Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zenitar K 16mm Fish-eye

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zenitar K 16mm Fish-eye

    Net hogergenemde lens ontvangen uit Rusland. Ziet er een degelijk stukje glas uit. Nu ging ik wel uit van de veronderstelling dat ik het diafragma kon instellen vanuit mijn camera (Pentax K100D). Als dit kan, zou er me dan iemand kunnen vertellen hoe ?
    Pentax K100D + kitlens /Tamron 28-200/Pentax SMC 50mm/Vivitar 135mm/Tokina 24mm/Pentax F 28-80/Sigma 28mm 1.8/Tamrac Velocity 8/Crumpler Pretty Boy 4000/Lowpro CompuDayPack

  • #2
    Re: Zenitar K 16mm Fish-eye

    Je kan de Zenitar gebruiken op dezelfde manier als het reguliere Pentax-glas uit de K en M generaties. Dat wil zeggen in manuele modus. De K100D (en de andere Pentax DSLRs) heeft immers geen mechanische koppeling meer die gebruik van een diafragmaring toelaat in een andere stand dan A. En de Zenitar heeft inderdaad geen A-stand.

    Dus:
    - Zorg ervoor dat gebruik van de diafragmaring (aperture ring) toegelaten is. Dat doe je door de gerelateerde setting in de custom settings aan te passen (weet de juiste naam niet van buiten). Dit is een eenmalige aanpassing.
    - Zet je camera op M modus en draai je diafragma naar de stand die je wilt. Druk dan de AE-L knop in. De camera zal het diafragma dan sluiten, het licht meten en de meting overzetten naar de manuele modus. Daarna kan je met gerust hart een foto nemen.

    De Zenitar gebruik je best op een diafragma tussen f/5.6 en f/8, dan is hij optisch het beste. Scherptediepte is bij die diafragma's heel groot, zodat scherpstellen op een meter of 2 alles scherp houdt, herhaaldelijk scherpstellen hoeft dan niet (vergeet ook niet de camera op MF (manual focus) te zetten).

    Test eens of je Zenitar juist op oneindig scherpstelt. Er zijn immers verschillende exemplaren gekend die daar een afwijking hadden. Er is een simpele procedure waarbij je zelf de focus juist kan afstellen (ik deed dat zelf ook, en ik ben geen handige Harry). Hier vind je ongeveer alles wat er over de Z te weten is voor gebruik op een Pentax DSLR: Zenitar 16 FE - presentation and samples, het verhaal over de focus fix zit wat lager in de thread: Focus fix

    Veel plezier ermee!!!!

    hth, Wim
    Last edited by ishpuini; 28 november 2007, 12:43.
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment

    Working...
    X