Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor autosport ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens voor autosport ?

    Hallo,

    Ik ben eens aan het kijken geweest voor een goede autosport lens,omdat ik mijn huidige AT X TOKINA 80-400 mm 4.5-5.6 D te traag vind op gebied van snel scherpstellen voor snelle plaatjes te kunnen schieten en ik twijfel tussen deze 3 lenzen,

    Nikon AF VR 80-400 mm 4.5-5.6 D ED met interne scherpstelling en beeldstabilisator.

    Sigma APO 80-400 mm 4.5-5.6 EX DG OS met beeldstabilisator.

    Tamron SP AF 200-500 mm 5-6.3 Di LD IF met interne scherpstelling.

    Ik heb al ergens gelezen dat je met interne scherpstelling of een beeldstabilisator 2 stops lager kan werken als met een gewone lens,klopt dit of klopt dit niet?

    Zijn er hier mensen die met deze lenzen werken en wat zijn de bevindingen op gebied van scherpte en snelheid?

    Met dank.
    Last edited by rickske; 26 november 2007, 08:45.
    Nikon D7000 met batterijgrip,tokina 12-24 mm,sigma 17-70 mm f2.8,nikon 18-200 mm VR,Sigma DG 120 400 4.5 - 5.6 APO HSM ,nikon sb 600 , manfrotto 681b en nog allerhande kleine spullen.

  • #2
    Re: Lens voor autosport

    als je echt een snelle AF wil moet je naar een AF-S lens gaan.
    Met de drie aangehaalde lenzen ga je niet sneller focussen dan met je huidig materiaal.
    Dit gezegd zijnde, je kan perfekt met een trage AF of zelfs manueel foto's maken van racecars, als je op voorhand focust op een bepaald punt en afdrukt op het goeie moment (nl als de wagen op dat punt is).
    erik, Nikon materiaal

    'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

    Comment


    • #3
      Re: Lens voor autosport

      Alledrie uw suggesties zijn even slecht (traag) als uw huidige.
      Je moet gaan voor objectieven met AFS (Nikon) of HSM (Sigma).
      Zeer goede referenties voor deze toepassing zijn bvb. Sigma 50-500 en beter nog de 120-300 f2.8 die volledige functionaliteit én snelheid behoudt met 1.4TC.

      Oeps, simultane post met erikdk, maar (gelukkig) zeggen we precies hetzelfde...
      Last edited by LucD; 23 november 2007, 15:59.

      Comment


      • #4
        Re: Lens voor autosport

        ik heb ook even met de sigma 50-500 op mijn camera gehad en schitterende lens maar ik vraag mij af of je die OS niet mist?

        Ik zal voor de sigma 50-500 gaan denk ik. omdat die ook goed ik voor natuurfotografie.
        nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

        Comment


        • #5
          Re: Lens voor autosport

          zonder in te breken in deze post wou ik net hetzelfde vragen ivm een canon eos 350D.

          Ik heb deze net gekocht en wil wat autosport fotograferen (zolder, Spa...)
          Aangezien mijn budget wat beperkt is kwam ik al gauw op de Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS uit, hier is echter blijkbaar nog niets van geweten.


          Ik heb hier al heel wat gelezen over het nut van IS bij actiefoto's maar geen duidelijk antwoord gevonden. Zou ik echt baat hebben van IS (enkel verticaal dan) bij panning-shots? Deze lens heeft ook panning-detectie wat dat ook mogen zijn.

          dank bij voorbaat

          Comment


          • #6
            Re: Lens voor autosport

            Oorspronkelijk geplaatst door votan Bekijk bericht
            zonder in te breken in deze post wou ik net hetzelfde vragen ivm een canon eos 350D.

            Ik heb deze net gekocht en wil wat autosport fotograferen (zolder, Spa...)
            Aangezien mijn budget wat beperkt is kwam ik al gauw op de Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS uit, hier is echter blijkbaar nog niets van geweten.


            Ik heb hier al heel wat gelezen over het nut van IS bij actiefoto's maar geen duidelijk antwoord gevonden. Zou ik echt baat hebben van IS (enkel verticaal dan) bij panning-shots? Deze lens heeft ook panning-detectie wat dat ook mogen zijn.

            dank bij voorbaat
            Met heel wat oefening (en wat geluk) kan je zonder IS perfecte pannings maken...
            Canon 5D - 135 L 2.0 - 50 1.8

            Comment


            • #7
              Re: Lens voor autosport

              Oorspronkelijk geplaatst door votan Bekijk bericht
              zonder in te breken in deze post wou ik net hetzelfde vragen ivm een canon eos 350D.

              Ik heb deze net gekocht en wil wat autosport fotograferen (zolder, Spa...)
              Aangezien mijn budget wat beperkt is kwam ik al gauw op de Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS uit, hier is echter blijkbaar nog niets van geweten.


              Ik heb hier al heel wat gelezen over het nut van IS bij actiefoto's maar geen duidelijk antwoord gevonden. Zou ik echt baat hebben van IS (enkel verticaal dan) bij panning-shots? Deze lens heeft ook panning-detectie wat dat ook mogen zijn.

              dank bij voorbaat
              IS en panning zijn 2 totaal verschillende zaken. Bij panning induceer je een bewegingsonscherpte van de achtergrond (en de voorgrond ook, enfin alles wat niet in het focaal vlak van je camera ligt) die je zelf veroorzaakt door een macrobeweging te maken met je camera die het onderwerp volgt. IS gaat om het corrigeren van je bibber. De frequentie én amplitude van beide bewegingen is totaal verschillend. Panningdetectie betekent dat de IS slim genoeg is om het onderscheid te maken tussen bibber en panning (dat lijkt echt niet zo moeilijk). Wat mij betreft een veel straffere stoot is de VRII die in 'aktieve' stand het onderscheid maakt tussen panning en macrobewegingen van bijvoorbeeld een rijdend voertuig (ik weet niet of canon dat ook heeft).
              Last edited by erikdk; 23 november 2007, 21:15. Reden: stommiteit gecorrigeerd
              erik, Nikon materiaal

              'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

              Comment


              • #8
                Re: Lens voor autosport

                in het verleden heb ik al best wat mooie pannings gemaakt met mijn 'simpele' minolta dimage z1, ik vroeg me nu af of de EFS 55-250 IS een goede lens zou zijn voor de eos 350d, ter aanvulling van mijn kitlens efs 18-55.

                Als er iemand nog info over deze lens heeft graag,
                het lijkt alsof deze in oktober moest verschijnen maar dat ze nog niet verkrijgbaar is?

                merci.

                Comment


                • #9
                  Re:Welke lens voor autosport

                  Hallo,

                  Ik ben eens weer een heel deel wijzer geworden van de info die jullie geschreven hebben en ben nog even gaan zoeken op het internet,wat denken jullie van volgend combinaties,

                  http://www.fotokonijnenberg.nl/produ..._product=21518 met deze extender http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...d_product=7118

                  Of de volgende combinatie http://www.fotokonijnenberg.nl/produ..._product=13684 met de volgende extender http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...d_product=7120

                  Beide combinaties wil ik in overweging nemen dat alle functies van de lens nog werken,wat ik dan ook wil vragen werken deze nikon objectieven ook met sigma extenders zoals deze http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...ountry_type=be en http://www.fotokonijnenberg.nl/produ..._product=13024 met behoud van alle functies natuurlijk.

                  Een ander alternatief zou de Bigma zijn,een geweldige lens maar wel wat aan de zware kant,ik ben er al eens voor geweest.

                  Als er iemand een andere optie heeft mag je dat altijd laten weten.

                  P.S. ik heb een budget van max 1200 a 1300 in gedachten

                  Met dank
                  Last edited by rickske; 24 november 2007, 18:57.
                  Nikon D7000 met batterijgrip,tokina 12-24 mm,sigma 17-70 mm f2.8,nikon 18-200 mm VR,Sigma DG 120 400 4.5 - 5.6 APO HSM ,nikon sb 600 , manfrotto 681b en nog allerhande kleine spullen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lens voor autosport

                    Voor autosport zou ik toch uitzien naar een lichtsterkere lens. Zelf doe ik een poging tot autosportfotografie met een Sigma 70-200 F2.8, ben daar best tevreden over. Maar op bewolkte dagen moet ik toch naar ISO 400 en hoger gaan om toch een sluitersnelheid te halen die kort genoeg is om de auto's scherp vast te leggen. Ik heb maar een Nikon D70, niet het beste toestel voor foto's op + ISO400. Heb ook nog een 1.4 convertor, maar als de lichtomstandigheden niet ideaal zijn laat ik die in m'n fototas zitten. Ik ben begin deze maand een dag naar de Nurburgring geweest om wat foto's te nemen. Het was zwaar bewolkt, meeste van m'n foto's zijn genomen op F3.5 1/500 en ISO640. Voor panningshots kun je natuurlijk veel langer gaan in sluitersnelheid.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lens voor autosport?

                      Dan denk ik dat ik voor de sigma 70-200mm f-2.8 ga met de 2x extender.
                      Nikon D7000 met batterijgrip,tokina 12-24 mm,sigma 17-70 mm f2.8,nikon 18-200 mm VR,Sigma DG 120 400 4.5 - 5.6 APO HSM ,nikon sb 600 , manfrotto 681b en nog allerhande kleine spullen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke lens voor autosport?

                        Oorspronkelijk geplaatst door rickske Bekijk bericht
                        Dan denk ik dat ik voor de sigma 70-200mm f-2.8 ga met de 2x extender.

                        Met die 2x extender kom je wel op f5,6, en dus een tragere autofocus. Deze combo zal je enkel kunnen gebruiken op echt zonnige dagen vrees ik... De beeldkwaliteit zou ook een stuk softer zijn. De x1.4 is misschien een betere optie... tenzij je echt 400mm nodig hebt.
                        Canon 5D - 135 L 2.0 - 50 1.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke lens voor autosport ?

                          Wat zijn panningshots
                          Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke lens voor autosport ?

                            Dit is een panningshot -> http://www.e40racer.be/ring0111.php?...sc_5615_wm.jpg

                            Door een lange sluitertijd (1/80-1/160) te gebruiken en de lens mee te bewegen met de wagen krijg je zo'n effect, het is de bedoeling dat de wagen scherp is maar de achtergrond en de wielen niet. Zo krijg je "snelheid" in de foto.
                            Last edited by Mathias; 26 november 2007, 15:12.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke lens voor autosport ?

                              ook een vraag ivm canon...
                              is de 70-200 L f4 snel genoeg???
                              *www.InPuT79.be*
                              Canon eos 60D// Tokina 12-24mm f4, Canon EF 17-40mm f4L, Canon 50mm f1.8 mkI, Canon EF 70-200mm f2.8 L USM, Canon 85mm f1.8

                              Comment

                              Working...
                              X