Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vergroting macro-lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vergroting macro-lens?

    Stel dat ik een macrolens koop (een 105 ofzo) die op een bepaalde afstand een 1:1 geeft.
    Kan ik daar geen 2:1 of ... 5:1 van maken?
    M.a.w. vergroting krijgen.
    Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

  • #2
    Re: vergroting macro-lens?

    Je krijgt meer vergroting door voorzetlenzen of tussenbussen te gebruiken.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: vergroting macro-lens?

      Heeft dit gevolgen voor de kwaliteit ofzo?
      Wordt dit vaak gedaan?

      Groet
      Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

      Comment


      • #4
        Re: vergroting macro-lens?

        Een 2x converter geeft je een 2x macrolens maar eveneens 2 stops lichtverlies én een minder scherp beeld, voor niets gaat de zon op .

        Comment


        • #5
          Re: vergroting macro-lens?

          O! Ik wist niet dat een convertor hetzelfde was als een tussenring
          Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

          Comment


          • #6
            Re: vergroting macro-lens?

            ook bij tussenkringen moet je wegens verlies van licht een groter diagfragma nemen wat weer leidt tot minder dof en moet je diafragma alsook scherpt manueel afstellen
            mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

            IMac/IPad/Mac Air 
            D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

            Comment


            • #7
              Re: vergroting macro-lens?

              Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
              Stel dat ik een macrolens koop (een 105 ofzo) die op een bepaalde afstand een 1:1 geeft.
              Kan ik daar geen 2:1 of ... 5:1 van maken?
              M.a.w. vergroting krijgen.
              Waarom wil je dat? Om van 1:1 naar 2:1 te gaan bij een 105 mm objectief, zul je een aardige verlenging (grote tussenring) nodig hebben.
              En verkijk je er niet op, die 1:1 slaat op de weergave op je sensorvlak. Dus een vlieg van een cm staat ook als een cm op je sensor. Als je die op een 10 bij 15 cm foto afdrukt, heb je een vlieg van zo'n 10 cm op je foto.
              Bij 5:1 zit je al bijna aan microscoopfotografie te denken (camera op een microscoop).
              Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

              Comment


              • #8
                Re: vergroting macro-lens?

                die 1:1 slaat op de weergave op je sensorvlak
                Tja, dat zijn allemaal dingen die ik niet wist
                Ik zag hier op het forum prachtige close-ups van bvb. een kopje van een insect, dus ik dacht dat die erg vergroot waren... vandaar mijn vragen.

                ... en we leren weer bij ....
                Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

                Comment


                • #9
                  Re: vergroting macro-lens?

                  Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
                  O! Ik wist niet dat een convertor hetzelfde was als een tussenring
                  Het is niet hetzelfde,een converter of extender is een optisch instrument...is in feite een objectief...en een tussenring is gewoon een holle tubus zonder objectief dus.
                  Beide geven lichtverlies,gezien de afstand naar de sensor groter wordt,maar een tussenring of balg zal een betere beeld kwaliteit geven...al wat je toevoegd aan een bestaand objectief is in feite een optische achteruitgang,het is niet altijd zo direkt te zien,daarom koop goede convertors 1.4 x of 1.7x en informeer eerst of ze voor het beoogde objectief wel geschikt zijn..dit is op dit en andere forems al dikwijls vermeld.

                  Comment


                  • #10
                    Re: vergroting macro-lens?

                    Een converter verandert de brandpuntsafstand van een objectief. Een 100 mm wordt met een 2x converter een 200 mm. De minimale scherpstelafstand blijft hetzelfde, dus kun je wat meer vergroten. Met een converter kun je nog steeds van oneindig tot dichtbij scherpstellen.
                    een tussenring vergroot alleen de afstand tussen de lens en het filmvlak of de sensor. Als je scherpstelt met een objectief is het je waarschijnlijk wel opgevallen dat als je dichterbij scherpstelt, de lens wat naar voren komt. De tussenring maakt dat je dit nog verder kan doen. Probleem is dat je niet meer terug kunt naar oneindig. Met een tussenring kun je dus alleen dichtbij fotograferen.
                    Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                    Comment


                    • #11
                      Re: vergroting macro-lens?

                      Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
                      Tja, dat zijn allemaal dingen die ik niet wist
                      Ik zag hier op het forum prachtige close-ups van bvb. een kopje van een insect, dus ik dacht dat die erg vergroot waren... vandaar mijn vragen.

                      ... en we leren weer bij ....
                      Voor de foto's van de heel kleine beestjes wordt er ook wel eens gebruik gemaakt van de Canon MP-E 65. Met die lens kan je zelfs 5x vergroten, maar die kan alleen voor macrofotografie gebruikt worden, en ze past ook alleen maar op een Canon-body.

                      Met die MP-E65 kan je heel kleine details vastleggen (met de nodige kennis en ervaring, want het zou geen gemakkelijke lens zijn om mee te werken).

                      De meeste macrofoto's die je hier ziet zijn gemaakt met een gewone macro, daarmee begin je best eerst, en als je dan daarmee niet voldoende vergroting krijgt, dan kan je later nog uitkijken hoe je aan meer vergroting geraakt.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: vergroting macro-lens?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        De meeste macrofoto's die je hier ziet zijn gemaakt met een gewone macro, daarmee begin je best eerst, en als je dan daarmee niet voldoende vergroting krijgt, dan kan je later nog uitkijken hoe je aan meer vergroting geraakt.
                        Dat denk ik ook wel. Eerst leren stappen, daarna pas lopen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: vergroting macro-lens?

                          voor verdere vergrotingen dan 1:1 zijn de speciale macro objectieven niet bedoeld. Ze worden er wel eens voor misbruikt. De Nikon Macro objectiefen werken optimaal zonder balg en of tussenringen.
                          Als je dichterbij wilt dan 1:1 dan zijn er ook vele andere mogelijkheden.
                          Zelf gebruik ik een EL Nikkor 150 mm op een balg; een bereik van oneindig tot 3:1 en scherptedieptes zo tot 3 centimeter.

                          Maar er zijn veel meer mogelijkheden. Lees op m'n site het verhaal over Macro.
                          Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                          Comment


                          • #14
                            Re: vergroting macro-lens?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                            Zelf gebruik ik een EL Nikkor 150 mm op een balg; een bereik van oneindig tot 3:1 en scherptedieptes zo tot 3 centimeter.
                            3 cm

                            Comment


                            • #15
                              Re: vergroting macro-lens?

                              Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                              3 cm
                              Waarschijnlijk bedoeld Hans Braakhuis een scherptediepte van papierdikte tot 3 cm.

                              Normaal kan je met een lens een grotere scherptediepte behalen dan 3 cm.

                              Greetz rich
                              D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                              Comment

                              Working...
                              X