Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lenzen voor Nikon D80?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lenzen voor Nikon D80?

    Hallo,

    voor mijn beroep als makelaar moet ik het interieur en exterieur van een woning goed kunnen vastleggen op foto. Voor met name het interieur heb ik een groothoeklens nodig die de gehele ruimte kan opnemen, zonder al te veel vervorming. Ook kleine ruimtes zoals badkamers. Wat is het verschil tussen een 10-20 en een 12-24 lens? Wat is aan te raden?
    Daarnaast komt het voor dat ik een behoorlijk zoombereik nodig heb als een huis vanaf een afstand van bv. 300 meter gefotografeerd moet worden. De D80 wordt aangeboden in combinatie met een 18-70 en een 18-135 lens. Wat is het verschil tussen de twee?
    Ook heb ik een externe flitser nodig die sterk genoeg is om een grote ruimte te belichten, of bijvoorbeeld een kamer met het uitzicht naar buiten door een raam.

    Adviezen zijn zeer welkom.

    Bvd.

  • #2
    Re: Welke lenzen voor Nikon D80?

    Gezien waar jij de lenzen voor gaat gebruiken adviseer ik het volgende:

    Duur en superlenzen:
    Nikkor 12-24 f4
    Nikkor 70-200 VR
    SB800

    Minder duur maar zeker zeer goed:
    sigma 10-20
    Nikkor 80-200AF-S (alleen 2e hands verkrijgbaar) anders de sigma 70-200 f2.8
    SB600

    Gr Kees
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

    Comment


    • #3
      Re: Welke lenzen voor Nikon D80?

      En de tokina 12-24/4 mag volgens mij ook in de rij.
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

      Comment


      • #4
        Re: Welke lenzen voor Nikon D80?

        Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
        En de tokina 12-24/4 mag volgens mij ook in de rij.
        Bij de Minder duur maar zeker zeer goed rij
        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

        Comment


        • #5
          Re: Welke lenzen voor Nikon D80?

          Een Tokina 12-24 zou ik eerder kiezen, want de Sigma 10-20 is toch iets softer dan de Tokina. De 10-20 heeft wel meer groothoek, maar ook meer vervorming. Maar dat kun je ook nog redelijk met een fotobewerkingsprogramma rechtzetten. De softheid van de Sigma daarentegen vind ik storender. Maar als je je horizon in het midden zet van je compositie dan heb je daar het minste last van.
          De extra groothoek is voor interieurfotografie wel een voordeel, boven de kitlenzen (de 18-70 en de 18-135). Het verschil tussen deze twee kitlenzen is natuurlijk het bereik. De 18-135 is iets meer allround omdat die meer tele heeft, dus dat scheelt lenzenwissels.
          Behalve de dure varianten die KvP heeft genoemd (de AF-S 80-200 f2.8 van Nikon of de Sigma 70-200 f2.8) kun je ook nog kiezen voor de AF-D 80-200 f2.8. Deze draaizoom is ook nieuw te koop in de winkels en die zou ik ook prefereren boven de Sigma 70-200. Maar of je zo'n lens nodig hebt hangt ook van de grootte van de te fotograferen gebouwen af.

          Een goede externe flits is nog altijd de SB600, maar ook de duurdere en geavanceerdere SB800 kun je ook gebruiken. Mocht je meer willen weten over de verschillen tussen deze filters, dan raad ik de zoekfunctie aan van dit forum, daar zijn dit soort vragen al meerdere keren aan bod gekomen.
          Last edited by JLP; 24 november 2007, 21:13. Reden: typefout
          Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
          --------

          Comment


          • #6
            Re: Welke lenzen voor Nikon D80?

            Heb zelf de 18-135 en ben daar erg tevreden over.
            Voor een normale living is dit wel voldoende 'groothoek'.

            De voorgestelde lenzen van mede BD'ers doen me wel wat fronsen: het zijn dure spullen die ze je aanraden.
            Ik twijfel over het nut hiervan aangezien het gaat om (sorry voor het woord) makelaarsfoto's: foto's van huizen, foto's die waarschijnlijk in hoofdzaak dienen om op het net geplaatst te worden (in een erg kleine resolutie), foto's die erg vergankelijk zijn.
            Om dan 1000 euro aan een lens te geven...
            Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

            Comment


            • #7
              Re: Welke lenzen voor Nikon D80?

              Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
              Om dan 1000 euro aan een lens te geven...
              Men gaat ervanuit dat een makelaar veel geld verdient

              een vraagje, waarom moet je huizen vanop 300 meter fotgraferen ?

              indien dit niet nodig is overweeg ik ook de 18-135. met de SB600 flitser.

              vervorming in het beeld kan je meestal ook wegwerken met fotoshop.

              Maar voor vergankelijke internetfotos kan je ook altijd een klein coolpixtje aanschaffen

              Comment


              • #8
                Re: Welke lenzen voor Nikon D80?

                Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
                ....
                De voorgestelde lenzen van mede BD'ers doen me wel wat fronsen: het zijn dure spullen die ze je aanraden.
                Ik twijfel over het nut hiervan aangezien het gaat om (sorry voor het woord) makelaarsfoto's: foto's van huizen, foto's die waarschijnlijk in hoofdzaak dienen om op het net geplaatst te worden (in een erg kleine resolutie), foto's die erg vergankelijk zijn.
                Om dan 1000 euro aan een lens te geven...
                Dat de lenzen nieuw duur zijn, dat klopt, maar wie zegt dat je deze nieuw moet kopen?? Mocht je meer tele nodig hebben dan de 18-135mm dan kun je op bv marktplaats prima een 80-200 f2.8 voor rond de 350 euro kopen (de schuifzoom). Dit is een prima lens die hele scherpe beelden geeft en dat is bij architectuur wel belangrijk. De draaizoom is duurder, tweedehands komt die op rond de 600 euro uit. De topicstarter heeft geen budget aangegeven en ook niet aangegeven voor welk doel die foto's gebruikt gaan worden, dus dan kan er van alles geadviseerd worden.

                Mocht het voor webfotografie zijn, kijk dan ook eens naar compactcamera's, Panasonic heeft er een aantal met extra groothoek, misschien is dat al voldoende?
                Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                --------

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lenzen voor Nikon D80?

                  een detail is dat een brede groothoek je perspectief aantast en je in het bijzonder een veel groter/dieper gevoel geeft dan de werkelijkheid. Een badkamertje op 10 à 12 mm wordt een badzaal. Je wekt dus een bepaald verwachtingspatroon dat in de realiteit niet voldaan kan worden. De vraag in hoeverre dit goed of slecht is moet de topicstarter zelf beantwoorden
                  erik, Nikon materiaal

                  'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lenzen voor Nikon D80?

                    De 18/70 komt vaker beter uit de testen dan de 18/135. De 18-70 is ook iets degelijker gebouwd. Nadeel is dat het DX lenzen zijn en ze hebben beide geen diafragma instelring

                    DX lenzen, geen investering meer voor in de toekomst
                    Ik ben op zoek naar een MB-20.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lenzen voor Nikon D80?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
                      De 18/70 komt vaker beter uit de testen dan de 18/135. De 18-70 is ook iets degelijker gebouwd. Nadeel is dat het DX lenzen zijn en ze hebben beide geen diafragma instelring

                      DX lenzen, geen investering meer voor in de toekomst
                      Een diafragmaring mis ik zelf niet. Dat stel je heel eenvoudig in op de camera. Wat wel een nadeel is, is dat deze lenzen niet goed te gebruiken zijn op een FF camera of een analoge camera. Dus mocht je nog een analoge Nikon SLR thuis hebben en je wilt de lenzen daar ook voor kunnen gebruiken, dan zou ik geen DX lens kopen, maar anders maakt het mij niet uit. Als de lens kwalitatief maar goed is, daar gaat het mij om.
                      Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                      --------

                      Comment

                      Working...
                      X