Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lossless RAW (NEF) in b.v. D300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lossless RAW (NEF) in b.v. D300

    formaten en bestandsgrootte reeds aangehaal in
    De grootte van een NEF (raw) bestand op een D200 (10.92 MP) = 15.8 MB en een CF kaart van 1 GB kan er 60 opslaan. (uit handleiding) De D200 gebruikt 12 bits/channel of 36 bits per pixel. De D300 (kan) 14 bits per channel of 42 bits per pixel aan, en heeft 12 212 224 pixels. Als ik dat doorreken kom ik aan bestanden van


    pagina 402 van de D300 handleiding :


    houdt me bezig.

    voorbeelden gegeven voor de 14 bit bestanden

    Lossless compressed bestanden gebruiken een omkeerbaar algoritme, en verminderen de grootte van het bestand met 20 tot 40 % ZONDER de beeldkwaliteit aan te tasten.

    lossless compressed : 16.7 MB versus 25.3 MB voor uncompressed.

    En de buffer kan er max. 21 lossless compressed de baas ten opzichte van 16 uncompressed. Blijkt dat de processor sneller is dan de geheugen overdrachten.



    Echter op pagina 402 van de handleiding staat dan het aantal bestanden dat je kan wegschrijven naar een 2 GB SDCFX kaart. En voor zowel de lossless compressed als voor de uncompressed staat daar hetzelde aantal : 75 (voor 14 bit) en 98 (voor 12 bit).

    Onbegrijpelijk, onlogisch OF een knipplak- of drukfout ?



    Alle bovenstaande waarden bewijzen dat LOSSLESS compressed enkel voordelen heeft... Waaom bestaat de UNcompressed versie nog, en wie en waarvoor zou iemand die dan gebruiken ?
    Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

  • #2
    Re: Lossless RAW (NEF) in b.v. D300

    Oorspronkelijk geplaatst door hbervoets Bekijk bericht
    Onbegrijpelijk, onlogisch OF een knipplak- of drukfout ?
    Aangezien de bestandsgrootte er ook bij staat moet dat inderdaad wel een fout zijn, lijkt mij. 2 GB / 13.6 MB <> 2 GB / 19.4 MB.

    Comment


    • #3
      Re: Lossless RAW (NEF) in b.v. D300

      Oorspronkelijk geplaatst door hbervoets Bekijk bericht
      formaten en bestandsgrootte reeds aangehaal in
      De grootte van een NEF (raw) bestand op een D200 (10.92 MP) = 15.8 MB en een CF kaart van 1 GB kan er 60 opslaan. (uit handleiding) De D200 gebruikt 12 bits/channel of 36 bits per pixel. De D300 (kan) 14 bits per channel of 42 bits per pixel aan, en heeft 12 212 224 pixels. Als ik dat doorreken kom ik aan bestanden van


      pagina 402 van de D300 handleiding :


      houdt me bezig.

      voorbeelden gegeven voor de 14 bit bestanden

      Lossless compressed bestanden gebruiken een omkeerbaar algoritme, en verminderen de grootte van het bestand met 20 tot 40 % ZONDER de beeldkwaliteit aan te tasten.

      lossless compressed : 16.7 MB versus 25.3 MB voor uncompressed.

      En de buffer kan er max. 21 lossless compressed de baas ten opzichte van 16 uncompressed. Blijkt dat de processor sneller is dan de geheugen overdrachten.



      Echter op pagina 402 van de handleiding staat dan het aantal bestanden dat je kan wegschrijven naar een 2 GB SDCFX kaart. En voor zowel de lossless compressed als voor de uncompressed staat daar hetzelde aantal : 75 (voor 14 bit) en 98 (voor 12 bit).

      Onbegrijpelijk, onlogisch OF een knipplak- of drukfout ?



      Alle bovenstaande waarden bewijzen dat LOSSLESS compressed enkel voordelen heeft... Waaom bestaat de UNcompressed versie nog, en wie en waarvoor zou iemand die dan gebruiken ?
      Vertel eens hoe werkt of wat doet die 'lossless compressed' dat de kwaliteit niet achteruit gaat. Welke informatie laat hij al dan niet weg. Bij NEF heb ik dat ooit bij Nikon gevraagd maar nooit een duidelijk antwoord gekregen. Bij JPEG snap ik het, daarbij is de informatie voorgoed weg en dat is kwalitatief ook te zien

      Comment


      • #4
        Re: Lossless RAW (NEF) in b.v. D300

        Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
        Vertel eens hoe werkt of wat doet die 'lossless compressed' dat de kwaliteit niet achteruit gaat. Welke informatie laat hij al dan niet weg.
        Het idee is juist dat er geen informatie wordt weggelaten (anders was het niet lossless) maar slim gecomprimeerd, net zoals bijv. zip ook werkt.

        Eenvoudig voorbeeld: een reeks als aaaaaaa (7 tekens) sla je dan bijvoorbeeld op als 7*a (3 tekens), een winst van meer dan 50%.

        Comment


        • #5
          Re: Lossless RAW (NEF) in b.v. D300

          Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
          Vertel eens hoe werkt of wat doet die 'lossless compressed' dat de kwaliteit niet achteruit gaat. Welke informatie laat hij al dan niet weg. Bij NEF heb ik dat ooit bij Nikon gevraagd maar nooit een duidelijk antwoord gekregen. Bij JPEG snap ik het, daarbij is de informatie voorgoed weg en dat is kwalitatief ook te zien
          Losless compression kan op verschillende manieren. Denk bevoorbeeld aan de compressie die gebeurt bij .zip bestanden. Het gaat hier enkel om de herschikking van data, in een efficiëntere, meer compacte vorm. Er gaat dus geen data verloren.
          Nadeel is wel dat het wegschrijven en/of openen van deze bestanden wat langer duurt ... er is namelijk de compressie/decompressie die telkens moet uitgevoerd worden.

          Comment


          • #6
            Re: Lossless RAW (NEF) in b.v. D300

            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
            Het idee is juist dat er geen informatie wordt weggelaten (anders was het niet lossless) maar slim gecomprimeerd, net zoals bijv. zip ook werkt.

            Eenvoudig voorbeeld: een reeks als aaaaaaa (7 tekens) sla je dan bijvoorbeeld op als 7*a (3 tekens), een winst van meer dan 50%.

            http://en.wikipedia.org/wiki/Lossless_compression
            hum, ik was net 10 seconden te laat met mijn uitleg

            Comment

            Working...
            X