re: compact beter als spiegelreflex?

              Dat is een juiste stelling: voor een leek is een compact beter dan een spiegelreflex.

              Comment


              • #8
                Re: compact beter als spiegelreflex?

                zeer bedankt voor de replies!

                ik begrijp nu waar het om gaat. De twee zijn dus niet te vergelijken.

                Ik hoor jullie echter ook zeggen dat een compact wel oké is voor ge gewone reiskiekjes.
                Op dit moment denk ik dat het voor mij bij de vakantie- en andere sporadische foto's gaat blijven. Ik sluit echter niet uit dat ik er een hobby van kan maken (als het zo verslavend werkt ) of meer ga gebruiken in andere toepassingen (webdesign)
                Is het verstandig om dan toch meteen in de dslr te investeren, of is dat echt niet handig op reis?

                Verder ben ik ook wel gefascineerd door HDR fotografie, en uit het artikel van erikba kan ik afleiden dat de dynamische range van zo'n compact toestel dit waarschijnlijk niet aankan. Is dat juist?

                Btw, ik hoop dat jullie me de titel niet kwalijk nemen, die was enkel bedoeld om 'catchy' te zijn, om gelzen te worden

                Comment


                • #9
                  Re: compact beter als spiegelreflex?

                  Oorspronkelijk geplaatst door puca Bekijk bericht
                  Ik was bijna vastbesloten een spiegelreflexcamera, en in het bijzonder een EOS 400D, te kopen. Maar nu heb ik gemerkt dat er voor véél minder geld compact cameras bestaan die op veel gebieden (?) beter presteren.
                  ... Een voorbeeld: FinePix S8000fd (400€)
                  Wel, vandaag stond ik voor praktisch hetzelfde probleem als puca.

                  Meestal heb ik nog m'n Fuju F10 mee als ik naar concerten ga. In veel gevallen voldoet die prima, maar vaak is er zo weinig podiumbelichting dat slechts 1/10 van de foto's toonbaar is. Een andere tekortkoming zit in het zoombereik van 3x, dus als je niet op de eerste rij zit zijn "portretten" van muzikanten uitgesloten.
                  Na wat gelezen te hebben over de goede beeldkwaliteit op hoge iso-waarden, de haast geruisloze USM's van de objectieven en de stille spiegelklap van de Canon 40D, heb ik vandaag dat toestel eventjes uitgeprobeerd in een Media Markt. Wat me meteen tegenviel in die winkel (waar het zeker niet echt stil was) was het geluid dat volgt op iedere druk op de ontspanner. Tijdens jazzconcerten - waarin vaak een soort van intieme sfeer ontstaat - zou dat zeker opvallen en storend werken (zowel voor de musici als voor de toeschouwers).
                  Een ander nadeel (maar dan enkel voor mijzelf) is de grootte en het gewicht van zo'n DSLR, maar ook een bridgecamera zoals de Fuji S8000fd kan je natuurlijk niet in je jaszak steken. Tja, als ik voor een zoom van minimaal 6x opteer (equiv. 35-200 mm - liefst met beeldstabilisatie), zal het wel niet met een pocketformaat kunnen.
                  Het wachten is dus op een geruisloze DSLR of een bridge die in voormelde omstandigheden goed presteert.
                  Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                  Comment


                  • #10
                    Re: compact beter als spiegelreflex?

                    het klappen van de spiegel is nogthans het mooiste geluid wat er bestaat

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                    Wel, vandaag stond ik voor praktisch hetzelfde probleem als puca.

                    Meestal heb ik nog m'n Fuju F10 mee als ik naar concerten ga. In veel gevallen voldoet die prima, maar vaak is er zo weinig podiumbelichting dat slechts 1/10 van de foto's toonbaar is. Een andere tekortkoming zit in het zoombereik van 3x, dus als je niet op de eerste rij zit zijn "portretten" van muzikanten uitgesloten.
                    Na wat gelezen te hebben over de goede beeldkwaliteit op hoge iso-waarden, de haast geruisloze USM's van de objectieven en de stille spiegelklap van de Canon 40D, heb ik vandaag dat toestel eventjes uitgeprobeerd in een Media Markt. Wat me meteen tegenviel in die winkel (waar het zeker niet echt stil was) was het geluid dat volgt op iedere druk op de ontspanner. Tijdens jazzconcerten - waarin vaak een soort van intieme sfeer ontstaat - zou dat zeker opvallen en storend werken (zowel voor de musici als voor de toeschouwers).
                    Een ander nadeel (maar dan enkel voor mijzelf) is de grootte en het gewicht van zo'n DSLR, maar ook een bridgecamera zoals de Fuji S8000fd kan je natuurlijk niet in je jaszak steken. Tja, als ik voor een zoom van minimaal 6x opteer (equiv. 35-200 mm - liefst met beeldstabilisatie), zal het wel niet met een pocketformaat kunnen.
                    Het wachten is dus op een geruisloze DSLR of een bridge die in voormelde omstandigheden goed presteert.
                    Fuji XPRO1

                    Comment


                    • #11
                      Re: compact beter als spiegelreflex?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                      Wel, vandaag stond ik voor praktisch hetzelfde probleem als puca.

                      Meestal heb ik nog m'n Fuju F10 mee als ik naar concerten ga. In veel gevallen voldoet die prima, maar vaak is er zo weinig podiumbelichting dat slechts 1/10 van de foto's toonbaar is. Een andere tekortkoming zit in het zoombereik van 3x, dus als je niet op de eerste rij zit zijn "portretten" van muzikanten uitgesloten.
                      Na wat gelezen te hebben over de goede beeldkwaliteit op hoge iso-waarden, de haast geruisloze USM's van de objectieven en de stille spiegelklap van de Canon 40D, heb ik vandaag dat toestel eventjes uitgeprobeerd in een Media Markt. Wat me meteen tegenviel in die winkel (waar het zeker niet echt stil was) was het geluid dat volgt op iedere druk op de ontspanner. Tijdens jazzconcerten - waarin vaak een soort van intieme sfeer ontstaat - zou dat zeker opvallen en storend werken (zowel voor de musici als voor de toeschouwers).
                      Een ander nadeel (maar dan enkel voor mijzelf) is de grootte en het gewicht van zo'n DSLR, maar ook een bridgecamera zoals de Fuji S8000fd kan je natuurlijk niet in je jaszak steken. Tja, als ik voor een zoom van minimaal 6x opteer (equiv. 35-200 mm - liefst met beeldstabilisatie), zal het wel niet met een pocketformaat kunnen.
                      Het wachten is dus op een geruisloze DSLR of een bridge die in voormelde omstandigheden goed presteert.
                      wat jij zoekt is een edelcompact, en spijtig genoeg zijn die vrij schaars geworden, ach ja je hebt de m8 (leica)nog! (heeft wel geen 'is' denkik)

                      Comment


                      • #12
                        Re: compact beter als spiegelreflex?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                        Dat is een juiste stelling: voor een leek is een compact beter dan een spiegelreflex.
                        Ter aanvulling : en voor geroutineerde fotografen kan een goeie compact van de nieuwste generatie een goeie aanvulling zijn in sommige omstandigheden.
                        (heb me net de Nikon Coolpix P5100 aangeschaft)
                        fotosite

                        Comment


                        • #13
                          Re: compact beter als spiegelreflex?

                          Hey Puca,

                          Waarom investeer je niet in een tweedehands DSLR met een kitlensje.
                          Er staan er genoeg hier in het forum (te koop aangeboden) of op tweedehands.be
                          Voorbeeld een Canon 350D+kitlens heb je tss 300 en 350 euro.
                          Dan kan je zelf eens testen wat je er aan hebt.
                          Daarna krijg he er nog een mooie prijs voor als je het toch niks voor jou zou vinden.
                          CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                          Comment


                          • #14
                            Re: compact beter als spiegelreflex?

                            Puca: definieer 'beter'
                            Alles hangt af van de omstandigheden waarin je hem gaat gebruiken, wat je wil bereiken, hoeveel tijd je erin wil steken, budget, enz.

                            Een paar maanden geleden stond ik voor dezelfde keuze. Heb uiteindelijk de S9600 'briddge' gekocht.

                            Waar die minder goed in scoort zijn hoge iso waarden. Vanaf iso400 en hoger krijg je veel ruis terwijl een goede dslr op iso1600 mooiere fotos maakt.
                            Heb je die hoge iso waarden echt nodig (concerten, sterrenhemels, ..) kijk dan ineens naar een dslr.

                            Ook al je heel erg ingezoomd bent dan vind ik dat de camera niet zo'n scherpe resultaten geeft.

                            Ik heb de camera vooral gekocht met de bedoeling van betere fotos voor op mijn website te maken (en snapshots thuis en op vakantie).
                            Aan de ene kant wil ik proberen wat 'mooie' fotos te maken (heb nu ook een polafilter gekocht) van de flipperkasten en closeups van het speelveld,.. spelen met belichting, dof, .. dat gaat allemaal, net zoals op een dslr.

                            Aan de andere kant moet het toestel voor mij ook goed bruikbaar zijn als ik beurzen bezoek. Zie bv http://www.flippers.be/shows/genk_2007.html
                            die zijn ermee gemaakt. Wat online staat is niet echt showcase gehalte maar dat was ook niet mijn bedoeling (alhoewel ik wat closeups van die roze oldtimer heb gemaakt die bijna wel in de showcase thuishoren)

                            Op een beurs wil ik gewoon snel 'snapshots' maken, zowel breedhoek als closeups.. daarmee dat ik de S9600 heb gekozen omdat de lens veel aankan, ik wil niet in het midden van een drukke beurs een lens staan verwisselen, of bij elke foto 5 minuten prutsen tot de camera goed is ingesteld om een foto te maken..
                            en uiteindelijk had ik op deze beurs nog de fout gemaakt van de camera op iso100 vast te zetten, een heel aantal fotos zonder flits zijn bewogen
                            (yes I'm that dumb

                            Ik wil me ook wat in fotografie verdiepen (zou anders niet op dit forum zitten he), ben vorige week bv 's avonds op stap geweest om fotos in 't donker te maken (lichten van autos boven de autosnelweg enzo) en de resultaten waren ook niet slecht (maar volgens mezelf nog niet echt goed genoeg om hier te posten)..
                            zo'n dingen gaan ook met de camera omdat hij volledig manuele instellingen heeft..
                            (in 't donker scherpstellen op een object op een paar 10-tallen meters gaat wel moeilijk op het schermpje, is op een dslr waarschijnlijk iets gemakkelijker)
                            Last edited by flipperkast; 29 november 2007, 08:21. Reden: extra info
                            Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

                            Comment


                            • #15
                              Re: compact beter als spiegelreflex?

                              wil je echt fotograferen en over alles controle hebben kan je niet zonder een dslr

                              digicam is goed om een noodzakelijk snapshot te maken als je dslr niet bij hebt om het moment toch niet te moeten missen
                              Fuji XPRO1

                              Comment

                              Working...
                              X