Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens kopen in Zwitserland

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens kopen in Zwitserland

    Hallo,

    Ik wil vanuit Zwitserland een lens laten overkomen die ik via het internet bestel,nu is mijn vraag als ze hier aankomt zijn er dan nog douanekosten en ofwel B.T.W. kosten op,ook omdat als je er iets besteld geen B.T.W. hoeft te betalen.

    Met dank
    Nikon D7000 met batterijgrip,tokina 12-24 mm,sigma 17-70 mm f2.8,nikon 18-200 mm VR,Sigma DG 120 400 4.5 - 5.6 APO HSM ,nikon sb 600 , manfrotto 681b en nog allerhande kleine spullen.

  • #2
    Re: Lens kopen in Zwitserland

    Vermits Zwitserland geen deel uitmaakt van de EU, moet je in ieder geval douanekosten (= invoertaks), btw en aanbiedingskosten betalen.
    Er is een vrijstellingsgrens (in 2004 bedroeg deze 22 euro), maar daar zit je voor een objectief altijd boven.

    Als je pakje door de mazen van de controle glipt heb je geluk gehad en betaal je niets, anders wacht je inderdaad nog een koude douche (onderschat ook de verzendkosten niet).

    Comment


    • #3
      Re: Lens kopen in Zwitserland

      Nieuw of tweedehands? Kan ook een verschil in douane maken. Aanbiedingskosten heb je steeds als taxcipost er zijn klauwen oplegt.

      Comment


      • #4
        Re: Lens kopen in Zwitserland

        Heb je een E-winkel gevonden die naar de EU stuurt ?
        Diegene die ik gemaild hebt, leveren enkel in Zwitserland.
        BD0497BE : Nikon body + glas
        www.RudyVerrijt.info

        Comment


        • #5
          Re: Lens kopen in Zwitserland

          Bedankt alvast voor de goede raad,ik ben er heel wat wijzer op geworden en ga het risico niet nemen om daar iets te kopen en daarna nog een deel extra te mogen betalen.
          Nikon D7000 met batterijgrip,tokina 12-24 mm,sigma 17-70 mm f2.8,nikon 18-200 mm VR,Sigma DG 120 400 4.5 - 5.6 APO HSM ,nikon sb 600 , manfrotto 681b en nog allerhande kleine spullen.

          Comment


          • #6
            Re: Lens kopen in Zwitserland

            Ik heb er eentje gevonden die wel wou verzenden naar België, (sorry link kwijt), maar die vermeldden er in hun AGB wel duidelijk bij dat ze het pakket lieten inklaren door de douanediensten en dat ze de BTW (21%) gingen doorrekenen bij de verzending. Profijt was dus nihil.
            Je kan uiteraard nog altijd naar Zurich (600 km) rijden en het lensje zelf gaan afhalen. Er zijn een beperkt aantal internetbedrijven met deze service.
            Een Nikon D3 kost in Zwitserland bijvoorbeeld 3500 euro...
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: Lens kopen in Zwitserland

              Ja,
              Prijzen zijn in Zwitserland beduidend lager...een D300 voor 1360 Euro.

              JanMetDePet
              Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

              Comment


              • #8
                Re: Lens kopen in Zwitserland

                Een beetje off-topic, maar Zwitserland deed een belletje bij me rinkelen.

                Dit is de wet (het artikel in het Wetboek BTW nu niet bij de hand):

                Een Zwitser (niet-ingezetene vd EU) koopt in België goederen met BTW. In Zaventem kan hij -mits voorleggen factuur- zijn 21% BTW recupereren. Hij koopt dus BTW-vrij. Bij aankomst in Zwitserland "niets aan te geven" :-)

                Als je een Zwitser (of andere niet-ingezetene) voldoende vertrouwt, pas je dit toe en pik je de goederen op bij hem/haar. Opsturen is uiteraard delicater.
                De douane mag nu eenmaal goederen controleren.

                Aanpassing: W.BTW, art 39, §1, 2°

                Comment

                Working...
                X