Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe D300 of tweedehands D2X kopen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe D300 of tweedehands D2X kopen ?

    Terug een nieuw dilemma
    Nu kan ik een Nikon D2X kopen met minder dan 10.000 kliks, twee jaar oud, en met reservebatterij voor de prijs van een D300, het toestel is niet van nieuw te onderscheiden, en niet prof. gebruikt geweest, wat doe ik Kies ik nu voor een toestel die reeds ruim zijn kwaliteit heeft bewezen, of voor de D300 die dit nog moet bewijzen ?
    Ter verduidelijking, voor de hoge iso moet ik het niet doen, daar ik toch nooit boven de 400 iso werk, wat mij wel aanspreekt zijn dingen zoals batterijcapaciteit, robustheid, waterbestendigheid enz.
    Graag een onderlegde mening aub.

  • #2
    Re: Nieuwe D300 of tweedehands D2X kopen ?

    Dit zal je zélf moeten uitmaken...
    Ofwel ga je voor de nieuwe snufjes op de D300, anderzijds een D2x is een niet te versmaden toestel.
    Zelf ben ik ook niet hoge-ISO minded.
    Mijn keuze zou snel gemaakt zijn, zonder twijfel.
    Er zijn nu eenmaal keuzes én prioriteiten...

    mvg,

    Roland
    Last edited by Roland Cuypers; 18 november 2007, 07:53.

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe D300 of tweedehands D2X kopen ?

      Als je nooit boven de ISO 400 werkt, zou mijn keuze snel gemaakt zijn, direct de D2X . . .
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe D300 of tweedehands D2X kopen ?

        Even advocaat van de duivel spelen hier.
        De D200 is al robust en voorzien van de nodige afdichtingen, wat ga je d'r mee doen dat een D2x het verschil zal maken ?
        Qua batterijcapaciteit ben je met een extra grip ook geholpen.

        Ben je zeker dat het niet over een geval van camera-lust gaat ?

        T.

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe D300 of tweedehands D2X kopen ?

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Ter verduidelijking, voor de hoge iso moet ik het niet doen, daar ik toch nooit boven de 400 iso werk, wat mij wel aanspreekt zijn dingen zoals batterijcapaciteit, robustheid, waterbestendigheid enz.
          Graag een onderlegde mening aub.

          Het enige wat de D2X van de D200 echt ondersheid is zijn AF-Systeem, als dat niet nodig is, dan voldoet je D200 voor 95% aan je behoefte.

          Koop een batterij van 50 Eur bij en je batterijprobleem is opgelost.

          Volgend jaar in de zomer koop je D300 bij, die dan al flink is prijs gezakt is.
          En je hebt een toestel met de laatste technology.
          BD0497BE : Nikon body + glas
          www.RudyVerrijt.info

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe D300 of tweedehands D2X kopen ?

            Overweeg volgende functies eens

            -De AF van de 300d is zelfde als van de D3 (top class)
            -live view
            -dynamic range
            -dynamic range correctie mogelijkheden in JPEG
            -14 bit
            -tunig back/front focus (D3)
            -metering systeem (D3)
            -HDMI

            IQ van D2X is super maar de D300 zal deze wel evenaren of overstijgen.

            De D200 is robuust gebouwd (ref antartica rapport waar er geen problemen waren met de D200) en waarschijnlijk ook de D300.

            Is geen eenvoudige beslissing maar ik zou voor de D300 gaan, ik beschouw dit toestel meer als een D3 met een APS-c sensor.

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe D300 of tweedehands D2X kopen ?

              Volgens dpreview zit dit ook op de d300

              Jo.
              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
              -tunig back/front focus (D3)
              A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
              Nikon stuff

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe D300 of tweedehands D2X kopen ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                Als je nooit boven de ISO 400 werkt, zou mijn keuze snel gemaakt zijn, direct de D2X . . .
                Ik kan dit enkel beamen
                Als je eens in Antwerpen bent, wil ik zeker eens afspreken.
                Dan kan je eens kijken of een D2X iets is voor je.

                Sven

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe D300 of tweedehands D2X kopen ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                  Het enige wat de D2X van de D200 echt ondersheid is zijn AF-Systeem, als dat niet nodig is, dan voldoet je D200 voor 95% aan je behoefte.

                  Koop een batterij van 50 Eur bij en je batterijprobleem is opgelost.

                  Volgend jaar in de zomer koop je D300 bij, die dan al flink is prijs gezakt is.
                  En je hebt een toestel met de laatste technology.
                  Ik denk niet dat de D300 zomer 2008 al flink is prijs is gezakt.
                  Waarom zou Nikon. Ze kunnen denk ik pas in 2008 fatsoenlijk aan de vraag voldoen. Dom om dan je prijzen te verlagen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe D300 of tweedehands D2X kopen ?

                    If you're not going to use the D2X for what it was designed for. Heavy, daily action. Then get the D300 for all the gadgets, more up-to-date Image processing.
                    If you're not fussed about all the cutting edge stuff and want a reliable machine that will go on and on and on, The D2X is yours.
                    If you don't want that weight, go D300.

                    Choices choices...

                    Warning... Once you've used the D2X and got used the viewfinder.. Anything smaller will take some getting used to again.

                    oh, to hell with it, just buy both
                    Last edited by RobMitchell; 18 november 2007, 16:21.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe D300 of tweedehands D2X kopen ?

                      LOL,

                      Komt dit nou omdat je gisteren mijn toestel in handen hebt gehad ??
                      Ik volg Francis: onder de 400 iso > de D2X.

                      Een absolute topcamera
                      Website : www.alextimmermans.com
                      Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
                      Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe D300 of tweedehands D2X kopen ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door jwllms Bekijk bericht
                        Volgens dpreview zit dit ook op de d300

                        Jo.
                        Mischien ben ik niet duidelijk genoeg geweest Jo, met D3 tussen haakjes bedoel ik dat dit hetzelfde systeem is als aanwezig in de D3. De meeste fabrikanten gebruiken in dit segment, (segment D300) andere systemen voor metering en AF dan aanwezig in hun top class modellen. Nikon heeft dit niet gedaan met de D300, ze hebben verschillende zaken overgenomen van de D3, wat de D300 ook een trappeke hoger plaatst op de ladder dan andere toestellen in dit segment.

                        Volgende zaken zijn volgens mij quasi gelijk in beide toestellen (D300-D3)
                        -tunig back/front focus
                        -metering systeem
                        -AF
                        -AF-tracking
                        -scene recognition
                        en niet te vergeten LCD scherm (3 inch, 920.000 pixels, VGA)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe D300 of tweedehands D2X kopen ?

                          ah ok

                          had je verkeerd begrepen dan.

                          Jo.

                          Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                          Mischien ben ik niet duidelijk genoeg geweest Jo, met D3 tussen haakjes bedoel ik dat dit hetzelfde systeem is als aanwezig in de D3. De meeste fabrikanten gebruiken in dit segment, (segment D300) andere systemen voor metering en AF dan aanwezig in hun top class modellen. Nikon heeft dit niet gedaan met de D300, ze hebben verschillende zaken overgenomen van de D3, wat de D300 ook een trappeke hoger plaatst op de ladder dan andere toestellen in dit segment.

                          Volgende zaken zijn volgens mij quasi gelijk in beide toestellen (D300-D3)
                          -tunig back/front focus
                          -metering systeem
                          -AF
                          -AF-tracking
                          -scene recognition
                          en niet te vergeten LCD scherm (3 inch, 920.000 pixels, VGA)
                          A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                          Nikon stuff

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe D300 of tweedehands D2X kopen ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Terug een nieuw dilemma

                            Ter verduidelijking, voor de hoge iso moet ik het niet doen, daar ik toch nooit boven de 400 iso werk, w
                            Dit is een kip/ei argument : je gaat nooit boven iso 400 omdat de kwaliteit te wensen overlaat, doch moest dit niet het geval zijn ?

                            Het is nog vroeg dag doch de eerste resultaten van de D3/D300 lijken erop te wijzen dat auto-iso voor het eerst een deftige meerwaarde zou kunnen betekenen: je kiest zelf je diafragma en sluitertijd ifv je onderwerp en laat het toestel de iso waarde kiezen, zonder noemenswaardig kwaliteitsverlies...

                            Silent M.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe D300 of tweedehands D2X kopen ?

                              even een vraagje van een leek: op basis van de papieren gegevens van de D300 (hij is nog niet eens in de handel), waar zou (in theorie) de D2X de D300 verslaan en op welke gebieden heeft de D300 de beste papieren?

                              Natuurlijk, de D2X heeft zich bewezen, prima kwaliteit, maar de D300 lijkt ook niet verkeerd, misschien wel wat meer snufjes, maar op basis van beeldkwaliteit minder dan de D2X? Het feit dat de D2X een prof cam is weet ik dus dat wil ik niet horen

                              Ed
                              ---------------- Ik doe niet meer mee

                              Comment

                              Working...
                              X