Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro ringen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macro ringen

    beste mensen,
    Ik ben een student fotografie en ik ga binnekort op vakantie naar madagascar.
    Ik wil daar uiteraard foto's trekken (analoog en digitaal, digitaal met een d400)
    Nu had ik me graag wat macro materiaal gekocht, om een beetje te proberen, en zeker om alle mooie flora en fauna in madagascar te fotograferen.

    Na wat zoeken kwam ik op macro ringen, omdat deze een redelijke kwaliteit geven, en voor een mij als student redelijk betaalbaar zijn.

    En ik ben van plan om deze 2dehands te kopen


    Maar toch had ik graag jullie idee hierover gehad.(qua prijs, kwaliteit,...)

    groeten johannes

  • #2
    Re: macro ringen

    Lees hier eens,veel nuttige info.
    Met welke lens zou je de tussenringen combineren?
    Last edited by Macroshopper; 21 november 2007, 22:01.
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

    Comment


    • #3
      Re: macro ringen

      de standaard lens voor een d400, 18-55mm
      je link werkt niet...
      alvast bedankt voor de reacties, ben echt nog aan het twijfelen, maar ik denk dat ik het wel ga doen als ik geen degelijke tegenargumentatie krijg

      alle hulp is welkom!
      groeten johannes

      Comment


      • #4
        Re: macro ringen

        die ringen die je toonde zien er goed uit
        ze hebben een contact om diafragmawaardes door te geven ,
        ik heb de fout begaan om goedkope ringen te kopen
        , waarmee dat niet kan en wat helemaal niet praktisch werkt
        uiteraard zal je wel manueel moeten scherpstellen , maar dat is gebruikelijk bij macro hé
        groeten, Sebastiaan

        Comment


        • #5
          Re: macro ringen

          ok bedankt!
          nog antwoorden zijn altijd welkom

          Comment


          • #6
            Re: macro ringen

            Ik heb dezelfde tussenringen.
            Bij gebruik van tussenringen heb je echt een zeer kleine scherptediepte, ik vind het dus niet eenvoudig om de scherpte snel op het gewenste punt te krijgen. Voor statische onderwerpen vormt dit dus geen probleem.
            Er gaat ook tamelijk wat licht verloren, waardoor je een langere sluitertijd of een hogere iso waarde zal moeten instellen.
            Het gebied waarin je kan scherpstellen is ook tamelijk klein, waardoor je vrij dicht op je onderwerp moet zitten.
            Ik ben zeker tevreden van de tussenringen omdat dit voor mij, als student, een goedkope macro oplossing biedt.
            Foto's die gemaakt zijn met mijn tussenringen kan je vinden op mijn flickr account (zie profiel)
            Panasonic G1

            Comment


            • #7
              Re: macro ringen

              Verkeerde link geplaatst,is nu ok.
              'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

              Comment


              • #8
                Re: macro ringen

                Als je het budget hebt om naar Madagaskar te gaan zou ik toch overwegen om ook een macrolens te kopen, desnoods 2de hands. Tussenringen hebben hun doel (vooral in combinatie met lange telelenzen dan) maar voor macro met een kitlens zijn ze niet handig.

                Comment


                • #9
                  Re: macro ringen

                  ok bedankt voor de reacties.
                  Het geld voor een macrolens heb ik als student niet.(ook niet 2dehands)
                  en voor de kleine scherptediepte, dit zal eventjes oefenen zijn veronderstel ik maar ik denk toch dat ik ervoor ga gaan en deze ringen aanschaffen.
                  Zoals thomas zegt, deze ringen kunnen mij als student een goedkope macro oplossing leveren en dat is wat ik zoek

                  Comment


                  • #10
                    Re: macro ringen

                    De kitlens is al geen uitblinker in scherpte, en daarom zou ik die nooit gebruiken voor macrofotografie. Ik heb die ooit getest in combinatie met voorzetlenzen (op een 300D), maar verder dan wat tests ben ik nooit geraakt omdat de resultaten veel te slecht waren.

                    Met tussenringen zal je optisch niet veel verliezen, maar je maakt de lens er ook niet beter mee. Macrofoto's moeten het hebben van de scherpte, en die heb je gewoon niet met een 18-55 kitlens.
                    Als je nu bijvoorbeeld een 50mm f1,8 (die is heel goedkoop en heel scherp) zou comnineren met tussenringen of voorzetlensjes, dan zou je nog redelijke resultaten kunnen halen.

                    Hou er wel rekening mee dat 50 (of 55) mm veel te kort is als je vlinders of libellen zou willen fotograferen, daarvoor is 150 of 180mm heel wat beter. Ik gebruik zelf een Sigma 150mm f2,8 macro + 1,4x teleconverter voor de vlinders en libellen. (Sommigen gebruiken daarvoor zelfs een 300mm f4 L IS met tussenringen of een 1,4x teleconverter.)
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: macro ringen

                      Ik dacht dat deze tussenringen enkel op EF lenzen passen en niet op EF-S lenzen... Op de kitlens passen ze volgens mij dus niet.
                      Panasonic G1

                      Comment


                      • #12
                        Re: macro ringen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Thomas4 Bekijk bericht
                        Ik dacht dat deze tussenringen enkel op EF lenzen passen en niet op EF-S lenzen... Op de kitlens passen ze volgens mij dus niet.
                        In dat geval kan er alleen maar gewerkt worden met voorzetlensjes als de kitlens gebruikt wordt, de optie van de tussenringen valt dan dus weg.
                        En ik weet uit ervaring dat voorzetlensjes op een 18-55 heel erg softe foto's geven, dat kan ik niemand aanraden.

                        Ik heb zelf geen tussenringen, en daarom kan ik ook niet testen of ze passen op een EF-S lens.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment

                        Working...
                        X