Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Primes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Primes

    Ik zou graag een prime (of 2) aanschaffen voor mijn Canon 400D. Ik ben weldra in het bezit van een 70-200 dus ik gok dat ik boven de 70 niet echt één nodig heb.

    Het is de bedoeling om deze primes te gebruiken bij shoots (personen, auto's, objecten, ...). Ik heb noppes ervaring met primes en ik dus alle reacties zijn super!

    Ik zou natuurlijk de goedkoopste primes kunnen kopen zoals onderstaand lijstje:

    - 50mm F1.8 (86€)
    - 35mm F2.0 (231€)
    - 24mm F2.8 (452€)

    Maar dan betwijfel ik of ik wel goed kwaliteit in huis neem. Daarom dacht ik voor 1 of 2 primes te gaan. Op zo een shoot kan ik toch vrij bewegen dus 24-50 is eigenlijk maar wandelzoom, of ben ik hier verkeerd in?

    Ondertussen zul je ook wel al opgemerkt hebben dat er geen breedhoek op staat, maar een 14mm is wel veel te duur

    Dus ik zoek eigenlijk naar "de beste" "all around" prime op de markt. Veel aanhalingstekens omdat ik weet dat de beste relatief is en all around een term is dat niet veel fotografen leuk vinden

  • #2
    Re: Primes

    je heb ook nog een 20mm

    Canon EF 20mm F 2.8 USM ø 72mm
    Sigma 20mm F 1.8 EX DG ASF RF Can AF

    Comment


    • #3
      Re: Primes

      Ik heb goede ervaring met de Sigma 28mm, f 1.8.

      Zeer scherp, goede macro (eigenlijk 'close focus') mogelijkheid, haast geen vervormingen...

      En heel betaalbaar en lichtgevoelig. f 1.8 is heel wat meer dan f 2.8

      Sigma Corporation of America is a subsidiary of the Sigma Corporation, a Japanese based family owned manufacturer of DSLR cameras, camera lenses and camera accessories. Founded in 1961, Sigma Corporation prides itself on high quality and innovative photographic equipment.


      En er is inderdaad ook de 24 en 20 mm.
      De 20 mm heb ik niet genomen omdat die wat meer nadelen zou hebben. Op de site van Sigma staat een link naar een review waar de 24 en 28 beter uit komt dan de 20.
      Alles boven de 28 is al redelijk 'ingezoomd', rekening houdend met de crop factor, en een 50 mm is 'noch mossel noch vis'.
      Die 35 mm is aantrekkelijk geprijsd voor een f:2.0, Maar 'k zou toch die SIgma 28 mm eens proberen...
      Last edited by jld; 23 november 2007, 07:13. Reden: Vervolledigen
      Pentax K10D | Pentax ist DL | Sigma 135-400 F4.5-5.6 | Sigma 17-70, F2.8-4.5 | Pentax SMC 50-200 | Sigma 28mm prime 1.8

      Comment


      • #4
        Re: Primes

        Als je het over "allround" hebt, zou ik die 35/2 kiezen. Dat is althans de brandpuntsafstand waar ikzelf in nogal uiteenlopende omstandigheden het meeste mee ben.
        Een Sigma 30/1.4 of 28mm zijn ook mogelijkheden, maar breder voor mij liever niet (als het vrij algemeen bruikbaar moet zijn tenminste hé).

        Een ideale combinatie vind ik 35 + 85mm...
        Last edited by K-2; 23 november 2007, 09:13.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: Primes

          Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
          Als je het over "allround" hebt, zou ik die 35/2 kiezen. Dat is althans de brandpuntsafstand waarmee ikzelf in nogal uiteenlopende omstandigheden het meeste mee ben.
          Een Sigma 30/1.4 of 28mm zijn ook mogelijkheden, maar breder voor mij liever niet (als het vrij algemeen bruikbaar moet zijn tenminste hé).

          Een ideale combinatie vind ik 35 + 85mm...

          Ik ben het eens met K-2. 35mm is de prime die ik het vaakste gebruik.

          Comment

          Working...
          X