Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

interieur

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • interieur

    Halo,

    ik ben op zoek naar een objectief dat geschikt is voor interieurfoto's. Daar ik interieurvormgeefster van beroep ben, is dit voor mij een vrij breed onderwerp, gaande van etalages, winkels, lofts en kleine ruimtes tot beursstanden, toonzalen, restaurants, ... noem maar op. Als het even kan zou ik er ook graag architectuur mee fotograferen.

    Ik beschik reeds over een EOS 400D en een Sigma 18-200 en statief.
    Mijn budget ligt max rond de 600 euro en had graag een objectief gehad die een zo goed mogelijk beeld geeft van de werkelijkheid maar zo weinig mogelijk vertekening in het perspectief. (of eventueel de oplossing, hoe ik dit anders kan wegwerken met photoshop)

    Zouden jullie mij kunnen helpen met enkele voorstellen, eventueel websites met voorbeelden, voor- en nadelen, ...

    ik heb er al enkele opgezocht en had ook graag jullie mening hierover of ervaringen:

    - Sigma 15-30mm F3.5-4.5 EX DG ASP CAN AF
    - Sigma 17-70mm F2.5-4.5 DC lens Canon
    - Canon 10-22mm F3.5-4.5 USM
    - Tamron 17-35mm F2.8-4
    - Tamron 17-50mm F2.8
    - Tamron 17-50 F2.8 Di II Canon

    Misschien dat 1 van bovenstaande niet geschikt is op mn semi-professioneel toestel ... (gelieve mij dat te laten weten )

    Mochten er nog vragen zijn, shoot maar
    en alvast bedankt !

    nyla
    Canon 400D - Canon 10-22 - Sigma 18-200 - Canon 50mm 1.8 - Canon 17-55 2.8

  • #2
    Re: interieur

    Ik zou gaan voor de Canon 10-22mm F3.5-4.5 USM
    Voor interieurfoto's heb je toch een groothoek nodig voor heel een ruimte te vatten. VB..de foto's bij
    http://www.stereorama.be (ga dan naar Werp een blik in onze nieuwe showroom) Deze foto's zijn allemaal gemaakt door mij met een groothoek.(wel de Tokina 12-24)
    Iso 100 Op statief. Wel heb je werk in Photoshop voor de vervormde lijnen recht te trekken. (maar in Photoshop kan veel hoor )
    Maar ik denk dit dit wel het duurste objectief is en dat je met 600 euro er niet komt. Al de andere foto's kan je maken met je bestaande objectief vind ik.
    Al is de Tamron 17-50 F2.8 toch nog ietje beter voor dit werk. En die zou ik ook in overweging nemen maar echt kleine ruimten kan je daar niet mee maken. Maar als je bv...naar de website van http://www.katjes.be/tour/index.php gaat dan zie je zelfs foto's (die ik niet gemaakt heb) die gemaakt zijn met een Fisheye Lens en dat misstaat soms ook niet. Dus het ligt niet zo simpel?
    Ben wel eens benieuwt naar andere meningen van andere fotografen.
    Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
    Hier op dit forum.

    Comment


    • #3
      Re: interieur

      De Canon 10-22 of de Sigma 10-20, de laatste iets van €500. Perspectief vertekening is natuurkundig verschijnsel en kun je alleen opheffen met peper dure tilt/shift objectieven, maar je kunt ook zorgen dat je camera evenwijdig is aan het onderwerp, kan dat niet dan kun je dat in PS oplossen filter|distort|len correction|transform. Vervorming van de lens kun je oplossen bij hetzelfde filter maar dan remove distortion. Ik heb zelf een Sigma 10-20 en ben daar erg tevreden over.

      Hier wat voorbeeldjes, helaas geen interieur.
      Last edited by hjanssen; 22 november 2007, 12:30.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: interieur

        Oorspronkelijk geplaatst door jan van ginkel Bekijk bericht
        Ik zou gaan voor de Canon 10-22mm F3.5-4.5 USM
        ...
        Maar ik denk dit dit wel het duurste objectief is en dat je met 600 euro er niet komt.
        ...
        Met cashback net onder de 600!

        link konijnenberg
        canon 400D - EF 35-80

        Comment


        • #5
          Re: interieur

          Ik zou zeker gaan voor een super breedhoek beginend vanaf 10 of 12mm, ik zou wel de Canon boven de Sigma verkiezen, die is toch van een andere klasse zeker en vast !
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

          Comment


          • #6
            Re: interieur

            Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
            Ik zou zeker gaan voor een super breedhoek beginend vanaf 10 of 12mm, ik zou wel de Canon boven de Sigma verkiezen, die is toch van een andere klasse zeker en vast !
            zonder twijfel de canon efs 10-22

            die is niet zo lichtsterk als de lenzen die de TS opsomt, maar voor interieurs gebruik je sowieso eens statief dus dat is geen probleem

            het verschil tussen 10mm en 17mm is GIGANTISCH qua beeldhoek, dus met zo'n superbreedhoek ga je veel veel meer kunnen doen dan met een standaardbreedhoek
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: interieur

              blijkt dus dat m'n eerste gedacht overeenkomt met jullie voorstel.
              de Canon 10-22mm is idd iets boven mn budget, maar de cashback maakt veel goed
              ik heb wel nog wat schrik voor extreme vervormingen .. dus eerst nog een paar voorbeeldjes gaan opzoeken

              nog een vraagje wel,
              qua diafragma: 3.5, idd is dit geen probleem daar als je je echt concentreerd op interieurs je je statief meehebt.
              toch, bij beursbezoeken kan ik deze niet steeds meesleuren daar m'n aandacht ook naar de producten gaat, daarom zouden shots uit de hand ook heel interessant zijn .. wat dan met het licht??

              alvast bedankt voor de interessante en snelle hulp
              suggesties of opmerkingen zijn wel nog steeds welkom

              x nyla x
              Last edited by nyla; 23 november 2007, 11:30.
              Canon 400D - Canon 10-22 - Sigma 18-200 - Canon 50mm 1.8 - Canon 17-55 2.8

              Comment


              • #8
                Re: interieur

                nog een vraagje wel,
                qua diafragma: 3.5, idd is dit geen probleem daar als je je echt concentreerd op interieurs je je statief meehebt.
                toch, bij beursbezoeken kan ik deze niet steeds meesleuren daar m'n aandacht ook naar de producten gaat, daarom zouden shots uit de hand ook heel interessant zijn .. wat dan met het licht??
                Dan zal je uw ISO omhoog moeten brengen en op Iso 640,800 of 1000.
                Zou je normaal wel een bevredigende sluitertijd moeten halen.
                Alles hangt af van de hoeveelheid licht natuurlijk

                Last edited by jan van ginkel; 23 november 2007, 13:46.
                Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
                Hier op dit forum.

                Comment


                • #9
                  Re: interieur

                  ik zou eerder investeren in een stukje handige software voor je:



                  daarmee kan je veel makkelijker dan photoshop de vervormingen corrigeren...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: interieur

                    Jij hebt inderdaad een supergroothoek nodig zoals een (10-20 of 12-24 ed.). Als je momenteel een beperkt budget hebt kun je misschien eens de Sigma 15-30 overwegen, nieuw te verkrijgen (met Canon vatting) voor 298 Eurootjes. Vervorming valt bij deze lens reuze mee !
                    It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

                    Comment


                    • #11
                      Re: interieur

                      Een kennis van mn docent fotografie (avondschool KISP)
                      raad me volgend objectief aan: 17-50mm F2.8 ( of een SHIFT objectief )

                      wat denken jullie hier van?
                      wat is een shiftobjectief en in welke prijscategorie ligt deze??


                      d oracle, ik zal zekers eens dat programma'tje proberen thx
                      Canon 400D - Canon 10-22 - Sigma 18-200 - Canon 50mm 1.8 - Canon 17-55 2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: interieur

                        Tokina 11-16 2.8

                        Dé lens, tenminste als ze technisch nog goed scoort (komt binnenkort uit)

                        You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                        Comment


                        • #13
                          Re: interieur

                          Tokina 11-16 2.8

                          Dé lens, tenminste als ze technisch nog goed scoort (komt binnenkort uit)
                          Ben ook benieuwd naar deze, als ze deftig presteert kan dit een bisnummer worden: een ultrawide 2.8 !
                          It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

                          Comment


                          • #14
                            Re: interieur

                            Al een gedacht van het prijskaartje en wanneer precies die uitkomt?
                            is Tokina een kwalitatief merk?
                            Canon 400D - Canon 10-22 - Sigma 18-200 - Canon 50mm 1.8 - Canon 17-55 2.8

                            Comment

                            Working...
                            X