Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro en VR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro en VR

    Heeft het nut om een macrolens met VR te hebben zoals de 105/2.8VR Micro?

  • #2
    Re: Macro en VR

    Oorspronkelijk geplaatst door Superbamboe Bekijk bericht
    Heeft het nut om een macrolens met VR te hebben zoals de 105/2.8VR Micro?
    Ja en nee, de VR heft de verticale vibraties op, maar als je de lens als echte macro gebruikt, dan werk je ook in een zeer beperkt mm-gebied.
    Je lichaam 'bibbert' niet enkel in het verticale vlak , maar ook in her diepte-vlak.Daarin helpt de VR niet. Gebruik je hem nu als gewone 105mm (non macro) dan helpt de VR uiteraard wel 100%


    Glenn
    Mijn site...
    vandaelefotografie.be
    * BD0916BE *

    Comment


    • #3
      Re: Macro en VR

      Oorspronkelijk geplaatst door Superbamboe Bekijk bericht
      Heeft het nut om een macrolens met VR te hebben zoals de 105/2.8VR Micro?
      Bij Macro op statief moet je hem so wie zo afzetten,en best manueel scherpstellen.
      Als je de 105 mm gebruikt als tele of portret lens is de VR weer in het voordeel,uit de losse hand natuurlijk.

      Comment


      • #4
        Re: Macro en VR

        Oorspronkelijk geplaatst door L.Cavalier Bekijk bericht
        Als je de 105 mm gebruikt als tele of portret lens is de VR weer in het voordeel,uit de losse hand natuurlijk.
        Dat is voor mij de reden om de AFS VR 105mm f2.8 te overwegen: de veelzijdigheid ervan

        MVG,

        Comment


        • #5
          Re: Macro en VR

          Oorspronkelijk geplaatst door L.Cavalier Bekijk bericht
          Bij Macro op statief moet je hem so wie zo afzetten,en best manueel scherpstellen.
          Als je de 105 mm gebruikt als tele of portret lens is de VR weer in het voordeel,uit de losse hand natuurlijk.
          Klopt voor 100 %

          mvg,

          Roland

          Comment


          • #6
            Re: Macro en VR

            Dus voor puur het macrowerk is VR eigenlijk overbodig op deze lens?

            Comment


            • #7
              Re: Macro en VR

              Oorspronkelijk geplaatst door Superbamboe Bekijk bericht
              Dus voor puur het macrowerk is VR eigenlijk overbodig op deze lens?
              Vanaf dat je 1:1 nadert zal het weinig tot geen nut meer hebben. Als je in het closeup gebied werkt bij grotere insecten kan het wel van pas komen.
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

              Comment


              • #8
                Re: Macro en VR

                Volgens Nikon werkt VR dichtbij niet, pas vanaf portretafstand.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: Macro en VR

                  De AF-S 105 VR is een lens.

                  Macro is misschien wel dikwijls MF maar deze jongen is in AF nog zeer accuraat.

                  Omdat het een AF-S lens is kan je er ook nog een 1.4 TC tussen zetten en dan heb je 150mm F/4, dus je hebt al wat meer werk afstand.

                  Ook prima portret lens of korte tele

                  En de VR is een zeergrote plus
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro en VR

                    Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                    De AF-S 105 VR is een lens.

                    Macro is misschien wel dikwijls MF maar deze jongen is in AF nog zeer accuraat.

                    Omdat het een AF-S lens is kan je er ook nog een 1.4 TC tussen zetten en dan heb je 150mm F/4, dus je hebt al wat meer werk afstand.

                    Ook prima portret lens of korte tele

                    En de VR is een zeergrote plus
                    en werkt zelfs nog perfect met een 1.7 tc inderdaad zuiver macro niet nodig , maar voor portret ook perfect
                    Ik zal ooit zonder fout leren schrijven

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro en VR

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                      Volgens Nikon werkt VR dichtbij niet, pas vanaf portretafstand.
                      Pas vanaf portretafstand, da's zever hé...
                      Dat de efficiëntie van VR gaat verminderen vanaf afstanden dichter dan portretafstand, dat zou ik nog begrijpen.
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro en VR

                        Pas vanaf portretafstand, da's zever hé...
                        Ik stel het taalgebruik van FLuKee toch niet echt op prijs. Natuurlijk is er een zeker verloop, maar Nikon zegt het zo:

                        Vibration Reduction (VRII) minimizes the effects of camera shake allowing photographers to shoot hand-held at as many as 4 shutter speeds slower* (at near infinity to 1/30x reproduction ratio) than would otherwise be possible, assuring dramatically sharper images.

                        Aangezien portretten meestal 1/15 of 1/20 zijn is vanaf die afstand de werking pas echt merkbaar.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro en VR

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                          Ik stel het taalgebruik van FLuKee toch niet echt op prijs. Natuurlijk is er een zeker verloop, maar Nikon zegt het zo:

                          Vibration Reduction (VRII) minimizes the effects of camera shake allowing photographers to shoot hand-held at as many as 4 shutter speeds slower* (at near infinity to 1/30x reproduction ratio) than would otherwise be possible, assuring dramatically sharper images.

                          Aangezien portretten meestal 1/15 of 1/20 zijn is vanaf die afstand de werking pas echt merkbaar.
                          Mijn excuses voor het taalgebruik Spanjaart, 't was geenszins aanvallend bedoeld, maar ik doelde inderdaad op het feit dat er toch een zeker verloop zal zijn (zie ook m'n 2e zin).

                          Als je dan stelt dat het pas begint te werken vanaf portretafstand, dan impliceert dat toch dat het korterbij gewoonweg niet werkt? Maar ik denk dat we elkaar nu wel verstaan...
                          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macro en VR

                            Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                            Pas vanaf portretafstand, da's ...........
                            Dat de efficiëntie van VR gaat verminderen vanaf afstanden dichter dan portretafstand, dat zou ik nog begrijpen.
                            Daar heb je 100% gelijk in FluKee, als je te dicht komt zijn de bewegingen tegenover je object procentsgewijze veel groter dan je VR aankan, maar deze blijft gewoon werken, of het zin heeft, dat is wat anders, ik zie mijzelf nu niet direct opnames maken vergrotingsmaatstaf 1/1 uit de hand, alleen al vanwege de kleine scherptediepte
                            Maar het is zeker niet zo, dat de VR functie wegvalt beneden een bepaalde afstand, dat hoor je trouwens, na het loslaten van de scherpstelknop, hoor je ongeveer één seconde later een klik (uitschakelen VR) deze klik hoor je zowel in de dichtbij stand als op oneindig, probeer het maar eens

                            Comment

                            Working...
                            X