Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

400D of Olympus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 400D of Olympus

    Volgende maand verwacht ik mijn eindejaarspremie en kan ik mezelf verwennen met de aankoop van een nieuw fototoestel. Tot voor kort gebruikte ik een canon powershot s50. Daarvoor had ik een canon eos analoog toestel.

    Ik was altijd tevreden met canon. Nu lijkt olympus de betere koop.

    De olympus E-510 in combinatie met 2 goede (kit)lenzen kost mij ongeveer 850 euro.
    Bij canon : een gelijkwaardige combinatie met beeldstabilizatie in 2 goede lenzen die een gelijkaardig zoombereik hebben kost minstens een paar honderd euro meer.

    In deze redenering ga ik ervan uit dat de kitlenzen van Canon ondermaats zijn en onmiddellijk moeten vervangen worden. Ik ga er ook van uit dat beeldstabilisatie een must is de dag van vandaag. Ik denk dat beeldkwaliteit bij beiden ongeveer gelijk is.

    Wat vinden jullie?

  • #2
    Re: 400D of Olympus

    2 jaar geleden stond ik voor dezelfde keuze: de Olympus E500 of de D50, of d350.

    De kwaliteitsvolle lenzen deden me kiezen voor Olympus, het kleinste merk.

    en... nog steeds tevreden.


    R
    Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

    Comment


    • #3
      Re: 400D of Olympus

      Via een ander forum ken ik verschillende tevreden Olympus gebruikers. De kwaliteit is volgens hen voortreffelijk. Zelf vond ik de E-510 een beetje ouderwets aandoen, door de vorm van de body. Het lenzenaanbod is ook een pak minder uitgebreid op het eerste gezicht, alhoewel dat Sigma ook lenzen voor Olympus bouwt. Maar de Zuiko objectieven leken me tamelijk prijzig.

      Voeg daar nog even de lopende cash-back actie van Canon bij en mijn keuze is uiteindelijk op de 400D gevallen.

      Maar ja, smaken verschillen hé. 't is verdomd lastig om een toestel te kiezen, als je nog niet van één merk afhangt!
      Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

      Comment


      • #4
        Re: 400D of Olympus

        Meeste lenzen zijn wel goed in vergelijking met de andere merken
        En er zijn er genoeg gebruikt tekopen
        Hier een lijstje van het weinige aanbod

        Comment


        • #5
          Re: 400D of Olympus

          Ik zit met hetzelfde probleem.
          Ik ga ook met mijn eindejaarsbonus een toestel aankopen. En ik ben ook
          aan het twijfelen tusse de Olympus E510 of de Canon 400D.

          Dat de Olympus er ouder uitziet had ik ook al ondervonden.
          Olympus heeft wel een live view.. in hoevere dit belangrijk is natuurlijk.
          het aanbod in lenzen is ook eerder beperkt dacht ik bij Olympus?

          Ik ga deze topic zeker blijven volgen.

          Comment


          • #6
            Re: 400D of Olympus

            Ik heb zelf de E510 of de E500 niet, wel de Olympus E330. Deze camera werd en wordt er namelijk voor een schijntje in goede starterkits de deur uit gedaan.

            Live-view is handig voor het fotograferen van statische voorwerpen. Het systeem werkt namelijk nogal traag door het mechanisme. In tegenstelling tot de E330, heeft deze camera namelijk geen B modus voor live-view. De B modus is continu live-view zonder dat het klappen van de spiegel nodig is. Dit ging echter ten kosten van de helderheid van de zoeker. De zoeker van de E510 is echt een verbetering.

            Naast de Live view krijgt je echter ook IS in de body. Elke lens die je erop zet zal dus gestabiliseerd worden en dat is een groot winstpunt. De kitlenzen zijn heel goed om mee te beginnen, wil je echter meer, dan zijn de lenzen wel wat duurder dan bij anderen. (Al zijn de 14-54 en de 50 mm heel betaalbaar.)

            De camera schijnt een snellere autofocus te hebben dan zijn voorgangers maar helaas ook maar weer 3 focuspunten. Bij de anderen zijn dit er meer. Het hebben van 3 focuspunten kan een nadeel zijn.

            De E510 produceert ruisvrijere beelden als zijn voorgangers, zeker als je naar zijn voorgangers kijkt. Canon is op dit gebied echter de onbetwiste winnaar. Je moet jezelf dus afvragen of je vaak zult gaan fotograferen in lichtsituaties hoger dan ISO 800. (concertfotografie bijoorbeeld)

            Je koopt wel een camera met enorm veel mogelijkheden voor een relatief lage prijs.

            Je zou echter als je IS in de body wilt hebben ook kunnen kijken naar de Pentax K100D, een 6 megapixel camera. 6 megapixel is echter toereikend voor behoorlijke uitvergrotingen.
            Ook de Sony A700 is dan een interessante camera...

            Succes en veel plezier met fotograferen.
            Bart

            Comment


            • #7
              Re: 400D of Olympus

              Bedankt voor het reageren.

              Ik hoor over het algemeen positieve reacties over Olympus. Ik denk dat het inderdaad een fijne camera is met veel mogelijkheden. Ik las in een vorige reactie iets over de ouderwetse look van de camera. Ik moet zeggen dat ik ook niet enthousiast ben over het uitzicht. Met name het oneffen oppervlak geeft een indruk van "wel willen maar niet kunnen". Gelukkig voelt de camera goed aan en dit is veel belangrijker dan hoe hij er uit ziet.

              Ik had eigenlijk gedacht ik veel reacties zou krijgen van canon fans die mij zouden overtuigen van de kwaliteit van hun toestel. vb. reacties over de kitlenzen die toch niet zo slecht zouden zijn als je overal leest of reacties over de betere kwaliteit van foto's. Ofwel heeft olympus inderdaad de betere verhouding prijs/kwaliteit ofwel zijn canon fans te moe om te reageren op een zoveelste vraag over hun toestel.

              Andere merken en toestellen overweeg ik niet meer : ofwel te duur (alfa 700), ofwel te ingewikkeld voor een beginner (K10), ...

              Comment


              • #8
                Re: 400D of Olympus

                Ik heb de Olympus E510 sinds een paar maanden en ben er heel tevreden over.Ik heb ook de Olympus E300 , ook een goed toestel maar gaf meer ruis bij de hogere ISO waarden vanaf 800 . Bij de E 510 kun je fotograferen op ISO 1600 zonder dat de ruis storend is . En op de normale afdrukken zie je zelf geen ruis . Ook de stabililisator is een enorme vooruitgang , nu kun je de snelheid met 2 tot 3 stoppen hoger gaan. De kleuren zijn heel neutraal , kortom een kompleet toestel. Ook de automatische sensorreiniger werkt heel goed bij Olympus , Ik heb nog geen enkel stofje op de sensor gezien niet bij de E300 en ook niet bij de E510.

                Groetjes:
                Berten
                Last edited by Berten; 21 november 2007, 09:38.

                Comment


                • #9
                  Re: 400D of Olympus

                  Oorspronkelijk geplaatst door Berten Bekijk bericht
                  Ik heb de Olympus E510 sinds een paar maanden en ben er heel tevreden over.Ik heb ook de Olympus E300 , ook een goed toestel maar gaf meer ruis bij de hogere ISO waarden vanaf 800 . Bij de E 510 kun je fotograferen op ISO 1600 zonder dat de ruis storend is . En op de normale afdrukken zie je zelf geen ruis . Ook de stabililisator is een enorme vooruitgang , nu kun je de snelheid met 2 tot 3 stoppen hoger gaan. De kleuren zijn heel neutraal , kortom een kompleet toestel. Ook de automatische sensorreiniger werkt heel goed bij Olympus , Ik heb nog geen enkel stofje op de sensor gezien niet bij de E300 en ook niet bij de E510.

                  Groetjes:
                  Berten
                  Leuk om te horen dat je tevreden bent over dit toestel. En jij kan er natuurlijk meer over vertellen want je hebt er zelf een. (Ik zou er ook wel een willen maar ja... je kunt niet alles willen hè...)



                  Groetjes,
                  Bart

                  Comment


                  • #10
                    Re: 400D of Olympus

                    Doe wat je 't beste in de hand vindt liggen, en waar je 't beste gevoel bij hebt. Als voor jou stabilisatie belangrijk is, en je niet een bepaald type lens nodig denkt te hebben dat canon wel, en olympus (of een vreemdmerk voor olympus) niet heeft, dan is de olympus een prima keus.
                    De gangbare brandpunten zijn voor beide merken eigenlijk wel te krijgen, en met prima kwaliteit.
                    Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                    Comment


                    • #11
                      Re: 400D of Olympus

                      Vers van de pers bij dpreview : http://www.dpreview.com/reviews/olympuse510/

                      Misschien eens interessant om door te nemen, onder andere is er een vergelijking met de 400D van Canon.

                      Alvast succes met je aankoop
                      Cassie
                      Een blog over internet, telefonie, hard- en software : Multimedia Talk

                      Comment

                      Working...
                      X