Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verkoop op afstand, enkel terugname indien ongeopende verpakking?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verkoop op afstand, enkel terugname indien ongeopende verpakking?

    Graag jullie mening over volgende situatie :

    Verleden weekend ging ik bij GSL een bestelling afhalen die ik via hun webshop had besteld. De bestelling bestond o.a. uit een flitskop en statief.

    Bij thuiskomst heb ik de flitskop onmiddellijk getest, en deze bleek helaas niet correct te functioneren. Ik heb onmiddellijk telefonisch contact genomen met GSL om te vragen of ik de defecte flitskop kon omruilen voor een nieuwe. De dag nadien had ik mij echter bedacht en verkoos liever om de flitskop en het statief terug te brengen en deze te ruilen voor een volledige flitsset met 2 flitskoppen (uiteraard mist het betalen van een extra oplage voor het prijsverschil)
    Het was geen probleem om de defecte flitskop om te ruilen, maar tot mijn verbazing kreeg ik van de zaakvoerder echter te horen dat hij het staief enkel wou terugnemen indien deze ongeopend was (na wat aandringen wou hij het statief ook overnemen indien de verpakking wel geopend, doch in onberispelijke staat was).
    Nu was mijn vraag, heeft hij het recht om te eisen dat de verpakking ongeopend is... Ik meende namelijk dat een consument bij aankoop op afstand (dus o.a. via internet) altijd 7 werkdagen bedenktijd kreeg en dat hij binnen deze bedenktijd (verzakingsrecht?) de aankoop ongedaan kon maken zonder enige verantwoording te moeten afleggen. Het lijkt mij dus onlogisch en onredelijk dat men de goederen ongeopend moet terugbezorgen daar de bedenktijd juist in het leven geroepen is om het toestel gedurende deze 7 dagen te kunnen evalueren. Graag jullie advies/ervaring.
    meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

  • #2
    Re: Verkoop op afstand, enkel terugname indien ongeopende verpakking?

    Oorspronkelijk geplaatst door flitske Bekijk bericht
    daar de bedenktijd juist in het leven geroepen is om het toestel gedurende deze 7 dagen te kunnen evalueren.
    Evalueren? Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. De spullen moeten in elk geval ongebruikt terug.

    Soms is het niet mogelijk de goederen te bekijken zonder de verpakking te openen en daardoor de verpakking te beschadigen. Heb zelf twee weken geleden online een sieraad annex usb-stick voor mijn vrouw gekocht en pas na openen bleek die veel groter en zwaarder dan gedacht. Die is zonder problemen retour gegaan maar dat zou niet gelukt zijn als de stick ook daadwerkelijk zou zijn gebruikt.

    Comment


    • #3
      Re: Verkoop op afstand, enkel terugname indien ongeopende verpakking?

      Met "evalueren" bedoel ik inderdaad even bekijken, controleren en beoordelen op kwaliteit, enz... Hetgeen je in een winkel anders ook zou doen. Dat het artikel in perfecte staat moet zijn lijkt mij uiteraard vanzelfsprekend, maar de kwestie is hier dat er geeist wordt dat de verpakking ongeopend of in het slechtste geval onbeschadigd moet zijn...dit lijkt mij een nogal onredelijke eis, vooral als je ziet hoe sommige artikels ingepakt worden ('t is net of het nooit de bedoleing is om ze ooit uit de verpakking te halen
      meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

      Comment


      • #4
        Re: Verkoop op afstand, enkel terugname indien ongeopende verpakking?

        Als iets kapot is als het aankomt lijkt me dat een legitieme reden om te ruilen Dat vind ik heel wat anders dan dat je bij ontvangst het artikel, zoals in het voorbeeld van Leonidas, besluit dat het groter is dan je verwacht had terwijl met het artikel op zich niks mis is. Volgens mij zijn ze verplicht te ruilen tenzij met de fabrikant van het artikel is afgesproken dat de garantie helemaal via hen loopt. Dan zul je misschien contact met hen op moeten nemen, al zegt mijn gevoel in dit soort gevallen dat ik een product heb gekocht bij winkel pietje en dat die dan maar heeft te zorgen dat ik een deugdelijk produkt ontvang

        Comment


        • #5
          Re: Verkoop op afstand, enkel terugname indien ongeopende verpakking?

          Volgens mij heb je altijd het recht om binnen 7 werkdagen af te zien van de aankoop als deze niet aan je verwachtingen voldoet. Je stuurt de aankoop aangetekend terug in de originele verpakking (mag uiteraard geopend zijn, je kan het product immers testen) met alle accessoires en handleidingen die er bij zaten.
          Het bedrijf/winkel is verplicht om zo snel mogelijk het bedrag terug te storten.
          Dit is om de consument te beschermen tegen de reclamejongens...

          Terugsturen die handel, wel aangetekend en met een begeleidende brief (formulier van de onlineshop?).
          Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

          Comment


          • #6
            Re: Verkoop op afstand, enkel terugname indien ongeopende verpakking?

            Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
            Volgens mij heb je altijd het recht om binnen 7 werkdagen af te zien van de aankoop als deze niet aan je verwachtingen voldoet. Je stuurt de aankoop aangetekend terug in de originele verpakking (mag uiteraard geopend zijn, je kan het product immers testen) met alle accessoires en handleidingen die er bij zaten.
            Het bedrijf/winkel is verplicht om zo snel mogelijk het bedrag terug te storten.
            Dit is om de consument te beschermen tegen de reclamejongens...

            Terugsturen die handel, wel aangetekend en met een begeleidende brief (formulier van de onlineshop?).
            dat heb ik laatst ook ergens gelezen kan het alleen niet terug vinden zo snel.
            maar het klopt wel wat je zegt
            Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Verkoop op afstand, enkel terugname indien ongeopende verpakking?

              Wat ik me al geruime tijd afvraag: ik bestel iets online, betaal online, maar ik ga het wel zelf afhalen. Alles verloopt dus online, maar de post komt niet tussenbeide, dat is het enige verschil. Heb je dan ook zeven dagen bedenkingsrecht?


              Zelf kom ik er niet uit... Iets voor de rechtsspraak, vermits rechtsleer me geen sluitend antwoord kan geven?

              You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
              [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
              Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


              Comment


              • #8
                Re: Verkoop op afstand, enkel terugname indien ongeopende verpakking?

                Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
                Wat ik me al geruime tijd afvraag: ik bestel iets online, betaal online, maar ik ga het wel zelf afhalen. Alles verloopt dus online, maar de post komt niet tussenbeide, dat is het enige verschil. Heb je dan ook zeven dagen bedenkingsrecht?


                Zelf kom ik er niet uit... Iets voor de rechtsspraak, vermits rechtsleer me geen sluitend antwoord kan geven?
                De bepalende factor is de manier van aankopen (c.q. het plaatsen van de bestelling of tekenen van de bestelbon).

                Over de manier van levering wordt met geen woord gerept en doet eigenlijk niet ter zake. De bedenktermijn begint te lopen vanaf het moment van ontvangst van de goederen - en of dat nu afhalen of (laten) brengen is maakt m.i. niet zo veel uit.

                Belangrijkste criterium blijft nog steeds de vrijwillige aankoop op afstand zonder dat je de verkoper op een of andere manier hebt uitgenodigd (dmv bezoek aan huis bv.)

                Ook de geopende verpakking is geen criterium - anders is het nogal moeilijk uitproberen lijkt me...

                Voor de liefhebbers (extract uit betreffende wet van 1991)
                Art. 80
                § 1. Bij elke overeenkomst op afstand beschikt de consument over een termijn van ten minste zeven
                werkdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan verzaken. Hij kan dit recht uitoefenen zonder betaling
                van een boete en zonder opgave van motief.
                Onverminderd de bepalingen van artikel 81, § 3, tweede streepje, kunnen aan de consument, voor de
                uitoefening van zijn verzakingsrecht, slechts de rechtstreekse kosten voor het terugzenden
                aangerekend worden.
                Voor de uitoefening van dit recht gaat de termijn in:
                - voor de producten, te rekenen vanaf de dag na levering aan de consument wanneer aan de
                informatieverplichtingen bedoeld in artikel 79, § 1, voldaan is;
                -...
                meer details hier

                Comment


                • #9
                  Re: Verkoop op afstand, enkel terugname indien ongeopende verpakking?

                  Dit staat in de wet :

                  § 4. Tenzij de partijen anders zijn overeengekomen, kan de consument het in §§ 1 en 2 bedoelde
                  verzakingsrecht niet uitoefenen voor overeenkomsten:
                  1° betreffende de levering van diensten waarvan de uitvoering met instemming van de consument
                  begonnen is vóór het einde van de in § 1 bedoelde verzakingstermijn van zeven werkdagen;
                  2° betreffende de levering van producten die volgens de specificaties van de consument zijn
                  vervaardigd of die een duidelijk persoonlijk karakter hebben of die door hun aard niet kunnen worden
                  teruggezonden of snel kunnen bederven of verouderen;
                  betreffende de levering van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de
                  verzegeling door de consument is verbroken;

                  4° betreffende de levering van dagbladen, tijdschriften en magazines;
                  5° voor de diensten voor weddenschappen en loterijen.

                  Als je de punt op de i wil zetten voorziet de wet dus enkel het openen van verpakkingen van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur.
                  Langs de andere kant werd deze wet ingeroepen om overhaaste of verkeerde aankopen ongedaan te kunnen maken, niet om het testen van de goederen.
                  Je staat er mooi als handelaar als 87 mensen een 5D online aankopen, hem even testen en hem binnen de 7 dagen terugsturen.
                  Last edited by VerSeg; 20 november 2007, 23:46.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verkoop op afstand, enkel terugname indien ongeopende verpakking?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sjillie Bekijk bericht
                    De bepalende factor is de manier van aankopen (c.q. het plaatsen van de bestelling of tekenen van de bestelbon).

                    Over de manier van levering wordt met geen woord gerept en doet eigenlijk niet ter zake. De bedenktermijn begint te lopen vanaf het moment van ontvangst van de goederen - en of dat nu afhalen of (laten) brengen is maakt m.i. niet zo veel uit.

                    Belangrijkste criterium blijft nog steeds de vrijwillige aankoop op afstand zonder dat je de verkoper op een of andere manier hebt uitgenodigd (dmv bezoek aan huis bv.)

                    Ook de geopende verpakking is geen criterium - anders is het nogal moeilijk uitproberen lijkt me...

                    Voor de liefhebbers (extract uit betreffende wet van 1991)
                    meer details hier

                    Zoals je zegt: na levering aan de consument... Ik blijf dat toch nog een lacune vinden.


                    Enerzijds kan je pleiten dat het niets uitmaakt (aan huis verkoop is ook niet online, en haal je ook af), anderzijds is het dan wel een echte online ankoop? Voer voor rechtsspraak vind ik nog altijd...
                    Overtuig me dat de rechtsleer soelaas biedt

                    You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                    Comment


                    • #11
                      Re: Verkoop op afstand, enkel terugname indien ongeopende verpakking?

                      Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
                      Zoals je zegt: na levering aan de consument... Ik blijf dat toch nog een lacune vinden.

                      Enerzijds kan je pleiten dat het niets uitmaakt (aan huis verkoop is ook niet online, en haal je ook af), anderzijds is het dan wel een echte online ankoop?
                      De wet is gemaakt voor "verkoop op afstand", niet voor online verkoop of levering op afstand. Het is dus puur de plaats vanwaar je de goederen bestelde dat telt.

                      Letterlijk uit de wettekst genomen :

                      1° overeenkomst op afstand: elke overeenkomst tussen een verkoper en een consument inzake
                      producten of diensten die wordt gesloten in het kader van een door de verkoper georganiseerd systeem
                      voor verkoop of dienstverlening op afstand waarbij, voor deze overeenkomst, uitsluitend gebruik
                      gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand tot en met de sluiting van de
                      overeenkomst zelf;

                      2° techniek voor communicatie op afstand: ieder middel dat, zonder gelijktijdige fysieke aanwezigheid
                      van verkoper en consument kan worden gebruikt voor de sluiting van de overeenkomst tussen deze
                      partijen;
                      Last edited by VerSeg; 21 november 2007, 00:22.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Verkoop op afstand, enkel terugname indien ongeopende verpakking?

                        En wanneer is de overeenkomst volledig gesloten? Bij afleveren van goederen? Jij als consument zal zeggen van wel, want tot dan is de leverancier verantwoordelijk (inclusief voor correcte levering).


                        Maar als je gaat afhalen, wil je dat juist niet meer. Dan is het niet meer volledig op afstand gebeurt he, zoals er staat: dan is er wel fysieke aanwezigheid. De inerpretatie van de wet zou dan zijn dat enkel het afsluiten van de overeenkomst zou gelden, niet de volledige afhandeling... Dat is dus de lacune: wat verstaat men onder het aflsuiten van een overeenkomst? Levering ook in de meeste gevallen, maar nu wil je dat plots niet meer...



                        Ik wil je best geloven, maar ik kom er zelf niet uit met behulp van de rechtsleer. Alles is dubbel interpreteerbaar. Tot ik het correct sluitende artikel vindt, blijf ik twijfelachtig hieromtrent.

                        You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                        Comment


                        • #13
                          Re: Verkoop op afstand, enkel terugname indien ongeopende verpakking?

                          Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
                          En wanneer is de overeenkomst volledig gesloten? Bij afleveren van goederen? Jij als consument zal zeggen van wel, want tot dan is de leverancier verantwoordelijk (inclusief voor correcte levering).


                          Maar als je gaat afhalen, wil je dat juist niet meer. Dan is het niet meer volledig op afstand gebeurt he, zoals er staat: dan is er wel fysieke aanwezigheid. De inerpretatie van de wet zou dan zijn dat enkel het afsluiten van de overeenkomst zou gelden, niet de volledige afhandeling... Dat is dus de lacune: wat verstaat men onder het aflsuiten van een overeenkomst? Levering ook in de meeste gevallen, maar nu wil je dat plots niet meer...
                          Ajuin, even terug naar de wettekst als uitgangspunt:
                          de herroepingstermijn begint te lopen vanaf het moment van levering , op voorwaarde dat de verkoop op afstand gesloten is.

                          Dus het sluiten van de verkoop staat los van de levering , niet?
                          De levering is een gevolg van de verkoopovereenkomst, een oorzakelijk verband. Als er niet geleverd wordt, is de verkoopovereenkomst ook niet per definitie nietig - waardoor ik begrijpt dat de zaken los staan van mekaar.

                          De wetgever rept nergens met een woord over hoe het product geleverd moet worden (op bepaalde diensten na als uitzondering maar die laat ik even buiten beschouwing).

                          Dus zelfs in het geval dat je zou gaan afhalen, geldt vanaf dat eigenste moment de bedenktermijn van minimaal 7 dagen. Je zou kunnen afhalen en onmiddellijk teruggeven en je geld terugvragen...

                          Vraag blijft natuurlijk wat er zou gebeuren als je online een bestelling plaatst, die dan fysiek gaat afhalen en betalen. Zou geen verschil mogen maken maar in de praktijk wordt het toch wat lastiger....

                          Ik heb een appelblauw vermoeden dat er menige webstore niet in orde is met deze wetgeving.... Het ontbreken van de melding van de bedenktermijn is al voldoende om deze termijn te verlengen....

                          Dus wat mij betreft staat TS recht in zijn schoenen om teruggave/herroeping van de verkoop te vragen, zelfs al is de verpakking geopend...

                          Vaak zal de verkoper dan een waardebon geven, maar volgens mij kan je teruggave van de centen eisen...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Verkoop op afstand, enkel terugname indien ongeopende verpakking?

                            Sommige producten kunnen nu eenmaal niet teruggenomen worden (Windows bv., wanneer zegels verbroken zijn etc.), maar een statief valt daar allerminst onder. Hij moet dus sowies zijn geld terug krijgen..... Indien natuurlijk de winkelier niet moeilijk doet zoals ik, maar vermoedelijk denkt ie daarover niet eens na.


                            Ik blijf het moeilijk vinden, want bij een aan-deur-verkoop is wel fysieke aanwezigheid, gelijktijdig tussen beide partijen, en zie je zelfs het product. Toch was de wet er allereerst daarvoor...


                            Denk dat dit echt een dubbeltje op z'n kant is, beste advocaat zou winnen in dergelijk geval

                            You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                            [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                            Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                            Comment


                            • #15
                              Re: Verkoop op afstand, enkel terugname indien ongeopende verpakking?

                              of "hoe een geopende verpakking van een statief ons bezighoudt"

                              Comment

                              Working...
                              X