Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grootvin pijlinktvis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Grootvin pijlinktvis

    Uit archief 2007
    Pijlinktvissen (Sepioteuthis lessoniana) komen in open water bij de kust, boven riffen, in lagunen en zeegrasvelden voor, van de oppervlakte tot minstens 100m. Is hoofdzakelijk s'nachts actief en overdag zwemmen ze in kleine groepen vaak langzaam parallel aan elkaar of zigzaggend rond. Als een duiker nadert delen de groepen zich en zwemmen in verschillende richtingen om even later, na een volledige cirkel te vormen, weer met elkaar verder te zwemmen.

    Pijlinktvissen en sepia's zijn 10-armige koppotigen. Ze hebben 2 extra lange dunne armen, de zgn. tentakels, die in een korte knots bedekt met zuignappen eindigen. De koppotigen zijn befaamd om het vermogen extreem snel van kleur te veranderen. Geen ander levend dier kan deze levendige vertoning evenaren, die een belangrijke rol in de sociale communicatie van de hoogst ontwikkelde ongewervelden speelt.

    De opvallende kleurpatronen verbazen het menselijk oog als de dieren paren, opgewonden zijn of tijdens het eeuwenoude spel tussen prooi en zijn jager. Dit natuurlijk vuurwerk ontstaat door een rechtstreekse controle van verschillende pigmentcellen, die zich snel kunnen samentrekken of uitzetten.

    Denk eens aan dit schouwspel als u weer eens calamari wilt eten ...
    (Bron info: Rode Zee Riffengids)


    grt, TROPCAL
    Last edited by Tropcal; 25 november 2007, 17:03. Reden: Nabewerling beeld 2
    grt, TROPCAL
    www.tropcal.be

  • #2
    Re: Grootvin pijlinktvis

    Prachtig hoor! Zeker de tweede
    Mvg Tim

    Comment


    • #3
      Re: Grootvin pijlinktvis

      jeetje wat gaaaf!
      foto 2 en 3!

      Comment


      • #4
        Re: Grootvin pijlinktvis

        Knap! De foto's doen mij er weer naar verlangen om nog eens te duiken.
        Meer foto's: http://users.telenet.be/jellevandeveire
        Mijn boshut-blog: http://jellevandeveire.blogspot.be

        Comment


        • #5
          Re: Grootvin pijlinktvis

          Mooie foto's van een prachtig dier... hun kleurenvariaties zijn bijna hypnotiserend...
          Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

          Comment


          • #6
            Re: Grootvin pijlinktvis

            Bedankt voor de reacties.

            grt, TROPCAL
            grt, TROPCAL
            www.tropcal.be

            Comment


            • #7
              Re: Grootvin pijlinktvis

              Hehe, leuke verhaaltjes
              Enneuh, de tweede vind ik best knap
              Greetz, Kariboe
              * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
              Euh... deze quotering is zeer subjectief !

              Comment


              • #8
                Re: Grootvin pijlinktvis

                Yep, de tweede met stip.
                Groetjes
                ----JO

                Comment


                • #9
                  Re: Grootvin pijlinktvis

                  Mooie reeks en goed in beeld gebracht
                  Je kunt echter nog veel meer uit je foto's halen door ze te bewerken in PS of dergelijke, met name naar witbalans-corectie en kleurzweem-verwijdering.
                  Hierdoor kun je de pracht van het onderwaterleven laten zien zoals het in werkelijkheid ook door ons duikers ervaren wordt (tenminste in het licht van een goede lamp om het verlies aan rood te compenseren).
                  Ik heb je 2e foto even (heel snel) onder handen genomen om te laten zien wat mogelijk is.



                  Indien je dit liever niet hebt, laat je maar weten en haal ik hem terug weg.
                  Mvg
                  http://www.filipmineur.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Grootvin pijlinktvis

                    mooie reeks alsook bewerking van Xander
                    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                    IMac/IPad/Mac Air 
                    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: Grootvin pijlinktvis

                      Oorspronkelijk geplaatst door Xander Bekijk bericht
                      Je kunt echter nog veel meer uit je foto's halen door ze te bewerken in PS of dergelijke, met name naar witbalans-corectie en kleurzweem-verwijdering.
                      Ik vind persoonlijk de bewerking van u minder geslaagd hoor. Ik tracht steeds een beeld zo goed mogelijk weer te geven zoals ik het voor ogen heb gehad en dit was het zeker niet na uw bewerking. De realiteit mag niet verloren gaan.

                      Ik gebruik eveneens indien nodig PS CS om beelden na te bewerken (witbalans, kleurzweem, roodfilter correctie, ...) , niettegenstaande ik gebruik maak van de witbalansberekeningen op het toestel voor de opnamen. Dus ik maak geen gebruik van de onderwater modus op het toestel, is nagenoeg onbruikbaar.

                      Hieronder een bewerking VOOR en NA, er bestaat trouwens een plug-in voor PS voor derglijke bewerkingen. Helaas ik weet niet meer waar ik het gelezen heb ... op BD natuurlijk.




                      Mijn beelden zijn voornamelijk met omgevingslicht en menglicht. Macro's zijn zelden zonder flits genomen. Kortom met beperkte middelen het onderste uit de kan halen.

                      @ modurators: Ik heb het bewerkte beeld in de hoofding geplaatst en het oude en nieuwe in deze reactie ter ullistratie.

                      @ iedereen: Bedankt voor de comments en reacties, suggesties zijn zeker welkom.

                      grt, TROPCAL
                      grt, TROPCAL
                      www.tropcal.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Grootvin pijlinktvis

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tropcal Bekijk bericht
                        Ik vind persoonlijk de bewerking van u minder geslaagd hoor. Ik tracht steeds een beeld zo goed mogelijk weer te geven zoals ik het voor ogen heb gehad en dit was het zeker niet na uw bewerking. De realiteit mag niet verloren gaan.

                        Ik gebruik eveneens indien nodig PS CS om beelden na te bewerken (witbalans, kleurzweem, roodfilter correctie, ...) , niettegenstaande ik gebruik maak van de witbalansberekeningen op het toestel voor de opnamen. Dus ik maak geen gebruik van de onderwater modus op het toestel, is nagenoeg onbruikbaar.

                        <knip>

                        @ iedereen: Bedankt voor de comments en reacties, suggesties zijn zeker welkom.

                        grt, TROPCAL
                        Gustum et coloribus non disputandum...hé
                        En toch is hetgeen ik d.m.v. mijn bewerking laat zien, evengoed de realiteit, maar dan gezien zonder de beperkingen van het menselijk zicht onder water, rekening houdende met de fysische wetmatigheden waaraan licht onderhevig is onder water (o.a.kleurspectrum vermindering met elke meter water tussen jou en het dier ).
                        Enige wat ik op e foto heb gedaan is een witbalanscorrectie in "levels" door met het grijswaarden pipet te klikken op een neutraal grijs gebied en vervolgens saturatie 3 puntjes en contrast 5 puntjes te verhogen en daarna het blauw van de achtergrond, dat hierdoor erg turquoise werd, terug te corigeren.
                        Neem volgende keer eens een goede duiklamp mee en dan bedoel ik ook in helder water met 40m zicht, in het midden van een zonnige dag. Ik wil met je wedden dat je herinneringen aan hetgeen je hebt gezien en met name de waargenomen kleuren, dan voortaan heel anders zullen zijn.
                        Evengoed een heel mooie reeks die je hier hebt neergezet.
                        Mvg
                        http://www.filipmineur.be/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Grootvin pijlinktvis

                          Heel mooie observatie! Ik heb deze beestjes maar enkele keren gezien overdag en ze zijn moeilijk te benaderen. Tijdens nachtduiken worden ze aangetrokken door de duiklampen en zijn ze makkelijker van dichtbij te fotograferen.

                          Duidelijke voorkeur voor de tweede . De kleuren op de oorspronkelijke versie komt voor mij het best overeen met wat ik me herinner gezien te hebben tijdens het duiken.

                          mvg,
                          manar

                          Comment


                          • #14
                            Re: Grootvin pijlinktvis

                            Heel mooie foto's
                            ...Nikon D70S, Nikon D300, hoop glaswerk, flitsje...

                            http://www.esveaa.be

                            Comment

                            Working...
                            X