Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 85 mm en 135 mm lenzen met tussenringen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 85 mm en 135 mm lenzen met tussenringen

    Doet een macrolens - type Sigma 70 mm F2.8 EX macro of Canon 100 mm F2.8 USM macro - het voor macrodoeleinden significant beter dan een Canon 85 mm F1.8 of Canon 135 f2 L met tussenringen ?

    Concreet denk ik eraan mijn 85 mm f1.8 vervangen door de sigma 70 mm of de canon 100 mm macro, maar ik vrees dan wat te moeten inboeten in kwaliteit bij gebruik van deze macrolenzen voor portretfotografie. Indien de kwaliteit met tussenringen echter quasi evengoed is als de speciale macrolenzen, dan hou ik ze liever en koop ik een set ringen.

    Ik heb weinig ervaring met macrofotografie en het zal waarschijnlijk maar een relatief klein deel van mijn foto's gaan uitmaken.

    Bedankt voor eventuele reacties.

  • #2
    Re: Canon 85 mm en 135 mm lenzen met tussenringen

    ik heb zowel de 85f1.8 als de 100f2.8macro en ik heb tussenringen.
    geen haar op m'n hoofd die er aan denkt de 100f2.8 weg te doen.

    mocht je toch een keuze moeten maken,
    hou het dan op de 100f2.8macro.
    naast specifiek geschikt voor macro,
    maakt deze ook prima portretjes (wel wat versoften dan)
    en is prima inzetbaar als middenlange tele.

    mm

    EDIT: net gezien dat je FF werkt. misschien moet je de sigma 150 of 180 macro eens overwegen ...
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: Canon 85 mm en 135 mm lenzen met tussenringen

      Macrolenzen zijn ontworpen voor specifiek dichtbij. dat betekent dat de beste optische prestaties geleverd worden in het dichtbijgebied. Dat ze ook heel geschikt zijn voor portret en zo komt deels vanege het feit dat het optisch heel goede lenzen zijn, en deels door hun brandpunt (de 70 mm en 100 mm althans). een lens met tussenringen is een compromis om toch dichtbij te kunnen komen. Er zijn best wat sites op internet te vinden die voorbeelden hebben van wat je met tussenringen kunt bereiken. Zeker als het je gaat om zo af en toe kleine beestjes en bloemen en zo te fotograferen kunnen tussenringen een alternatief voor een dure macrolens zijn. Ik zou de 85 mm houden (ik ken hem niet, maar die zal voor portretten en zo door z'n lichtsterkte alleen al fantastisch zijn), en tussenringen proberen. Mocht je te zijner tijd macro echt leuk gaan vinden, kun je alsnog gaan kijken naar een echte macro.
      Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

      Comment


      • #4
        Re: Canon 85 mm en 135 mm lenzen met tussenringen

        Ik gebruik de 85, de 85L, de 100 en de 135.

        De beperking van de 100 macro is de trage AF en vignetting tot f5,6.

        Vignetting kan met raw in Canon dpp perfect worden gecorrigeerd.

        Lenzen zoals de 85 en de 135 zijn niet bedoeld voor dichtbij en vertonen in dat geval CA.

        Ik gebruik geen tussenringen maar ik veronderstel dat CA alleen maar wordt uitvergroot.

        Jan.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 85 mm en 135 mm lenzen met tussenringen

          ik heb net de 100mm macro verkocht maar enkel omdat ik 150mm sigma wil.

          ik was echt heel tevreden over die lens en die kan inderdaad netjes als portretlens gebruikt worden.

          de 85mm en 135mm zullen met tussenring wel niet slecht zijn maar vergeet ook niet dat je daar zeker geen 1:1 vergroting zal hebben. Je gaat dus meer moeten croppen op je eindresultaat en dat komt scherpte ook niet ten goede.
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

          Comment


          • #6
            Re: Canon 85 mm en 135 mm lenzen met tussenringen

            Ik zat met een soortgelijk probleem: de 135L is een geweldige lens, maar ook nog een 100mm macro meezeulen is dan al gauw een beetje dubbelop. Ik heb het eerst opgelost met tussenringen voor op de 135L en dat is prima voor bloemen en zo. Toen een 2.5 50mm erbij wat een lekker handig compact lensje is en die doet met tussenringen tot 1:1,5.
            Later een Tamron 90mm erbij gekocht vanwege het lichte gewicht.
            Voor handmatig macro werk op een Canon werken oude P-draad (42m) balgen met een tussenringetje voor heel weinig geld ook uitstekend.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Canon 85 mm en 135 mm lenzen met tussenringen

              De 90 mm TS-E lens heeft ook een korte minimale instelafstand (is ev. aan te vullen met extension tube) en krijgt ook goede kritieken zowel voor macro als voor portret gebruik (naast natuurlijk zijn tilt en shift mogelijkheden).
              Is wel MF maar is overigens electronisch. Spreekt me ook wel aan. Is blijkbaar al scher op f2.8 en zou dus ook mij 85 mm F1.8 kunnen vervangen (die pas scherp is op F2.8). Iemand ervaringen?

              Comment


              • #8
                Re: Canon 85 mm en 135 mm lenzen met tussenringen

                Sugar heeft die. Stevige leercurve denk ik maar een zeer goed objectief.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment

                Working...
                X