Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

VR stand 1 of 2?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • VR stand 1 of 2?

    Stel m'n vraag hier even opnieuw aangezien ik onder rubriek "algemeen" niet direct een antwoord krijg (heb daar m'n nieuwe lens voorgesteld met onderaan de vraag, wellicht niet goed gekozen).

    VR stand 1: VR werkt maar je ziet het niet door oculair.
    VR stand 2: VR werkt en je ziet het door oculair.

    In de eerste stand hoor ik de VR enkel werken op het moment dat ik afgedrukt heb. De foto's zijn minder scherp (bewogen).
    In de tweede stand hoor en zie ik de VR werken: de foto's zijn goed.

    Wanneer gebruik ik wat?
    Waardoor heb ik in de 1ste stand bewogen foto's?
    Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

  • #2
    Re: VR stand 1 of 2?

    Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
    Stel m'n vraag hier even opnieuw aangezien ik onder rubriek "algemeen" niet direct een antwoord krijg (heb daar m'n nieuwe lens voorgesteld met onderaan de vraag, wellicht niet goed gekozen).

    VR stand 1: VR werkt maar je ziet het niet door oculair.
    VR stand 2: VR werkt en je ziet het door oculair.

    In de eerste stand hoor ik de VR enkel werken op het moment dat ik afgedrukt heb. De foto's zijn minder scherp (bewogen).
    In de tweede stand hoor en zie ik de VR werken: de foto's zijn goed.

    Wanneer gebruik ik wat?
    Waardoor heb ik in de 1ste stand bewogen foto's?
    Kijk even in uw gebruiksaanwijzing..ge hebt een stand om bv.uit een rijdende auto,vliegtuig,boot,kameel enz te fotograferen.(wordt soms actieve stand genoemd)
    De andere stand is als jezelf stilstaat..om trillingen van uw handen en het toestel bij een langere sluitertijd te voorkomen.
    Als het onderwerp zelf beweegt heb je niets aan VR...
    Dan is het uw ingestelde sluitertijd die van belang is.
    Op statief steeds VR afzetten.
    Welke stand nu I en II is ,zie uw gebruiksaanwijzing.
    MVG

    Comment


    • #3
      Re: VR stand 1 of 2?

      In de erg korte Engelstalige handleiding staat wat ik reeds vermeld heb. Niets van een rijdende auto of wat dan ook, gewoon het verschil tussen zichtbaar in zoeker of niet zichtbaar...
      Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

      Comment


      • #4
        Re: VR stand 1 of 2?

        Tiens, is er hier niemand die een VR lens gebruikt en in zijn handleiding wil zien wat er nog extra instaat?
        Bij mij is het echt maar twee regeltjes....
        Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

        Comment


        • #5
          Re: VR stand 1 of 2?

          Nikon Lens Handleidingen

          Hier vind je je handleiding van je lens.
          Jij hebt idd alleen stand 1 en 2
          Geen normal of active.

          De handleiding geeft het overigens wel net omgekeerd van wat jij verteld:
          VR stand 1: VR werkt maar je ziet het niet door oculair.
          VR stand 2: VR werkt en je ziet het door oculair.

          Handleiding mode 1:
          Vibration is reduced at the instant the shutter is released and also while
          the shutter release button is lightly pressed. Because vibration is reduced
          in the viewfinder, auto/manual focusing and exact framing of the subject
          are easier.
          Welke beter is en waar je onscherpe beelden vandaan komen durf ik niet met zekerheid te zeggen aangezien ik geen ervaring heb met VR.
          Wat ik denk is dat je de lens niet genoeg tijd geeft om de vr zn werk te laten doen en dus beweegd terwijl de camera en lens nog bezig zijn.

          Handleiding:
          In Mode 1 and Mode 2, wait at least one second before fully depressing the shutter
          release button after lightly pressing the shutter button. In Mode 1, it’s recommended to
          release the shutter after the image in the viewfinder has stopped vibrating.
          Greetz rich
          Last edited by DrJeckyll; 30 november 2007, 15:26. Reden: Even gekeken welke lens je hebt.
          D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

          Comment


          • #6
            Re: VR stand 1 of 2?

            Over welke lens gaat het eigenlijk ?

            Uitleg van de fotograaf bij aankoop :
            Stand 1 : Om de bewegingsonscherpte, veroorzaakt door het afdrukken op te vangen.
            Stand 2 : Voor de vorige bewegingsonscherpte op te vangen en... om beweging die je zelf maakt op te vangen. Dus... stand 2 gebruik je wanneer je fietsend een foto maakt. Stand 1 wanneer je stilstaat. Als 't niet nodig is... uitzetten.

            Btw... ik heb de 18-200 VR II

            edit : Van de site van Nikon :

            Wat zijn de verschillen tussen de twee VR-standen van het Nikon 80-400mm VR-objectief?
            In stand 1 wordt het VR-systeem in werking gesteld zodra de gebruiker de ontspanknop van de camera iets indrukt, zodat de gebruiker ziet dat de invloed van cameratrillingen afneemt wanneer hij door de zoeker kijkt. Uiteraard wordt VR ook toegepast tijdens het maken van de foto.
            In stand 2 wordt VR pas toegepast tijdens het maken van de foto om zo batterij-energie te besparen. In deze stand is de werking van de VR niet zichtbaar wanneer u door de zoeker kijkt. Deze stand is bedoeld voor gebruikers die het niet prettig vinden dat het beeld in de zoeker wordt gecorrigeerd door het VR-mechanisme, terwijl tevens op de batterij-energie wordt bespaard. De resulterende foto's zijn hetzelfde als in stand 1.

            Wat is het verschil tussen de normale en actieve VR-standen van de Nikon DX18-200mm, 70-200mm, 200mm, 300mm en 200-400mm VR-objectieven?
            De stand Normal op de Nikon VR-objectieven vermindert cameratrillingen. Het objectief detecteert automatisch of u de camera horizontaal beweegt (panning), zodat alleen verticale trillingen worden verminderd.
            Gebruik de stand Active wanneer u foto's maakt vanaf een bewegend voertuig of vaartuig. De frequentie van cameratrillingen tijdens opnamen die uit de hand worden gemaakt, verschilt van de trillingen die optreden wanneer u probeert foto's te maken vanaf een bewegend voertuig of vaartuig. De actieve stand van het VR-objectief is bedoeld om zwaardere trillingen te corrigeren die u ondervindt in een auto, boot, trein of vliegtuig, en zelfs aan boord van een helikopter. In tegenstelling tot de normale stand maakt de actieve stand niet automatisch onderscheid tussen horizontale 'panning' en cameratrillingen. Als u wilt 'pannen', is het daarom aan te raden de normale stand te gebruiken.

            En dan nog het LINKJE.
            Last edited by FestinaLente; 30 november 2007, 15:47.

            Comment


            • #7
              Re: VR stand 1 of 2?

              Aha! Reactie

              Het gaat om een 80-400 (die ik hier http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=190035 even voorgesteld had).

              Als ik even terugkijk in m'n boekje zie ik inderdaad dat ik Mode 1 en 2 heb omgekeerd. Ik vertrok vanuit de OFF en ging dan telkens een klikje verder: leek me logisch dat de eerste stand ook nr 1 werd

              Dit doet verder niets ter zake aangezien mijn uitleg klopt met mijn handelswijze. Zal voor de duidelijkheid de standjes van de handleiding aanhouden...
              Het is dus in mode 2 dat ik mindere beelden heb. Ik hoor de VR ook zijn werk niet doen als ik de ontspanner half indruk. Jullie wel? Ik hoor enkel iets nadat ik afgedrukt heb.

              Ik wacht lang genoeg voor het afdrukken.

              Bedankt voor het opzoeken en meedenken.
              Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

              Comment


              • #8
                Re: VR stand 1 of 2?

                Ik hoor de VR ook zijn werk niet doen als ik de ontspanner half indruk.
                Klopt daar is die andere stand voor.

                Greetz rich
                D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                Comment

                Working...
                X