Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help, ik ben beginner!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Help, ik ben beginner!

    Hallo Allemaal,

    Mijn naam is Remco en dit is mijn eerste post op dit zeer nuttig forum.

    Het is niet mijn bedoeling om het forum te bevuilen met topics waar er al 10-tallen van bestaan. Ik ben er van overtuigd dat mijn vraag via de zoekfunctie terug te vinden is, maar ik heb alleszins na vele onderwerpen gelezen te hebben geen antwoord op mijn vraag gevonden.

    Ik ben sta op het punt om 100% beginner te worden op het vlak van amateur fotografie.

    Ik heb mezelf voorgenomen op 1/12 in het bezit te zijn van een digitale reflex camera met een aparte lens en flitser.

    Ik denk dat ik er op het vlak van body uit ben en het een Canon EOS 400D zal worden, dit na het lezen van verschillende reviews en het bezoeken van een fotowinkel om de modellen eens vast te nemen.
    (Ik ben nog steeds beïnvloedbaar en apprecieer het indien mensen me nog van gedacht willen laten veranderen.)

    Op het vlak van lenzen ben ik er totaal nog niet uit. Ik heb zelf geen idee wat de cijfertjes betekenen die de types aangeven (bv.: 15 - 135).

    Maar hetgeen ik vooral wist vastleggen op de gevoelige plaat zijn portretten van mensen, scenes in bv bruine kroegen, vervallen industrie en stadsdelen...

    Ik ben tevens ook grafisch vormgever dus ik zou beeldmateriaal willen verwerken in affiches ed.

    Ook van flitsers zou ik wat raad kunnen gebruiken en eventueel andere bijkomende onderdelen.

    Ik weet het, er zijn al meerder ongeveer identieke onderwerpen op het forum te vinden, maar ik zit nog steeds met een hoop vragen
    Last edited by Remco_D; 23 november 2007, 17:22.

  • #2
    Re: Help, ik ben beginner!

    Die nummerkes is niet zo moeilijk:
    < 50 is breedhoek- >50 is zoomlens.

    Je moet met je 400D wel rekening houden dat je uw getal moet vermenigvuldigen met 1.6.

    De F waarden, hoe lager hoe lichtgevoeliger uw lens. Ik zie dat je in donkere cafe's foto's wil nemen. Dus probeer een lens te kopen met een zo laag mogelijke F waarde.
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

    Comment


    • #3
      Re: Help, ik ben beginner!

      Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
      . . .
      >50 is zoomlens.
      Je bedoelt waarschijnlijk: >50 is tele.
      Er zijn wel degelijk breedhoek zoomlenzen.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Help, ik ben beginner!

        Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
        Die nummerkes is niet zo moeilijk:
        < 50 is breedhoek- >50 is zoomlens.

        Je moet met je 400D wel rekening houden dat je uw getal moet vermenigvuldigen met 1.6.

        De F waarden, hoe lager hoe lichtgevoeliger uw lens. Ik zie dat je in donkere cafe's foto's wil nemen. Dus probeer een lens te kopen met een zo laag mogelijke F waarde.
        Ik neem aan dat je voor portretten en taferelen meer bent met breedhoek?

        Waarom moet je vermenigvuldigen met 1.6?

        Is er een lens waarvan je kan zeggen, dat is een allround lens voor beginners, die heb je nodig!?

        Comment


        • #5
          Re: Help, ik ben beginner!

          voor je toch een klein beeld te laten vormen van de beeldhoek

          als je kijkt naar een gewoon klein fototoestelletje (digitaaltje) dan is dat meestal op de meest uitgezoomde stand 35mm (bij de laatste nieuwe soms 28mm maar dat staat er meestal wel op)
          op een 400D komt dat dus overeen met een 22mm lens (35/1.6)

          alle lenzen op een 400D die beginnen met een getalletje kleiner dan 22 zullen een grotere beeldhoek hebben dan zo'n compactje
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Help, ik ben beginner!

            remco, zonder pedant te willen zijn, loop eens naar je lokale bibliotheek en leen een paar boeken uit over fotografie. Je leert er alles over brandpuntsafstand, diafragma, sluitertijd, scherptediepte, effekt van breedhoek en tele, etc..., enfin het ABC van de fotografie dat iedere fotograaf moet kennen. Dan zal je bijvoorbeeld leren dat je voor een portret liever een korte tele gebruikt dan een groothoek. Bedenk dan in je hoofd dan dat je je kennis van 35 mm moet omzetten naar je specifieke camera: leer over de cropfactor, en wat die doet op je focaal en je scherptediepte. Probeer een camera te lenen van een kennis of ga naar een fotoclub, en speel er eens mee. Digitaal kost je niks zolang je niet afdrukt, dus probeer een aantal geintjes uit.
            Eén belangrijk punt is dat je grafisch ontwerper bent. Een belangrijk deel van je opleiding zal dan zijn te leren Photoshoppen (werken met het programma Photoshop). Indien je dat programma niet kent, wees dan klaar voor de shock van je leven: wat je met Photoshop kan doen is gewoon onvoorstelbaar. Als je dacht dat papier (of doek) en inkt onbegrensd waren, think again!

            Succes!
            Last edited by erikdk; 23 november 2007, 20:59. Reden: typo verbeteren; aangesprokene is uiteraard remco en niet mathias (excuus matthias)
            erik, Nikon materiaal

            'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

            Comment


            • #7
              Re: Help, ik ben beginner!

              Oorspronkelijk geplaatst door Remco_D Bekijk bericht
              Ik neem aan dat je voor portretten en taferelen meer bent met breedhoek?

              Waarom moet je vermenigvuldigen met 1.6?

              Is er een lens waarvan je kan zeggen, dat is een allround lens voor beginners, die heb je nodig!?
              Kijk eens op

              Mvg, Jacky
              Dankjewel voor het kijken en/of beoordelen.
              Mvg, Jacky P.

              Comment


              • #8
                Re: Help, ik ben beginner!

                Oorspronkelijk geplaatst door Remco_D Bekijk bericht
                Ik denk dat ik er op het vlak van body uit ben en het een Canon EOS 400D zal worden, dit na het lezen van verschillende reviews en het bezoeken van een fotowinkel om de modellen eens vast te nemen.
                (Ik ben nog steeds beïnvloedbaar en apprecieer het indien mensen me nog van gedacht willen laten veranderen.)
                Er zijn inderdaad andere merken, maar eigenlijk maakt dat niet zoveel uit. Als je een betere body wilt dan zal je ook meer moeten uitgeven. Die Canon is goede keuze omdat je blijkbaar veel in weinig licht wilt gaan werken. Dan kan je die hogere ISO's wel gebruiken.

                Oorspronkelijk geplaatst door Remco_D Bekijk bericht
                Op het vlak van lenzen ben ik er totaal nog niet uit. Ik heb zelf geen idee wat de cijfertjes betekenen die de types aangeven (bv.: 15 - 135)
                bv van een lens Canon EF-S 17-55 mm F/2.8 IS USM
                Canon heeft EF en EF-S objectieven. Op de 400D passen allebei. Een EF-S lens is wat kleiner omdat de meeste digitale sensoren ook kleiner zijn dan 35mm. Deze EF-S lenzen kan je dus niet gebruiken op een camera met een grotere sensor. Maar als amateur kan je dus EF-S goed gebruiken. Deze lenzen zijn meestal ook een stuk goedkoper.
                Die 17-55 geeft de range van de brandpuntafstanden van deze zoom-lens aan. Ze gaat dus van 17mm tot 55mm. 17mm is een breedhoek en 55mm is eerder een portret stand.
                Die F2.8 geeft de maximale opening van de lens weer. Het getal staat onder de breuk. Dus hoe kleiner het getal hoe groter de opening. Een F2.8 lens is een lens met een grote opening.
                IS staat bij Canon voor "image stabilzation", in de lens zit een mechanisme dat jouw beweging van de camera/lens zal compenseren. Je kan met IS dus ook foto's nemen met een korte sluiter omdat die IS jouw beweging zal compenseren. Maar let op als het onderwerp beweegt dan help die IS niet.
                USM staat dan weer voor Ultrasone Silent Motor. Deze lens heeft dus een motor om scherp te stellen ingebouwd. Als de lens het niet heeft dan wordt de motor in de camera gebruikt om scherp te stellen. Maar zo'n USM is stiller en werkt ook sneller.

                Oorspronkelijk geplaatst door Remco_D Bekijk bericht
                Maar hetgeen ik vooral wist vastleggen op de gevoelige plaat zijn portretten van mensen, scenes in bv bruine kroegen, vervallen industrie en stadsdelen...
                Bruine kroegen hebben weinig licht, je kan inderdaad flitsen maar dat zal de sfeer wat bederven. Als je het budget hebt dan zou ik uitkijken naar een lichtsterke lens. Dus eentje met een grote opening, want dan kan er meer licht binnenvallen.

                Oorspronkelijk geplaatst door Remco_D Bekijk bericht
                Ik ben tevens ook graphisch vormgever dus ik zou beeldmateriaal willen verwerken in affiches ed.
                Ok 10 mega pixels zijn meer dan behoorlijk omdit te doen.

                Oorspronkelijk geplaatst door Remco_D Bekijk bericht
                Ook van flitsers zou ik wat raad kunnen gebruiken en eventueel andere bijkomende onderdelen.
                Met flitser heb ik niet echt ervaring, ik probeer steeds zonder te werken. Maar blijf bij je merk. In dit geval dus een Canon nemen. Andere dingen die je moet aanschaffen zijn natuurlijk minstens 1 geheugenkaart. Ik raad je toch een 4G kaartje aan. En eventueel een tas om alles in op te bergen. Verder voor die industrie kan een stafief wel deugd doen.

                Oorspronkelijk geplaatst door Remco_D Bekijk bericht
                Ik neem aan dat je voor portretten en taferelen meer bent met breedhoek?
                Ja klopt een bereik van zowat 17-85 is je werkbereik voor de dingen die je aangaf.

                Oorspronkelijk geplaatst door Remco_D Bekijk bericht
                Waarom moet je vermenigvuldigen met 1.6?
                Omdat de sensor van de 400D kleiner is dan 35mm. De brandpuntsafstanden zijn gestandariseerd op de 35mm analoge film. Omdat de 400D een kleinere sensor heeft wordt dus een kleiner stuk van het beeld opgenomen tegenover een zelfde lens met een analoge camera. Het lijkt net ofdat je wat meer ingezoomt hebt. En die sensor is nu net 1.6 keer kleiner dus daarom lijkt het dat je 1.6 meer ingezoomt hebt. Dus een 17-55mm lens zoals hierboven aangehaald wordt dus eigenlijk een 27-88mm lens.

                Oorspronkelijk geplaatst door Remco_D Bekijk bericht
                Is er een lens waarvan je kan zeggen, dat is een allround lens voor beginners, die heb je nodig!?
                Ik kan de reeds aangehaalde Canon EF-S 17-55 mm F/2.8 IS USM aanraden. Deze lens is niet meteen de goedkoopste, bij Foto konijnenberg komt zo op 850Euro. Maar met F2.8 heb je lichtsterkte dus kan je een grotere opening instellen om meer licht te vangen. Je kan dus meer fotograferen zonder flitser. Die USM zorgt voor een snelle scherpstelling. De IS stelt je voor je statische onderwerpen ook in staat om zonder statief met een langere sluiter te gaan. Dus in die bruine kroegen kan je op F2.8, de ISO op 1600 en de sluiter op 1/20 toch nog portretten maken zonder flitser. Op voorwaarde dat de personen even poseren. Als ze teveel bewegen dan moet de sluiter omhoog.
                Het bereik leunt dicht aan bij wat je nodig hebt. Die 17 (27) is al redelijk breedhoek, je kan hiermee binnen nog redelijk uit de voeten. En met 55 (88) kan je al aardig inzoomen op een karakterkop in de kroeg.

                Een goedkoper alternatief maar iets minder goed is de Tamron 17-50mm f2,8 Di II. Die staat vandaag op 366 Euro. Deze lens is minder scherp dan zijn Canon broertje en heeft geen "IS" en "USM". Dus geen stabilisatie en geen super snelle motor. Ze heeft iets meer tijd nodig om scherp te stellen, en je sluiter moet voldoende groot om je eigen beweging tegen te gaan. Dat zal zo op 1/50s liggen normaal. Die "DI" bij Tamron duidt op digitaal. Dus ook alleen geschikt voor camera's met een sensor kleiner dan 35mm. Maar voor jouw geval dus geen probleem.

                Een aanrader is in ieder geval de beruchte Canon EF 50mm F 1.8 II ø 52 mm . Deze lens komt op zo'n 85 Euro. Het is geen zoom lens want ze staat vast op 50mm. Maar je kan met de voeten ook zoomen. Je moet dan wat dichter of verder van je onderwerp gaan staan. Maar deze lens heeft een nog grotere opening. En de vaste brandpuntslenzen (ook wel primes genoemd) zijn meestal hun geld meer dan waard.
                Tot sluitertijd, Dirk

                Comment


                • #9
                  Re: Help, ik ben beginner!

                  Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                  matthias, zonder pedant te willen zijn, loop eens naar je lokale bibliotheek en leen een paar boeken uit over fotografie.
                  Ik neem aan dat je Remco bedoelt en niet Matthias?

                  Remco, je kunt toch wel je eigen beroep goed spellen?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Help, ik ben beginner!

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                    Ik neem aan dat je Remco bedoelt en niet Matthias?

                    Remco, je kunt toch wel je eigen beroep goed spellen?
                    Tja schrijffouten, ik heb er wel vaker last van als ik van het engels of het frans naar het nederlands switch... (in het engels zou het wel kloppen )

                    Bedankt voor de uitleg trouwens allemaal, de uitleg van fotodirk heeft me al een heel eind op weg geholpen.

                    @erikdk, ik heb al een aantal zaken gelezen, maar de uitleg over de lenzen is zonder enig aanknopingspunt te technisch voor mij, ik leer liever uit de praktijk. Dus wanneer ervaringsdeskundigen me iets adviseren volg ik graag die uitleg. Wanneer ik mijn materiaal heb zal ik de boeken erbij nemen om wat ik lees onmiddellijk uit te kunnen proberen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Help, ik ben beginner!

                      Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                      Die nummerkes is niet zo moeilijk:
                      < 50 is breedhoek- >50 is zoomlens.

                      .
                      Kennelijk is het toch wel moeilijk......

                      Comment


                      • #12
                        Re: Help, ik ben beginner!

                        Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                        Ik neem aan dat je Remco bedoelt en niet Matthias?

                        Remco, je kunt toch wel je eigen beroep goed spellen?
                        ja, uiteraard remco en niet Matthias, met mijn excuses aan Matthias (intussen in de post verbeterd)
                        erik, Nikon materiaal

                        'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Help, ik ben beginner!

                          Oorspronkelijk geplaatst door Remco_D Bekijk bericht
                          Ik neem aan dat je voor portretten en taferelen meer bent met breedhoek?

                          Waarom moet je vermenigvuldigen met 1.6?

                          Is er een lens waarvan je kan zeggen, dat is een allround lens voor beginners, die heb je nodig!?
                          Als je voor Canon gaat en je wilt foto's maken voor postertjes bv. max. 60 cm hoog op drukresolutie à 300 dpi en je wilt kwaliteit behouden bij vergroting tot 125% bv. van je foto, dan kies je best voor een 5D-body met bijna 13 milj. pixels. De 5D-body's zijn bij mijn kennis niet meer afzonderlijk te verkrijgen, wel worden ze nog aangeboden met een lens (kits). De prijzen liggen behoorlijk "betaalbaar" momenteel, maar hou er rekening mee dat de 5D-body in het voorjaar 2008 zal vervangen worden door een nieuwer model met verbeteringen en bijkomende functionaliteiten bv. stick-aansluiting, twee cardreaders (waarvan 1 als backup) - het is voor iedereen wat gissen.

                          De L-lenzen van Canon zijn veelal de betere lenzen van Canon met betere optische kwaliteiten en een betere lichtsterkte dewelke belangrijk is in duistere omgevingen. De lenzen gaan meestal levenslang mee en worden minder snel vervangen dan de body's. Dus het investeren in een goede lens biedt veel voordelen en gaat langer mee dan je body (blijft langer up-to-date). L-lenzen van Canon passen ook op alle body's van Canon en ook op deze van de toekomst.

                          De meest gangbare lens om mee te beginnen is de EF 28-70mm f/2.8L USM, daar kun je al veel mee doen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Help, ik ben beginner!

                            Oorspronkelijk geplaatst door JohnWillems Bekijk bericht
                            Als je voor Canon gaat en je wilt foto's maken voor postertjes bv. max. 60 cm hoog op drukresolutie à 300 dpi en je wilt kwaliteit behouden bij vergroting tot 125% bv. van je foto, dan kies je best voor een 5D-body met bijna 13 milj. pixels. De 5D-body's zijn bij mijn kennis niet meer afzonderlijk te verkrijgen, wel worden ze nog aangeboden met een lens (kits). De prijzen liggen behoorlijk "betaalbaar" momenteel, maar hou er rekening mee dat de 5D-body in het voorjaar 2008 zal vervangen worden door een nieuwer model met verbeteringen en bijkomende functionaliteiten bv. stick-aansluiting, twee cardreaders (waarvan 1 als backup) - het is voor iedereen wat gissen.

                            De L-lenzen van Canon zijn veelal de betere lenzen van Canon met betere optische kwaliteiten en een betere lichtsterkte dewelke belangrijk is in duistere omgevingen. De lenzen gaan meestal levenslang mee en worden minder snel vervangen dan de body's. Dus het investeren in een goede lens biedt veel voordelen en gaat langer mee dan je body (blijft langer up-to-date). L-lenzen van Canon passen ook op alle body's van Canon en ook op deze van de toekomst.

                            De meest gangbare lens om mee te beginnen is de EF 28-70mm f/2.8L USM, daar kun je al veel mee doen.
                            Wel opletten hé Remco. De 5D heeft een 35mm sensor. Dus een EF-S of een speciaal voor digitaal aangepaste Tamron lens passen niet op deze body.
                            De 28-70mm lens is een goede voor de 5D maar niet voor een 400D of 40D. Want dan heb je te weinig breedhoek. Bij de 400D wordt dit een 45-112mm lens en dat is te hoog voor jouw toepassingen.

                            De 5D is wel een prachtige camera natuurlijk, maar voor mij iets te hoog gegrepen voor een amateur.

                            Die EF-S die ik aansprak heeft alleen geen L merkteken omdat het een EF-S is. Voor de kwaliteit doet deze zeker niet onder voor een L-lens.
                            Tot sluitertijd, Dirk

                            Comment


                            • #15
                              Re: Help, ik ben beginner!

                              Dat is dus de reden waarom ik raad kom vragen
                              Wat ben ik met veel boeken als zelf ervaren gebruikers elkaar tegenspreken wat objectief keuze betreft.

                              Comment

                              Working...
                              X