Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gps op fototoestel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gps op fototoestel

    heeft er iemand hier ervaring mee om je gps op je fototoestel aan te sluiten ,en dan je coordinaten waar je foto hebt genomen komen bij op je foto en op je exif te staan (het fototoestel d8 ik dat een canon was ,maar vraag me nu niet welk type want vindt het niet meer terug op internet) .

    Met vriendelijke groeten ,

    Ardesign
    Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

  • #2
    Re: Gps op fototoestel

    doe eens een zoek-opdracht en vraag expliciet naar gps fototoestel
    Als je wil kan ik hier nog effen het resultaat ook neerpennen
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Re: Gps op fototoestel

      Hoi purlut

      ik heb vandaag als eens op google gaan kijken en ben op deze link gekomen ,
      http://www.gorissen.info/Pierre/item...ps-co-rdinaten ,mocht je met een betere info geven ,het is allemaal welkom ,of als je zelf ervaring hebt met deze materie ,kan en wil je me die dan mededelen ,en over welk fototoestel heb je het dan aub .

      Met vriendelijke groeten ,

      Ardesign



      Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
      doe eens een zoek-opdracht en vraag expliciet naar gps fototoestel
      Als je wil kan ik hier nog effen het resultaat ook neerpennen
      Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

      Comment


      • #4
        Re: Gps op fototoestel

        Je met NIET hoehelen,
        je moet hier op dit forum gebruik maken van de zoeken-optie, daar geavanceerd en je brengt de twee trefwoorden in !!!
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: Gps op fototoestel

          De Canon 1D MK3 bijvoorbeeld heeft ondersteuning voor "GPS tagging"
          Il caffè deve essere nero come il diavolo, bollente come l'inferno e dolce come l'amore

          Bezoek mijn foto's online

          Comment


          • #6
            Re: Gps op fototoestel

            Nee daar heb ik geen ervaring mee...

            Wat ik wel al deed is het volgende:
            Je bent de weg kwijt...zoekt een verlichte landkaart op straat...
            maakt daar een foto van...en gebruikt die foto als "GPS".
            Handig, maar dat zocht je niet natuurlijk.
            Een fotograaf hoeft geen trofeeën te winnen, hij maakt z'n juweeltjes zelf.

            Comment


            • #7
              Re: Gps op fototoestel

              Nikon heeft ook zo'n systeem dat op de D2x D2xs en de D200 past:


              Het zou mij verbazen dat dit systeem niet voor de nieuwe D300 en D3 zou bestaan.
              Flickr! :: Blog
              Nikon D50 : Nikkor 18-55mm f3.5 : Nikkor 50mm f1.8 : Tamron 28-200mm f3.8 : Tokina 12-24mm f4 : SB 600

              Comment


              • #8
                Re: Gps op fototoestel

                Ik gebruik een losse explorist en erger me dikwijls aan de tijd die hij neemt om zijn satellieten te zoeken, in de eerste plaats op een plaats waar je GPS écht nodig hebt.
                Ik ben wel eens benieuwd om te horen hoe lang het duurt vooraleer alles op de kaart staat.
                Tenzij je natuurlijk de tracking laat opstaan maar dat vind ik geen echte optie

                PaulM

                Comment


                • #9
                  Re: Gps op fototoestel

                  Hoi Paul

                  Ik heb geen last met de garmin streetpilot ,om snel en goede satelietontvangst te krijgen zelfs niet in de bossen .

                  Ik ga testen met mijn garmin street pilot en ja ga de tracking laten opstaan ,maar ga ook op het gps scherm Waypoints zetten met b.v foto1 enz..,

                  Ik ga dit proberen met de mapsource van garmin om alles uit te zetten op de kaart en normaal over zetten van waypoints beneden de 5000 heb ik ongeveer nu een 1a 2 minuten nodig .

                  Maar ik ga het je laten weten ,via hier of via en apart pm naar je .

                  P.s. En als het echt de moeite is zet ik ook de route van de foto's hier op het forum ,zo kan en heeft iedereen er plezier aan .

                  Met vriendelijke groeten ,

                  Ardesign ,

                  Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                  Ik gebruik een losse explorist en erger me dikwijls aan de tijd die hij neemt om zijn satellieten te zoeken, in de eerste plaats op een plaats waar je GPS écht nodig hebt.
                  Ik ben wel eens benieuwd om te horen hoe lang het duurt vooraleer alles op de kaart staat.
                  Tenzij je natuurlijk de tracking laat opstaan maar dat vind ik geen echte optie

                  PaulM
                  Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gps op fototoestel

                    één mogelijke oplossing : http://www.di-gps.com/di-GPS/index.htm

                    heb er geen ervaring mee (noch commerciele banden)

                    Prijzig, maar alle gps informatie en UTC uur in EXIFF opgeslagen
                    Blijkt (van horen zeggen) heel goed te werken, buitenshuis. Aangesloten via de Nikon 10 PIN connector.
                    Je kan het kleinde doosje op je hotflash zetten of via je draagriem fixeren.
                    een remote ontspanner moet je dan van Canon nemen (2.5 inch stekker) => half- & door-drukken en bulb-mode.
                    Last edited by hbervoets; 1 december 2007, 00:19. Reden: technische bijkomstigheden
                    Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gps op fototoestel

                      Heb van de week op een andere link gestoten ,endoor middel van software kan je ook je coordinaten ,bij je exif zetten en laten verschijnen op je foto .
                      Met dus een gewoon gps garmin kan het ,heb ondertussen hier vandaag al even aan het kijken geweest in mijn software van garmin ,en kan die omzetten naar exif data van foto .

                      maar alvast ook bedankt voor je reactie ,en ziet er echt wel goed uit ,met de link die je doorstuurde ,alleen hoef ik nu geen nieuw fototoestel bij te kopen ,alleen even software bijkopen .

                      Met vriendelijke groeten ,

                      Ardesign
                      Oorspronkelijk geplaatst door hbervoets Bekijk bericht
                      één mogelijke oplossing : http://www.di-gps.com/di-GPS/index.htm

                      heb er geen ervaring mee (noch commerciele banden)
                      Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gps op fototoestel

                        sony gps-cs1

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gps op fototoestel

                          Op sommige camera's kun je een GPS instellen, maar dan ben je beperkt tot die ene GPS.

                          Zoals m'n voorganger kan ik je de Sony GPS-CS1 aanbevelen! Die bewaart om de 15 seconden (ofzo) je locatie, dus totaal onafhankelijk van je fototoestel.

                          Nadien zal een softwareprogramma (uiteraard inbegrepen bij de GPS-CS1) dit gegevensbestand synchroniseren met je foto's, waarna de GPS coördinaten in je Exif worden geschreven (programma leest het tijdstip in de Exif, en kijkt dan in de GPS log waar je op dat moment was).

                          De datagegevens van de GPS-CS1 zijn trouwens in standaard NMEA formaat, wat betekent dat je niet perse de software van Sony moet gebruiken.

                          Voordeel van de GPS-CS1: grote autonomie (qua geheugen en batterij. Dewelke trouwens een AA-tje is), compact, kan met elke camera samenwerken. Ik heb hem getest, en hij is vrij nauwkeurig, en dikwijls op een paar minuten al een positiebepaling beschikbaar !

                          Ik schat de GPS-CS1 rond de 150 €. Alleszinds goedkoper dan een eigen GPS module van de grote camera fabrikanten!

                          Er is maar 1 nadeel van een afzonderlijke GPS module: je moet steeds op voorhand zien dat je datum/tijd op de camera goed staan! Zeker met de standaard software van Sony.



                          Trouwens: zelf gebruik ik m'n PDA met GPS functie hiervoor. Zelfde principe: je draagt hem constant gewoon bij je, en nadien synchroniseer je de gegevensbestanden met je foto's. Voorbeeldprogramma: http://www.robogeo.com/home/ (eenvoudig maar helaas wel betalend). Ikzelf gebruik een gratis Perl script, GpsPhoto.pl. Dit is wel wat ingewikkelder in installatie en gebruik.

                          Met google picasa kan je trouwens manueel geotaggen of geotags aanpassen.


                          PS: Op m'n website heb ik een eigen programma staan om snel de coordinaten van één foto te bekijken op een google-map. Wordt gestart door rechts te klikken op een JPEG.


                          mvg
                          Bart

                          Comment

                          Working...
                          X