Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CANON EOS400D, maar welke lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • CANON EOS400D, maar welke lens?

    graag had ik jullie advies over het volgende:
    Ik heb een camera nodig met een groothoeklens voor mijn werk, ik zou willen vertrekken van een EOS400D body en kreeg als tip een EF 20 lens, maar zag nu ook dat er een EF 14 bestaat met een beeldhoek van 114°.
    Wat raden jullie aan? Geld speelt niet echt een rol.
    Misschien wat background: wij doen totaal renovaties van badkamers en willen dit zeer professioneel gaan presenteren op onze site, maar veelal is de ruimte wat kleiner en krijg je met een gewoon toestel niet veel in beeld, een stuk van de douche, of een half badmeubel, heb dit allemaal al geprobeerd, werkt dus niet.
    De bedoeling is dan ook om zoveel mogelijk te kunnen laten zien, om een beetje een totaalindruk te krijgen, het mag wel geen fisheye zijn (is de EF 14 een fisheye?) want dan krijg je een vertekend beeld denk ik.
    Wie kan me zeggen hoe ik hier het maximum "aan foto" uit kan halen, zoals ik al zei, kostprijs mag gerust 3000 euro zijn, de baas betaald liever wat meer als het resultaat er is, anders is 500 euro nog te veel.
    Kan je met een groothoek lens ook "gewone" foto´s maken, of dien je er nog een lens bij te kopen.
    Bedoeling is ook dat ik een opleiding ga volgen, in dat segment van de fotografie ben ik nog groen, en wil het toetsel dan ook goed gaan beheersen, ook hier zijn tips altijd welkom.

    alvast bedankt.
    Peter

  • #2
    Re: CANON EOS400D, maar welke lens?

    Oorspronkelijk geplaatst door ghostboy Bekijk bericht
    graag had ik jullie advies over het volgende:
    Ik heb een camera nodig met een groothoeklens voor mijn werk, ik zou willen vertrekken van een EOS400D body en kreeg als tip een EF 20 lens, maar zag nu ook dat er een EF 14 bestaat met een beeldhoek van 114°.
    Wat raden jullie aan? Geld speelt niet echt een rol.
    Misschien wat background: wij doen totaal renovaties van badkamers en willen dit zeer professioneel gaan presenteren op onze site, maar veelal is de ruimte wat kleiner en krijg je met een gewoon toestel niet veel in beeld, een stuk van de douche, of een half badmeubel, heb dit allemaal al geprobeerd, werkt dus niet.
    De bedoeling is dan ook om zoveel mogelijk te kunnen laten zien, om een beetje een totaalindruk te krijgen, het mag wel geen fisheye zijn (is de EF 14 een fisheye?) want dan krijg je een vertekend beeld denk ik.
    Wie kan me zeggen hoe ik hier het maximum "aan foto" uit kan halen, zoals ik al zei, kostprijs mag gerust 3000 euro zijn, de baas betaald liever wat meer als het resultaat er is, anders is 500 euro nog te veel.
    Kan je met een groothoek lens ook "gewone" foto´s maken, of dien je er nog een lens bij te kopen.
    Bedoeling is ook dat ik een opleiding ga volgen, in dat segment van de fotografie ben ik nog groen, en wil het toetsel dan ook goed gaan beheersen, ook hier zijn tips altijd welkom.

    alvast bedankt.
    Peter
    Voor dat werk is de EFs 10-22 veel beter, ook niet duurder dan de 14mm en nog 80€ retour < 600€

    Comment


    • #3
      Re: CANON EOS400D, maar welke lens?

      Opgepast, breedhoek geeft altijd een vertekend beeld!!
      Misschien is een programma om foto's aan mekaar te plakken om zo een breder, zelfs 360° foto te bekomen wel de ideale oplossing.
      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
      http://www.stevevandegaer.be

      Comment


      • #4
        Re: CANON EOS400D, maar welke lens?

        idd, een 10-20mm ef-s objectief zal serieus wat vertekening geven, maar dat doet iedere extreme groothoek wel, ook al is het geen fisheye. Wil je achteraf minder werk met perspectiefcorrecties e.d., dan ben je misschien nog het beste af met TS-objectieven (tilt-shift) waarbij je zelf de betere controle over het perspectief en de vervorming hebt.

        De TS-E 24mm f/3.5L is er zo eentje. Maar op een cropcamera body zal je met deze 24mm waarschijnlijk niet genoeg groothoek hebben, x1.6 geeft dat pakweg 38mm. Dit objectief, in combinatie met bijvoorbeeld als body de 5D en een goed statief (manfrotto) zou voor jou de beste oplossing zijn, niet meteen de goedkoopste, maar wel de kwalitatief beste wat betreft het DSLR-gebeuren. Met de cash-back actie die op dit moment loopt krijg je al minstens 200€ terug op de body. Of het objectief ook in aanmerking komt weet ik niet. Gezien je genoeg budget hebt voorzien, stel ik dan echt deze combi voor.

        Reken na cashback nog ruwweg 2000€ voor de body. Het objectief kost je nog een extra 1150€.

        Meer info over het objectief:

        Comment


        • #5
          Re: CANON EOS400D, maar welke lens?

          bedankt alvast voor jullie reacties, ik ga vandaag ook eens aankloppen bij Bartok in Genk, voor wat uitleg.

          Comment


          • #6
            Re: CANON EOS400D, maar welke lens?

            Ik ben daarnet bij Bartok geweest, leuke winkel, goeie uitleg, maar toch blijft het moeilijk om een keuze te maken, je investeert flink wat geld en het resultaat blijft een beetje afwachten.
            is er hier op het forum iemand die misschien een paar foto´s kan maken en me doormailen zodat ik in de praktijk een beter idee krijg van wat een bepaalde groothoeklens kan realiseren?
            Ik ben ook aan het denken om de lens niet te extreem te nemen en toch te werken met bvb enkele foto´s aan elkaar te stitchen, maar de kwaliteit primeert, vandaar toch een goeie body, zoals de 400D.
            Zit er ook veel verschil in statieven? Suggesties wat ik hier dan best voor neem? Weet er iemand waar je een goede opleiding kan volgen in de regio rond Peer, Neerpelt, Lommel?

            Comment


            • #7
              Re: CANON EOS400D, maar welke lens?

              Ik zou toch ook eens de moeite doen om naar konijnenberg in Turnhout te rijden, zeer scherpe prijzen en prima service!
              Canonian

              Comment


              • #8
                Re: CANON EOS400D, maar welke lens?

                statief, manfrotto 055 pro b
                Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                http://www.stevevandegaer.be

                Comment


                • #9
                  Re: CANON EOS400D, maar welke lens?

                  Oorspronkelijk geplaatst door ghostboy Bekijk bericht
                  Ik ben daarnet bij Bartok geweest, leuke winkel, goeie uitleg, maar toch blijft het moeilijk om een keuze te maken, je investeert flink wat geld en het resultaat blijft een beetje afwachten.
                  is er hier op het forum iemand die misschien een paar foto´s kan maken en me doormailen zodat ik in de praktijk een beter idee krijg van wat een bepaalde groothoeklens kan realiseren?
                  Op www.pixelpeeper.com kan je voorbeeld-foto's - genomen met alle mogelijke lenzen - bekijken en je kan zelfs een selectie maken van foto's genomen met een welbepaalde camera. Optie Canon EFS 10-22mm lens op een Canon EOS400D is één van de mogelijkheden en dan krijg je tientallen foto's die met deze combinatie gemaakt zijn.
                  equipment: camera's, lenses & some imagination

                  Comment


                  • #10
                    Re: CANON EOS400D, maar welke lens?

                    pixelpeeper ligt plat .... .... tijdelijke euvel ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: CANON EOS400D, maar welke lens?

                      hey bedankt allemaal, ga het eens uittesten, stilaan schijnt er licht aan de andere kant, en het leuke is dat ik zonder zelf zotte kosten te moeten doen eindelijk eens kan leren werken met een semi professioneel toestel

                      Comment


                      • #12
                        Re: CANON EOS400D, maar welke lens?

                        Persoonlijk vind ik dit een heel gunstige evolutie. Ik ben altijd geïntereseerd geweest in fotografie en werk reeds enkele jaren met mijn bridge, maar de interessante prijzen hebben me over de schreef getrokken. Het vereist nog steeds een behoorlijk budget om je uit te rusten, maar ik heb niet het gevoel dat ik geld weggooi. En in hoeveel sectoren zie je dat oudere modellen nog zo lang als nieuw verkocht worden? Niet iedereen wil steeds het nieuwste van het nieuwste en heeft ook het budget daarvoor.
                        Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

                        Comment


                        • #13
                          Re: CANON EOS400D, maar welke lens?

                          Geen idee hoe dit hier komt, maar vorig bericht werd in een andere post geplaatst. Kan iemand bovenstaande post ( en deze daarna) wissen aub?

                          Bedankt
                          Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

                          Comment

                          Working...
                          X