Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Copyright schending van mijn partyfoto's...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Copyright schending van mijn partyfoto's...

    Hallo,


    ik zit verveeld met volgende zaak; Deze week vindt er een 2e editie van een bekende fuif in Leuven plaats. Op deze fuif heb ik vorig jaar foto's getrokken. Deze foto's heb ik achteraf op CD afgegeven aan de organisatoren, zowel de resized met logo als de originele foto's zonder logo. Ik heb hen uitdrukkelijk gezegd: je kan die originele foto's gebruiken voor grote posters of dergelijke, maar zet er wel altijd mijn naam/logo bij.

    Wegens conflicten met de organisatoren ben ik bij de 2e editie niet meer de partyfotograaf. Echter, ze zijn massaal flyers van de 2e editie aan het uitdelen waarop tientalle partypics opstaan van de eerste editie (door mij getrokken) zonder enige vermelding naar mijn website/logo/naam.

    Omdat dit een bekende fuif is en veel mensen de flyer onderhanden krijgen, zit ik enorm verveeld met de zaak; ik heb tijd & moeite gestoken in het maken van de partypics en uiteindelijk word ik 'bestolen'.

    Ik heb hen dit aangekaart waar ze vervolgens op hebben gereageerd dat de flyers reeds gedrukt zijn en de posters ook, maar dat ze de website wel zullen veranderen. Na 2 weken is de website eindelijk aangepast met mijn vermelding.


    Echter, zijn er nog mogelijkheden die ik kan doen? Of gewoon de zaak laten rusten?

    mvg

  • #2
    Re: Copyright schending van mijn partyfoto's...

    heb je die foto's in't zwart genomen?
    foto als spiegel of als venster?

    Comment


    • #3
      Re: Copyright schending van mijn partyfoto's...

      of in kleur?

      maakt geen verschil hoor, zelfs in't zwart blijft het auteursrecht
      bij de fotograaf, tenzij die rechten in 't wit verkocht zijn ...

      probleem is dan wel dat je in't zwart geen voet hebt om op te staan

      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #4
        Re: Copyright schending van mijn partyfoto's...

        Wit of zwart heeft niks met auteursrecht te maken. Daar kan hooguit de fiscus en de BTW in geïnteresseerd zijn.

        Ik heb inmiddels wel ondervonden dat je best bij het geven van hoge resolutie foto's je algemene (verkoops)voorwaarden laat ondertekenen. Zo sta je in dergelijke situaties een stukje sterker.

        Als je lid bent van een auteursrechtenorganisatie, dan zou ik daar mijn licht eens opsteken. In principe moeten zij een vergoeding voor de geleden schade bedingen, inclusief bezwaring voor de inbreuken (geen auteursvermelding, niet betaald voor de licentie op de foto's).
        Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

        Comment


        • #5
          Re: Copyright schending van mijn partyfoto's...

          Bel de organisator eerst eens op met de mededeling dat ze jouw foto hebben gebruikt zonder naamsvermelding en dat jij dat niet hebt toegestaan. En vraag ze wat ze eraan gaan doen. Meestal weten ze dat niet, dus dan kun je altijd zeggen dat je hier een bepaalde vergoeding voor vraagt (en de factuur stuur je dus ook). Mochten ze dat niet willen betalen, dan kun je altijd nog verdere stappen ondernemen zoals juridische stappen ondernemen. Maar eerst even bellen (niet mailen, dan kunnen ze die beantwoorden wanneer ze willen en dat kan heel lang duren) en ze hiermee confronteren.
          Ook al is er geen contract getekend, dat maakt niet uit, jij bent en blijft de eigenaar van de foto's.
          Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
          --------

          Comment


          • #6
            Re: Copyright schending van mijn partyfoto's...

            @JLP: bewijs maar eens dat jij als fotograaf die foto's genomen hebt als je ze weggeeft in full-size met de EXIF erin, geen contract laat ondertekenen en dan nog eens zonder watermark op.

            Sorry maar kan je volgens mij niet veel tegen beginnen voor een rechter.

            P.S.: Ik geef geen full size foto's meer weg zonder watermark op. Kan je idd een hoop miserie besparen maar daar heeft de TS nu niet veel aan.
            Canon EOS 30D | 18-55mm (kit) | 50mm 1.8 II | EF 70-200mm f/4L USM | Speedlite 430ex | Manfrotto 055XB Tripod
            Meer op: www.xindi.be

            Comment


            • #7
              Re: Copyright schending van mijn partyfoto's...

              @dragonfly: men erkent wel dat het zijn foto's zijn. Men heeft op de site reeds zijn naam erbij geplaatst. Een screenshot nemen van die site helpt bij de verantwoording.

              Ik denk dat het overigens belangrijk is om het niet zover te moeten laten komen dat het voor een rechtbank moet komen (=veel meer miserie en een hoop kosten).

              Wat zou voor jou een goeie regeling zijn, poochy?
              Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

              Comment


              • #8
                Re: Copyright schending van mijn partyfoto's...

                Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk bericht
                @JLP: bewijs maar eens dat jij als fotograaf die foto's genomen hebt als je ze weggeeft in full-size met de EXIF erin, geen contract laat ondertekenen en dan nog eens zonder watermark op.

                Sorry maar kan je volgens mij niet veel tegen beginnen voor een rechter.

                P.S.: Ik geef geen full size foto's meer weg zonder watermark op. Kan je idd een hoop miserie besparen maar daar heeft de TS nu niet veel aan.
                Fullsize JPEGs wel geen RAW ofzo he ... en iedereen wéét dat het mijn foto's zijn, ze staan trouwens ook op mijn website al een jaar.

                Comment


                • #9
                  Re: Copyright schending van mijn partyfoto's...

                  Oorspronkelijk geplaatst door vicberger Bekijk bericht
                  @dragonfly: men erkent wel dat het zijn foto's zijn. Men heeft op de site reeds zijn naam erbij geplaatst. Een screenshot nemen van die site helpt bij de verantwoording.

                  Ik denk dat het overigens belangrijk is om het niet zover te moeten laten komen dat het voor een rechtbank moet komen (=veel meer miserie en een hoop kosten).

                  Wat zou voor jou een goeie regeling zijn, poochy?
                  Bedankt allemaal voor de antwoorden.

                  Ik moet natuurlijk ook rekening houden met het feit dat de organisatoren en ik een grote gemeenschappelijke vriendenkring hebben in Leuven, maar zoals zij het zelf hebben geschreven in hun mail: Business is Business. Op die manier kan ik uiteraard ook reageren.

                  Een kleine schadevergoeding eisen of gewoon niets doen (en er lessen uit trekken) zijn de enige realistische mogelijkheden, veronderstel ik...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Copyright schending van mijn partyfoto's...

                    Heb je 't er op die manier met hen al over gehad? Heb je hen al een fair voorstel gedaan voor een tegemoetkoming?
                    Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Copyright schending van mijn partyfoto's...

                      Oorspronkelijk geplaatst door vicberger Bekijk bericht
                      Heb je 't er op die manier met hen al over gehad? Heb je hen al een fair voorstel gedaan voor een tegemoetkoming?

                      Ik heb 2 weken geleden in een mail hetvolgende geschreven:

                      Geen probleem betreffende de foto's, zolang er ergens maar een vermelding staat, in dit geval is op de website OK voor mij, gezien de vermelde omstandigheden* in jouw mail.
                      * het feit dat de flyers al gedrukt waren waarbij ze "vergeten" zijn mijn naam te vermelden


                      Dus blijkbaar ben ik al akkoord gegaan met het voorstel.... Maarja, toen had ik de flyers nog niet in't echt gezien en de globale impact hier in Leuven


                      Heb een verkeerde zet gemaakt door bovenstaande te zeggen... zal me leren

                      Comment


                      • #12
                        Re: Copyright schending van mijn partyfoto's...

                        Mja, in dat geval zou ik er niet te veel sasa meer rond maken.

                        Maar je weet nu vast beter hoe je 't in 't vervolg zo 'n beetje kan voorkomen. Duidelijke afspraken maakt goede vrienden.
                        Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Copyright schending van mijn partyfoto's...

                          Oorspronkelijk geplaatst door vicberger Bekijk bericht
                          Duidelijke afspraken maakt goede vrienden.
                          Inderdaad... alleszins thanks voor de replies, vicberger en de anderen!

                          Comment

                          Working...
                          X