Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EOS 5D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EOS 5D

    Review door vavoem - dinsdag 4 september 2007 11:17 - views: 1.299
    Algemene beoordeling Beoordeling: goed Featureset Beoordeling: zeer goed Ergonomie Beoordeling: zeer goed
    Snelheid en automatiek Beoordeling: goed Beeldkwaliteit Beoordeling: goed Bouwkwaliteit Beoordeling: zeer goed
    Batterijduur Beoordeling: goed Uitbreidbaarheid Beoordeling: zeer goed Prijs Beoordeling: slecht

    Ervaring met 2 exemplaren, sinds mei 2006
    --------------------------------------------------------------------------------

    De EOS 5D

    De goedkoopste Full frame DSLR die er te krijgen is. Helaas domineert Canon het Full frame segment domweg om dat ze de enige zijn. Hierdoor krijgt de koper eigenlijk niet wat je voor een dergelijke prijs op zijn minst mag verwachten, en is hij al veel telang op de markt. Redelijkerwijs had zijn opvolger of een update al in de na zomer van 2006 moeten verschijnen. Helaas heeft Canon besloten nog langer deze markt uit te melken. Als ik hem vergelijk met mijn 30D en 350D dan liggen de prestaties op het niveau van de 350D met een vergelijkbaar jasje als de 30D maar dan met 12 Mpixel inplaats van 8 Mpixel CMOS sensor.

    Vanaf de dag (22-aug-05) dat deze camera gelanceerd werd was dit een mooi stuk gereedschap waarbij je je lenzen kunt gebruiken waarvoor ze gemaakt zijn. En vulde hij het grote gapende gat tussen de 20D (19-aug-04) en de 1Ds Mark II (21-sep-04) en was het een welkome aanvulling in de markt.

    Echter heden ten dage (jul-07) is de 5D hard aan vervanging toe maar is het eerst wachten op de vervanger van het vlaggenschip de 1Ds Mark II voor de met smart verwachte Mark III. Alvorens de 5D gelabeld zal worden met Mark II of 7D. Al hadden ze maar een kleine update gedaan door het toevoegen van de water en stof werende afdichting. En de sensor het zelfde systeem mee gegeven als de 400D om stof deeltjes van de sensor af te werken. Meer heeft hij in 2006 niet nodig om nog tot begin 2008 mee te kunnen. Nu (zomer 2007) met de komst van andere camera’s zou er wel wat extra’s bij kunnen als de sensor uit de 1Ds Mark II

    Het sterke punt van deze camera zit hem in de full frame sensor. Hierdoor blijven je groothoek lenzen groothoek lenzen. 17mm is 17mm en geen 28mm en het mooie bereik van een lens als de 24-105 blijft van groot hoek tot midden tele bereik wat wil je nog meer met een lens als deze kun je overal terecht voor op pad in de stad of in het landschap en portret. Je kunt de weidsheid van een landschap vast leggen of een creatief punt in nemen voor portret of architectuur maar ook details vast leggen. Met een crop van 1.6 zou dit een 38-168mm lens worden waardoor je het creatieve groothoek deel verliest. Voor meer creatieve mogelijkheden kan ik de 17-35 L F2.8 weer volop benutten. Zijn opvolger de 16-35 L F2.8 (MK II) is dan ook een waargenot op een Full frame. Natuurlijk kun je ook een EF-s 10-22 kopen voor je 1.6 crop body maar dat is zonde als je mooi L glas hebt liggen. Bovendien mis je het mooie allround bereik die je met een 24-105L F4 of 24-70L F2.8 zou hebben. Hiermee kun je bijna alles pakken. Alleen voor het extra extreme wissel je dan nog voor een grotere groothoek.

    Naast de 5D in combinatie met de 17-35L F2.8 en 24-105L F4 IS gebruik ik voor het telegebied de 30D en de 350D met primair de 70-200L F2.8 IS, 100-400L F4.5-5.6 IS en de Sigma EX 150mm F2.8. In deze combinatie heb ik het volledige bereik van 17mm groothoek t/m 640mm tele.

    Een ieder die van plan is een full frame aan te schaffen zou ik dan ook sterk aanraden (indien mogelijk) om te wachten op de opvolgers die aanstaande zijn. Echter wil je hem voor oktober 2007 echt gaan gebruiken en niet om te spelen. Dan is dit je enige goedkoper alternatief voor een 1Ds Mark II.

    In een rechtstreekse vergelijking met de 30D presteert de 30D beter als het gaat om snelheid. Ook de veel goedkopere 350D doet niet onder voor de 5D qua snelheids prestaties. Als je niet bereid bent om kwaliteitsglas aan te schaffen of reeds hebt en niet de hogere resolutie nodig hebt. Kun je in veel gevallen toe met een 400D en een 10-22 EF-s lens die overigens zeergoede resultaten laat zien Je hebt dan nog grof weg 2000 euro over voor wat anders.
    Negatieve eigenschappen:
    Geen stof/vocht dichte behuizing
    Geen stof filter
    Prijs/prestatie
    Positieve eigenschappen:
    Full frame (17mm is 17mm en geen 28mm)
    Degelijke bouw
    Groot zoeker beeld

  • #2
    Re: Canon EOS 5D

    Geen idee wie vavoem is maar door de vele taalfouten komt het niet echt professioneel over.
    Last edited by Leonidas; 26 november 2007, 17:23.

    Comment


    • #3
      Re: Canon EOS 5D

      Eindelijk een review over de 5d
      "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

      Comment


      • #4
        Re: Canon EOS 5D

        Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
        Geen idee wie vavoem is maar door de vele taafouten komt het niet echt professioneel over.
        Vele taafouten .....

        Comment


        • #5
          Re: Canon EOS 5D

          Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
          Vele taafouten .....
          Dat was een tikfout.

          Comment


          • #6
            Re: Canon EOS 5D

            Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog Bekijk bericht
            Eindelijk een review over de 5d
            Die is goed.

            Comment


            • #7
              Re: Canon EOS 5D

              Oorspronkelijk geplaatst door darsono Bekijk bericht
              Review door vavoem - dinsdag 4 september 2007 1
              Negatieve eigenschappen:
              Geen stof/vocht dichte behuizing
              Geen stof filter
              Prijs/prestatie
              Volgens mij is de prijs/prestatie van de 5D van ALLE digicams op dit ogenblik de beste, en wordt elke dag beter.

              Ik steun me op evenveel wetenschappelijke bronnen als Vavoem.


              Dpaul
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

              Comment


              • #8
                Re: Canon EOS 5D

                Ik vind ook dat de prijs van 1700 euro voor een 5D totaal onaanvaardbaar is.

                Jan.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EOS 5D

                  Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                  Dat was een tikfout.
                  Ik ben bekend met het verschijnsel

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EOS 5D

                    Ach... beter laat dan nooit.
                    En dan ook nog dubbel gepost (dezelfde tekst in het topic 5D geruild voor D200)


                    Maar de schrijver heeft gelijk: de prijs beoordeling is slecht. Daarom ga ik in december de 1Dmk3 halen
                    meer over mijn fotografie is te vinden op
                    http://www.nandoonline.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EOS 5D

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                      Ik vind ook dat de prijs van 1700 euro voor een 5D totaal onaanvaardbaar is.

                      Jan.
                      ik deel uw mening ... ik hoop dat de nieuwprijs rap zakt naar 1500

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EOS 5D

                        Denk dat het allemaal wel meevalt. Ik gebruik de 5D voor trouwreportages en werkt prima.
                        Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

                        Comment

                        Working...
                        X