Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 10.5mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 10.5mm

    Ik heb af en toe opmerkingen gelezen over de Fisheye-Nikkor 10.5mm in de zin van "... dan weet je zeker dat je een goede hebt .." of " .. dan kun je 'm testen ..".

    Is er iets speciaals met dat objectief dat je die persé moet testen ? Zijn er daar opvallend veel "slechte" bij of zo ?

  • #2
    Re: Nikon 10.5mm

    Oorspronkelijk geplaatst door gliderbee Bekijk bericht
    Ik heb af en toe opmerkingen gelezen over de Fisheye-Nikkor 10.5mm in de zin van "... dan weet je zeker dat je een goede hebt .." of " .. dan kun je 'm testen ..".

    Is er iets speciaals met dat objectief dat je die persé moet testen ? Zijn er daar opvallend veel "slechte" bij of zo ?
    Eerlijk gezegd, ik heb die opmerking over deze lens nog niet gehoord???
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 10.5mm

      As far as I know, if it looks good, it will be good.
      Just check for front element damage or bent hood.
      Make sure it has the lens cap with it.. that's expensive if lost.

      For the rest, a great little lens.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 10.5mm

        enige minpunt is dat dit een DX lens is, en sinds de aankondiging van de D3 zijn DX lenzen wel in waarde (in het bijzonder inruilwaarde) verminderd.
        erik, Nikon materiaal

        'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 10.5mm

          Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
          enige minpunt is dat dit een DX lens is, en sinds de aankondiging van de D3 zijn DX lenzen wel in waarde (in het bijzonder inruilwaarde) verminderd.
          Er is ook nog de D300; net zoals er vroeger de D200 en de D2 waren;
          dus dat is zeker geen argument voor vermindering in inruilwaarde.
          Tevens heb ik zo'n vermoeden dat Nikon een tweesporenbeleid zal verder
          volgen: Fullframe D3...D4 - DX: D300...... D400
          Dit lijkt mij althans het meest logische.
          Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 10.5mm

            Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
            Er is ook nog de D300; net zoals er vroeger de D200 en de D2 waren;
            dus dat is zeker geen argument voor vermindering in inruilwaarde.
            Tevens heb ik zo'n vermoeden dat Nikon een tweesporenbeleid zal verder
            volgen: Fullframe D3...D4 - DX: D300...... D400
            Dit lijkt mij althans het meest logische.
            akkoord, maar verwacht niet dat DX lenzen toplenzen zullen zijn. Als de pro's FX lenzen kopen zullen DX lenzen de instap- en 2e keus worden. Een buitenbeentje zoals de DX fisheye riskeert geen opvolging te krijgen, en de kans is er ook dat wie effe een fisheye bijkoopt ook wel een FX camera heeft (vooral als de D400 over 3 jaar een FX chip heeft).
            erik, Nikon materiaal

            'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 10.5mm

              Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
              ... Als de pro's FX lenzen kopen zullen DX lenzen de instap- en 2e keus worden. .... (vooral als de D400 over 3 jaar een FX chip heeft).
              Niet alle Pro's zullen FX lenzen , cameras nodig hebben. Waar baseer jij je op dat dit wel zo zal zijn ?

              Je bent goed ingelicht teneerste dat er binnen 3 jaar een D400 is en dat deze ook nog een FX zal zijn.

              Met ik denk of ik veronderstel dat ... komen we niet ver op een forum


              En aan de TS:
              Ik heb zelf de 10.5 en vind dit een super lens, zowel bij gebruik als 180° lens als bij gebruik als extreme groothoek. Nooit gehoord over eventuele slechte exemplaren.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 10.5mm

                Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                akkoord, maar verwacht niet dat DX lenzen toplenzen zullen zijn. Als de pro's FX lenzen kopen zullen DX lenzen de instap- en 2e keus worden. Een buitenbeentje zoals de DX fisheye riskeert geen opvolging te krijgen, en de kans is er ook dat wie effe een fisheye bijkoopt ook wel een FX camera heeft (vooral als de D400 over 3 jaar een FX chip heeft).
                bzzt.. wrong.

                10.5 DX is used here, a lot.. at a professional level. I'm not looking for an FX version because I'll still be using a DX body for this lens.
                So in no way a 2nd choice or starters lens at all.

                My reply is way off topic but a statement like yours called for a reply from someone who does use this lens for his day job.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 10.5mm

                  Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                  enige minpunt is dat dit een DX lens is, en sinds de aankondiging van de D3 zijn DX lenzen wel in waarde (in het bijzonder inruilwaarde) verminderd.
                  Straffe uitspraak.
                  Canon houdt toch ook vast aan meerdere sensoren?
                  Zij hebben toch ook pro-versies in DX-formaat?
                  Zolang Nikon Dx-camera's verkoopt blijven deze lenzen hun waarde enigzins behouden.
                  Ik heb een 10.5/2.8 DX en ik vind het één van de scherpste lenzen uit de Nikon-collectie. Waanzinnig goede lens met geweldige creatieve mogelijkheden. Voor deze lens alleen al hou ik het op Dx-formaat.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 10.5mm

                    Oorspronkelijk geplaatst door gliderbee Bekijk bericht
                    Ik heb af en toe opmerkingen gelezen over de Fisheye-Nikkor 10.5mm in de zin van "... dan weet je zeker dat je een goede hebt .." of " .. dan kun je 'm testen ..".

                    Is er iets speciaals met dat objectief dat je die persé moet testen ? Zijn er daar opvallend veel "slechte" bij of zo ?
                    Gewoon een toplens zondermeer, trek je van al dat gespeculeer over welke censors Nikon in de toekomst zal gebruiken maar niets aan
                    Het gaat er over welke waarde jij aan dat objectief hecht, ik denk niet dat er minder goede exemplaren uitgeleverd werden, gewoon een prachtobjectief in zijn toepassingsgebied

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon 10.5mm

                      Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
                      bzzt.. wrong.

                      10.5 DX is used here, a lot.. at a professional level. I'm not looking for an FX version because I'll still be using a DX body for this lens.
                      So in no way a 2nd choice or starters lens at all.

                      My reply is way off topic but a statement like yours called for a reply from someone who does use this lens for his day job.
                      omdat je vandaag geen andere keuze hebt.

                      Projecteer echter even de situatie naar de nabije toekomst, zeg 2 jaar.
                      Tenzij je altijd onder perfecte lichtomstandigheden plaatjes maakt ga je wel verplicht zijn naar een toestel te gaan dat beter is dan nu in de hoge ISOs. Ga je nu echt je 10.5DX gebruiken in de crop mode van je D3 op 5MP?
                      Neen, dus.
                      Ga je je D2xs houden enkel en alleen om je 10.5DX en je 17-55 2.8DX te gebruiken?
                      Neen, dus.
                      Ik voorspel je dat je je 10.5DX en je 17-55 F2.8 DX binnen de 2 jaar verkocht hebt.

                      QED.
                      erik, Nikon materiaal

                      'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon 10.5mm

                        Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                        omdat je vandaag geen andere keuze hebt.
                        QED.
                        Voor full frame is er de "Nikon AF 16mm F:2.8 Fisheye D". (Komt overeen met de 10.5 op 1.5x crop factor camera)
                        BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon 10.5mm

                          Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                          Ga je je D2xs houden enkel en alleen om je 10.5DX en je 17-55 2.8DX te gebruiken?
                          Hier heb je wel een punt. Het zou wel eens kunnen gebeuren dat Nikon
                          binnen afzienbare tijd afkomt met een professionele fisheye voor
                          fullframe sensoren
                          Heeft er al iemand nagedacht waarom ze samen met de D3 ( full frame )
                          twee nieuwe lenzen op de markt gebracht hebben:
                          De 14 - 24 & 24 - 70?
                          Dit alhoewel er al een 17 - 35 en een 28 - 70 bestonden.
                          Fullframe sensoren hebben ook nood aan lenzen speciaal ontwikkeld voor deze
                          sensoren. ( Dat wordt toch door sommigen beweerd ivm "lichtinval" )
                          Vooral in de range +/- 10mm tot 70 mm

                          [/QUOTE=erikdk;1645026]Ik voorspel je dat je je 10.5DX en je 17-55 F2.8 DX binnen de 2 jaar verkocht hebt.[/QUOTE]
                          Als je blijft bij DX formaat blijven dit toplenzen!
                          Last edited by dyafani; 21 november 2007, 11:48.
                          Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon 10.5mm

                            Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                            ...Heeft er al iemand nagedacht waarom ze samen met de D3 ( full frame ) twee nieuwe lenzen op de markt gebracht hebben:
                            De 14 - 24 & 24 - 70? Dit alhoewel er al een 17 - 35 en een 28 - 70 bestonden. Fullframe sensoren hebben ook nood aan lenzen speciaal ontwikkeld voor deze sensoren. ( Dat wordt toch door sommigen beweerd ivm "lichtinval" ) Vooral in de range +/- 10mm tot 70 mm...
                            dit is inderdaad een interessante opmerking. Het zou nuttig zijn als iemand eens vergelijkende foto's zou kunnen maken met een goed filmtoestel en een D3 (we zullen nog even moeten wachten). De vraag of deze nieuwe breedhoeklenzen geoptimaliseerd zijn voor een FF sensor is inderdaad de moeite waard. Weet iemand hoe dat aangepakt wordt op grotere chip/filmformaten?
                            erik, Nikon materiaal

                            'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon 10.5mm

                              Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                              Fullframe sensoren hebben ook nood aan lenzen speciaal ontwikkeld voor deze
                              sensoren. ( Dat wordt toch door sommigen beweerd ivm "lichtinval" )
                              Vooral in de range +/- 10mm tot 70 mm
                              Dat heb ik onlangs nog gehoord van iemand die bij Fnac Leuven Olympus camera's en lenzen presenteerde. Even gezellig mee gesproken en hij beweerde dat lensen voor kleinbeeldfilm niet echt geschikt zijn voor FF sensorcamera's, omdat bij film het geen probleem is dat het licht de film schuin raakt, maar bij een sensor wel, omdat het licht dan eigenlijk andere cellen treft dan waar het zou moeten komen ..

                              Het klinkt logisch .. en het omgekeerde zou dan ook waar moeten zijn: voor FF digitaal geoptimaliseerde lenzen zouden dan niet echt goed zijn op een filmcamera ..

                              Bestaan er al lenzen (eender welk merk) geoptimaliseerd voor digitaal FF, en heeft iemand al eens vergelijkende tests gedaan met deze lenzen op een filmcamera, of "klassieke" lenzen op een FF digitaal ? Misschien in een ander merk dan Nikon ?

                              Comment

                              Working...
                              X