Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nieuwe lens

    Ben al heeel lang aan het nadenken over een nikon 70-200 2.8 VR.
    Maar nu de vraag, voor welke tak van de fotografie is deze lens het meest geschikt?

    Momenteel schiet ik dus met met mijn enigste tamron 18-250, maar hier loop ik ook al tegen tekortkomingen aan, waardoor ik dus een een heeeele goede lens wil waarvan ik kan dan met zekerheid kan zeggen dat het zeker de lens niet is
    Een tijdje geleden de trouw van schoonzus geschoten, voor hun zijn de foto's prachtig maar ik zie er een zekere vorm van ruis in, ik wil daar vanaf!!! (het blijft me telkens opnieuw storen bij weinig licht, flash gebruiken ok maar vind het niet zo proper, zolang de omstandigheden het toelaten natuurlijk)
    Op zulke gelegenheden zou ik tot op zekere niveau de flash willen weren, met de 2.8 en VR wil ik toch al een zekere vorm van perfectie benaderen...
    Dus, kan ik protretten, binnenhuisopnamen, concertfotografie, nachtfotografie (weer naar gelang omstandigheden zonder flash) met deze 70-200 zonder problemen schieten?
    Alle comment hieromtrent is welkom, dus shoot it guy's (and girls )
    NIKON D70, Tamron 18-250, SB-800,

  • #2
    Re: nieuwe lens

    Moeilijk hoor?
    Je werkt met de D70 en die heeft al behoorlijk wat ruis op ISO 800.En ik zie dat je met de Tamron 18-250 werkt.
    En die begint op F3.5 dacht ik.
    En deze lens is wel een allrounder maar niet echt geschikt voor de binnen foto's bij een huwelijk, zeker als je niet wilt flitsen.
    Je wilt de 70-200 AFS F2.8Vr aanschaffen.
    Normaal heb je bij een huwelijk maar twee lenzen nodig.
    Dat is de 17-55 AFS F2.8 en de 70-200 AFS F2.8 VR.
    Zo doe ik altijd de trouws. Maar sinds kort gebruik ik alleen de 70-200 nog voor de buitenschoot. Binnen gebruik ik nu de 17-55 AFS F2.8 +de Sigma AFS30mm F1.4 + Nikon 85mm F1.8. Ik gebruik wel twee body's zodat ik wel minder moet wisselen D200+D80. Jij zult wel moeten verwisselen dan met één body en dat is een nadeel want op sommige momenten heb je geen tijd voor dat te doen.
    Vind deze combinatie veel beter voor mee te werken in een kerk.
    Minder gesleur en ik kan mijn ISO toch nog lager zetten omdat ik op F1.8 en F1.4 kan werken.( er gaat niks boven een prime vind ik)
    Momenten dat je meer scherpdiepte wil zoals aansteken van de ringen dan ga ik wel wat hoger in de F waarden.
    Maar als ik u was zou ik eerder een lens aanschaffen die zeker 1.8 haalt.
    In mijn volgorde mijn voorkeur. Nikon 85mm F1.8prijs rond de 400 euro, Sigma 30MM afs F1.4 ook rond de 400 euro en dan de Nikon 50mm F1.8 die je vindt aan 120euro.
    De 70-200 gebruik ik het meeste voor het vastleggen voor sportprestaties.
    Daar is die het best geschikt voor omdat de AF razendsnel is en je kunt er een TC 1.4 of 1.7 of 2.0 tussen zetten en dan nog is de scherpte van deze lens bevredigend. Maar ze kost bijna 2000 euro (en dat is veel geld hoor)
    Pas op!.....eenmaal je ze hebt doe je ze niet meer weg
    Last edited by jan van ginkel; 20 november 2007, 20:55.
    Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
    Hier op dit forum.

    Comment


    • #3
      Re: nieuwe lens

      Miljaarde, nu weet ik het hemaal niet meer.
      Ik dacht dat ik met de 70-200 zowat overal kon inzetten, behalve dan voor landschap... Als je zegt in je voorkeur 85 mm, kom ik er dan niet ongeveer met mijn 70-200mm VR? Is het verschil in licht tussen de 2.8 en 1.8 toch zo groot, kan je eventueel een voorbeeld posten?
      NIKON D70, Tamron 18-250, SB-800,

      Comment


      • #4
        Re: nieuwe lens

        Ik heb hier nu niet direct een goede voorbeeldfoto.
        Maar verschil is toch wel groot.
        Vb foto op F2.8 aan iso 800 met en sluitertijd van 1/60. Die zelfde foto kan je nemen met de F1.8 aan Iso 640 voor dezelfde sluitertijd.
        En op en Nikon D70 aan Iso 640 of Iso 800 dat zie je al een het verschil in Ruis.
        Bij nikon Begint het ruisprobeem erg te worden aan Iso 800 (ook op de D200 of D80 (al is de D80 daar ietsje beter in vind ik.) Bij de D70 gaat de ruiscurve wat stijler omhoog dan bij de D200 of D80.
        Je moet in iedergeval toch de foto's door een ruisfilter halen vind ik.
        Al is het maar door een Freeware programma als Helicon ruisfilter of andere.
        Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
        Hier op dit forum.

        Comment


        • #5
          Re: nieuwe lens

          Oorspronkelijk geplaatst door scooke Bekijk bericht
          Ben al heeel lang aan het nadenken over een nikon 70-200 2.8 VR.
          Maar nu de vraag, voor welke tak van de fotografie is deze lens het meest geschikt?

          Momenteel schiet ik dus met met mijn enigste tamron 18-250, maar hier loop ik ook al tegen tekortkomingen aan, waardoor ik dus een een heeeele goede lens wil waarvan ik kan dan met zekerheid kan zeggen dat het zeker de lens niet is
          Een tijdje geleden de trouw van schoonzus geschoten, voor hun zijn de foto's prachtig maar ik zie er een zekere vorm van ruis in, ik wil daar vanaf!!! (het blijft me telkens opnieuw storen bij weinig licht, flash gebruiken ok maar vind het niet zo proper, zolang de omstandigheden het toelaten natuurlijk)
          Op zulke gelegenheden zou ik tot op zekere niveau de flash willen weren, met de 2.8 en VR wil ik toch al een zekere vorm van perfectie benaderen...
          Dus, kan ik protretten, binnenhuisopnamen, concertfotografie, nachtfotografie (weer naar gelang omstandigheden zonder flash) met deze 70-200 zonder problemen schieten?
          Alle comment hieromtrent is welkom, dus shoot it guy's (and girls )
          Normaal is het beter te investeren in glas, maar alles wijst erop dat een D300 zo'n danig veel betere hoge iso's geven dat ik dat eigenlijk ook wel de moeite vind om te overwegen. Die kost ongeveer even veel als de 70-200. Het grootste nadeel van de keuze voor deze body ipv een lens is wel dat hij waarschijnlijk niet zo lang zal meegaan als de lens (die toch minimum 10 jaar moet halen). En bovendien zal je 12mp sensor nog veel beter de beperkingen van je lens duidelijk maken.

          Daarnaast: zoals reeds aangegeven is een 70-200 maar een deel van het verhaal, eigenlijk heb je ook een 17-55 nodig. Maar ik moet wel zeggen dat ik zelf ook eerst mijn 70-200 heb gekocht (een jaar geleden), hoofdzakelijk voor concertfotografie. De 17-55 komt er maar binnen 2 weken bij. Je zou dus kunnen de 70-200 nu al kopen (de langste brandpuntsafstanden vragen om de kortste sluitertijden dus het grootste probleem zou moeten opgelost zijn), maar houd er rekening mee dat je niet alles zult oplossen. Bovendien is goed glas verslavend: eens je de kwaliteit van een 70-200 gewoon bent zul je niet meer zo snel vrede nemen met minder.

          Moest ik in jou plaats zijn dan zou ik denk ik gaan voor een D300 en een 85mm en/of 50mm lens. In focilux Gent staan er momenteel 5 85mm f/1.8 lenzen tweedehands te koop voor 200 euro per stuk, de zonnekappen zijn niet bepaald in perfecte staat en je moet er nog voor 17 euro een voor en achterdop bij kopen (angstwekkende gedachte, ik weet het), maar het glas is in perfecte staat. Ik heb zaterdag de zesde gekocht, zonet aan een grondige test onderworpen in de studio en ik moet zeggen dat de resultaten voortreffelijk zijn.

          Comment


          • #6
            Re: nieuwe lens

            Sinds een klein half jaartje heb ik ook de 70-200 2.8 VR en gebruik deze voornamelijk voor sportfotografie (atletiek) buiten. Ik vind het een geweldige lens met een snelle scherpstelling. De VR zul je bij beweging in de sport niet zo gauw gebruiken omdat je toch al met hoge sluitertijden werkt. De VR werkt overigens gewoon goed. Een belangrijk nadeel is het gewicht: 1 kilo!

            KC
            Groetjes, KC
            www.sportbeelden.com

            Comment


            • #7
              Re: nieuwe lens

              volg dit topic al even, maar verbaas me steeds weer over de eerste twee zinnen van de TS.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: nieuwe lens

                Ik deel de mening van Bouk: als je niet weet waarvoor je de lens zal nodig hebben, dan heb je ze nog niet nodig, en kan je ze beter links laten liggen.

                protretten: beter een prime (85mm 1.8)
                binnenhuisopnamen: neen, te groot (50mm 1.8, of 17-55 2.8)
                concertfotografie: ja, als je niet te dicht bij het podium staat (28-70 2.8)
                nachtfotografie: geen idee, maar denk toch eerder aan een groothoek hier.

                de 70-200 wordt m.i. meest gebruikt in actie fotografie zoals (indoor) sport. Voor outdoor (races, voetbal, ...) is de lens soms te kort in bereik (eerder 200-400 mm).

                gr,
                Kristof

                Comment


                • #9
                  Re: nieuwe lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  volg dit topic al even, maar verbaas me steeds weer over de eerste twee zinnen van de TS.
                  Dat wilde ik ook net gaan schrijven, maar volgens mij hoort het ook altijd andersom te werken.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: nieuwe lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Dat wilde ik ook net gaan schrijven, maar volgens mij hoort het ook altijd andersom te werken.
                    Zelf heb ik de indruk dat het gewoon een ongelukkige woordkeuze is om te vragen of de lens wel effectief geschikt is voor wat hij wil doen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: nieuwe lens

                      Misschien heeft de TS een bepaald soort fotografie in gedachten wat hij met deze lens wil fotograferen ( concerten , portret , sport ) en vraagt hij nu hier aan andere ervaren gebruikers of deze lens daar " allround " gezien goed voor is ?
                      Dat deze lens geen groothoek is of niet geschikt is voor landschappen weet hij waarschijnlijk ook wel , ma hij mag het toch vragen hé ?
                      Toch altijd jammer dat een topic een bepaalde richting wordt uitgeduwd door iemand en dat de rest altijd blindelings volgt

                      Comment

                      Working...
                      X