Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

appels met peren maar toch

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • appels met peren maar toch

    Ik wil graag een stapje verder qua camera. Ik heb nu de Nikon D50 en aarzel eigenlijk tussen de d80 en de d300. Die eerste past als een handschoen en is prettig geprijst, maar ben ik daar over 2 jaar nog steeds tevreden mee? Zo heel extreem veel verschil met de D50 is er eigenlijk niet. Die d300 is nu te duur, hoe zal de prijs over een jaartje zijn? Hij is ook wat op de groei vermoed ik. Wat is wijsheid? Even wachten en dan misschien een d300 of gewoon nu voor de d80 gaan. Ben niet zo geïntersseerd in de d200 omdat ik dan voor m'n gevoel achter de feiten aanloop. Ik kocht de D50 ook "wat later" en nu, 1,5 jaar later ben ik er eigenlijk al uitgegroeid.

  • #2
    Re: appels met peren maar toch

    Oorspronkelijk geplaatst door antoinette Bekijk bericht
    Ik wil graag een stapje verder qua camera. Ik heb nu de Nikon D50 en aarzel eigenlijk tussen de d80 en de d300. Die eerste past als een handschoen en is prettig geprijst, maar ben ik daar over 2 jaar nog steeds tevreden mee? Zo heel extreem veel verschil met de D50 is er eigenlijk niet. Die d300 is nu te duur, hoe zal de prijs over een jaartje zijn? Hij is ook wat op de groei vermoed ik. Wat is wijsheid? Even wachten en dan misschien een d300 of gewoon nu voor de d80 gaan. Ben niet zo geïntersseerd in de d200 omdat ik dan voor m'n gevoel achter de feiten aanloop. Ik kocht de D50 ook "wat later" en nu, 1,5 jaar later ben ik er eigenlijk al uitgegroeid.
    Er is wel een groot verschil tussen de d50 en de d80 enkel en alleen al het aantal mpixels.
    Of de andere verschillen belangrijk zijn hangt af van je type fotografie.
    Wat zijn bij jou de beperkingen van de D50 en met welk toestel heb ik die beperkingen niet, bekijk het zo eens.

    De D300 is een pareltje maar heb je hem nodig, dat is hetgeen dat ik aanraad van jezelf eens af te vragen/ Welke meerwaarde biedt mij deze camera voor mijn type van fotografie,of type van fotografie waar ik wil naar evolueren.

    Waarschijnlijk zal de prijs van de D300 ooit wel eens zakken, maar dat hangt van de vraag af, en dat verloop is moeilijk in te schatten.
    Als men de prijs laat zakken is dat om de verkoop te stimuleren, niet om ons een pleziertje te doen.

    Comment


    • #3
      Re: appels met peren maar toch

      Je zegt zelf al dat de D80 je als gegoten zit, dus zou ik niet twijfelen. Er is een redelijke kans dat je uit zo'n toestel nooit uitgroeit.
      En gebeurt dat uiteindelijk binnen een aantal jaar toch, dan kost op dat moment de D300 nog slechts een fractie van de huidige prijs, als er tenminste al geen D400 is.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: appels met peren maar toch

        Dit zijn dingen die ik "meer" wil:

        * meer pixels (meer ruimte om te croppen en kwaliteit over te houden, stockbureau's vragen ook steeds grotere bestanden)
        * meer scherpstelzones (d50 heeft er maar 5)
        * in de toekomst de mogelijkheid om een studioset aan te sturen (want later als ik groot ben wil ik graag een thuisstudiootje)
        * meer isobereik (van 100 tot 3200 vind ik prima)
        * beter en groter lcdscherm
        * snel foto's wegschrijven zodat je als het nodig is vlot achter elkaar door kunt klikken.

        D200 tweedehands zie ik niet zo zitten. Ik heb het idee dat dit vaak toch camera's zijn die erg veel gebruikt zijn als ze ingeruild worden met alle risico's van slijtage. Bovendien vind ik de 2de handsprijzen eigenlijk te hoog liggen. Als ik voor 1100 euro (dat is nu) een nieuwe heb waarom dan het risico tegen bijna hetzelfde bedrag een 2dehands.

        Misschien groei ik inderdaad nooit uit de d80, maar juist omdat ik niet om de paar jaar de mogelijkheid heb om een nieuwe camera aan te schaffen wil ik heel zeker zijn dat ik de juiste kies.

        Comment


        • #5
          Re: appels met peren maar toch

          Ik zit met knal hetzelfde probleem. Heb momenteel een D50 en wil ook upgraden, en wel omwille van volgende redenen:
          - ruis
          - kan mijn SB-800 niet wireless aansturen
          - isobereik
          - pixels
          - mijn D50 heeft al heel wat clicks en kan ik dan gebruiken als backup toestel

          In eerste instantie dacht ik me een D80 te kopen...heb dan eventjes de D80 gebruikt van een collega studente...doch deze viel enorm tegen (het toestel hé ) wat betreft ruis. Volgens mij heeft die meer last van ruis dan mjn D50.
          Dus mijn keuze voor de D80 is niet meer.
          Daarna heb ik mijn zinnen gezet op de S5PRO ... tot opeens de D300 aangekondigd werd
          Alleszins...persoonlijk denk ik te wachten tot ergens midden volgend jaar, als de rush naar de D300 voorbij is ...en dan eens te kijken hoe de D300 prijzen zich verhouden tot de S5PRO.
          Ondertussen kar ik verder met mijn D50, wat volgens mij nog steeds een fantastisch toestel is .

          Grt,
          JanMetDePet
          Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

          Comment


          • #6
            Re: appels met peren maar toch

            Oorspronkelijk geplaatst door antoinette Bekijk bericht
            Dit zijn dingen die ik "meer" wil:

            * meer pixels (meer ruimte om te croppen en kwaliteit over te houden, stockbureau's vragen ook steeds grotere bestanden)
            * meer scherpstelzones (d50 heeft er maar 5)
            * in de toekomst de mogelijkheid om een studioset aan te sturen (want later als ik groot ben wil ik graag een thuisstudiootje)
            * meer isobereik (van 100 tot 3200 vind ik prima)
            * beter en groter lcdscherm
            * snel foto's wegschrijven zodat je als het nodig is vlot achter elkaar door kunt klikken.

            D200 tweedehands zie ik niet zo zitten. Ik heb het idee dat dit vaak toch camera's zijn die erg veel gebruikt zijn als ze ingeruild worden met alle risico's van slijtage. Bovendien vind ik de 2de handsprijzen eigenlijk te hoog liggen. Als ik voor 1100 euro (dat is nu) een nieuwe heb waarom dan het risico tegen bijna hetzelfde bedrag een 2dehands.

            Misschien groei ik inderdaad nooit uit de d80, maar juist omdat ik niet om de paar jaar de mogelijkheid heb om een nieuwe camera aan te schaffen wil ik heel zeker zijn dat ik de juiste kies.
            In dit geval ga voor de D300, of iets goedkoper Sony A700

            Comment


            • #7
              Re: appels met peren maar toch

              Wat grappig dat je die ruis aanhaalt JanMetDePet, Een vriendin van mij heeft de d80 en haar man de d200 en zij vind juist dat haar d80 het bij een hoge iso beter doet dan haar mans d200

              Ik heb inmiddels het idee d300 laten vallen. Is me te duur en overstappen naar een ander merk wil ik niet.

              Toch maar even naar de d200 kijken dan (die heb ik inmiddels NIEUW voor 999 gezien)
              Wat rechtvaardigt het prijsverschil van bijna 300 euro tussen de d80 en de d200?

              Comment


              • #8
                Re: appels met peren maar toch

                Oorspronkelijk geplaatst door antoinette Bekijk bericht
                Wat grappig dat je die ruis aanhaalt JanMetDePet, Een vriendin van mij heeft de d80 en haar man de d200 en zij vind juist dat haar d80 het bij een hoge iso beter doet dan haar mans d200

                Ik heb inmiddels het idee d300 laten vallen. Is me te duur en overstappen naar een ander merk wil ik niet.

                Toch maar even naar de d200 kijken dan (die heb ik inmiddels NIEUW voor 999 gezien)
                Wat rechtvaardigt het prijsverschil van bijna 300 euro tussen de d80 en de d200?
                de gebruikte materialen.
                hou eens een D80 en een D200 in de hand en je snapt het meteen; die D200 is dubbel zo zwaar als de D80. De D80 is plastiek, de D200 is metaal. De D200 is semi-pro en gemaakt voor intensief gebruik in alle omstandigheden. De D80 is betere amateur en gemaakt voor zorgzamer en eerbiediger gebruik. Op gebied van chip en inwendige beeldverwerking is er nauwelijks verschil.
                erik, Nikon materiaal

                'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                Comment


                • #9
                  Re: appels met peren maar toch

                  Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                  de gebruikte materialen.
                  hou eens een D80 en een D200 in de hand en je snapt het meteen; die D200 is dubbel zo zwaar als de D80. De D80 is plastiek, de D200 is metaal. De D200 is semi-pro en gemaakt voor intensief gebruik in alle omstandigheden. De D80 is betere amateur en gemaakt voor zorgzamer en eerbiediger gebruik. Op gebied van chip en inwendige beeldverwerking is er nauwelijks verschil.
                  En niet te vergeten de weathersealing en de vele knopjes buiten op en verder natuurlijk vraag en aanbod en voor een nieuwe D200 zal de vraag niet meer zo hoog zijn.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: appels met peren maar toch

                    Ik heb zelf in maart van dit jaar de upgrade gedaan van D50 naar D200. En dat is een wereld van verschil. Dit is een totaal andere camera, die veel meer voldoening geeft.

                    Na 6 maanden liep ik tegen de beperkingen van de D50 aan, bij de D200 zal dat nog niet snel gebeuren. Ik heb ook absoluut geen behoefte aan een D300. De D200 is een supercompleet toestel dat mij (hopelijk) nog jaren plezier zal verschaffen.

                    Dus mijn advies als je werkelijk wil upgraden: neem de D200, niet de D80 (die heb ik ook overgeslagen). Aan de prijzen waaraan je nu een nieuwe D200 kan kopen (1200 Euro bij Konijn, nog goedkoper elders via internet) moet je zeker die overweging maken.

                    Succes met de keuze!

                    Groetjes, Wim
                    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                    Comment


                    • #11
                      Re: appels met peren maar toch

                      Wat is eigenlijk de canon tegenhanger van de d80? Ik geloof dat canon minder last van ruis heeft dan Nikon en de lenzen zijn ook een stuk voordeliger geloof ik.

                      Comment


                      • #12
                        Re: appels met peren maar toch

                        canon 40d is waarschijnlijk een schitterend toestel.
                        maar geef mij maar mijn nikon d200
                        nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                        Comment


                        • #13
                          Re: appels met peren maar toch

                          Oorspronkelijk geplaatst door antoinette Bekijk bericht
                          Wat grappig dat je die ruis aanhaalt JanMetDePet, Een vriendin van mij heeft de d80 en haar man de d200 en zij vind juist dat haar d80 het bij een hoge iso beter doet dan haar mans d200

                          Ik heb inmiddels het idee d300 laten vallen. Is me te duur en overstappen naar een ander merk wil ik niet.

                          Toch maar even naar de d200 kijken dan (die heb ik inmiddels NIEUW voor 999 gezien)
                          Wat rechtvaardigt het prijsverschil van bijna 300 euro tussen de d80 en de d200?
                          Dat is afhankelijk van het type fotografie: doe je veel macro's en nachtfotografie met statief, dan is M-up met draadontspanner op de D200 een zeer welkome optie

                          Zie ook http://forum.belgiumdigital.com/show...0&postcount=95

                          MVG,

                          Comment


                          • #14
                            Re: appels met peren maar toch

                            Ik heb besloten het toch op de d80 te houden. Ik denk dat ik daar voorlopig prima mee uit de voeten kan en tegen de tijd dat ik daar weer uitgroei kan ik altijd nog doorsteken naar de d300 (die dan vast al een stuk aangenamer qua prijs is )

                            Comment


                            • #15
                              Re: appels met peren maar toch

                              Oorspronkelijk geplaatst door antoinette Bekijk bericht
                              Ik heb besloten het toch op de d80 te houden. Ik denk dat ik daar voorlopig prima mee uit de voeten kan en tegen de tijd dat ik daar weer uitgroei kan ik altijd nog doorsteken naar de d300 (die dan vast al een stuk aangenamer qua prijs is )
                              Lijkt me veruit de meest verstandige beslissing .
                              Succes ermee !
                              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                              Comment

                              Working...
                              X