Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Extra flitser of snellere lens ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Extra flitser of snellere lens ?

    Ik heb een 18-200 mm f3.5-5.6 lens en de fotos die ik binnen neem bij lamplicht s'avonds en met gebruik van flitser zijn over het algemeen nogal donker.
    Volgens mij zijn dit de methodes om dit te verbeteren:
    1) D-lighting functie gebruiken (D80): hiermee worden de schaduwen lichter; nadeel is dat je dan voor iedere foto een retouch moet doen op het toestel; is nogal omslachtig als je veel fotos neemt.
    2) EV waarde op +0.3 of +0.7 zetten: met risico op overbelichting
    3) Een snellere lens gebruiken 28-70 f2.8 of iets dergelijks
    4) Een extra flitser gebruiken: SB-600/SB-800

    Nu vraag ik mij af wat de beste oplossing is en wat op langere termijn de betere koop is in die situatie: een snellere lens of een extra flitser ? De prijs van een dergelijke Sigma lens is ongeveer 380 euro en de prijs van een SB-800 is ongeveer 330 euro, dus op basis van de prijs maakt het niet veel uit.

    grtn,
    Kurt.
    Nikon D80 + Nikkor AF-S DX VR 18-200mm + SB-600

  • #2
    Re: Extra flitser of snellere lens ?

    Kun je een voorbeeld posten met exif gegevens, dat zegt meer.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Extra flitser of snellere lens ?

      Nikon D80
      2007/07/23 21:09:13.5
      JPEG (8-bit) Normal
      Image Size: Large (3872 x 2592)
      Color
      Lens: VR 18-200mm F/3.5-5.6 G
      Focal Length: 80mm
      Digital Vari-Program: Auto
      Metering Mode: Multi-Pattern
      1/60 sec - F/5.3
      Exposure Comp.: 0 EV
      Sensitivity: ISO 200
      Optimize Image:
      White Balance: Auto
      AF Mode: AF-A
      Flash Sync Mode: Front Curtain
      Flash Mode: Built-in, i-TTL-BL
      Auto Flash Comp: 0 EV
      Color Mode: Mode Ia (sRGB)
      Tone Comp.: Auto
      Hue Adjustment: 0°
      Saturation: Auto
      Sharpening: Auto
      Image Comment:
      Long Exposure NR: Off
      High ISO NR: Off

      Nikon D80 + Nikkor AF-S DX VR 18-200mm + SB-600

      Comment


      • #4
        Re: Extra flitser of snellere lens ?

        De SB-800 is imo. de betere investering... mede omwille van de grotere inzetbaarheid.

        Krijg je beslist nooit spijt van.

        Comment


        • #5
          Re: Extra flitser of snellere lens ?

          De SB600 zou het hier ook zeer goed bij doen hoor

          Ik zou ook zeker hogere iso's gebruiken bij deze foto's. Iso 400 is al een verdubbeling van het licht wat je nu hebt.
          Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

          Comment


          • #6
            Re: Extra flitser of snellere lens ?

            Idd. een externe fliters geeft je zoveel meer dan een ingebouwde. Tenzij ik buiten ben staat mijn externe flits altijd gemonteerd.
            Sony a550 met glas van 10-200mm
            kitlens 18-55mm / sigma 10-20mm / sony 100mm macro / sony 55-200mm

            Comment


            • #7
              Re: Extra flitser of snellere lens ?

              Als er echt weinig licht is, kan een lens een goei filter echt niet vervangen. Mijn 35mm/f2 is echt fantastisch, maar als het echt weinig licht is (zeker als er wat beweging is) is een flits een must. Geen spijt van mijn SB800 (al is het omdat ik de helft van de Belgische prijs in Thailand heb betaald ).

              Comment


              • #8
                Re: Extra flitser of snellere lens ?

                bovendien kan je wat extra geintjes uithalen met een externe flitser: diffusorkop, verder van camera houden, dat allemaal om de belichting wat natuurlijker te maken. Koop rap een SB800, da's een beest van een flitser, en geniet van het Nikon flitsysteem, het beste wat er op de markt te koop is. Bedenk hierbij dat een diffusor licht vreet en dat elk cijfertje op je richtgetal winst is (ziehier een banaal voorbeeld van een bounce met diffusor: http://picasaweb.google.be/erikdk.de...68305256615186) . Anderzijds kan je ook beestachtig ver flitsen; ziehier een voorbeeld http://picasaweb.google.be/erikdk.de...63834195660018 op 200 mm met een 18-200VR, dit is op grofweg zowat dertig meter van het onderwerp. NB probeer eens de naam te lezen van het onderwerp, en kom dan nog eens vertellen dat de 18-200VR wat soft is op 200mm.
                Last edited by erikdk; 18 november 2007, 00:26. Reden: laatste regel toegevoegd
                erik, Nikon materiaal

                'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                Comment


                • #9
                  Re: Extra flitser of snellere lens ?

                  alvorens wat anders aan te schaffen, er is iets niet goed met de getoonde opname.
                  De ingebouwde flitser zou zeer goed in staat moeten zijn om hiervan een goed belicht beeld te maken.

                  Kijk eens in de "SB-800/SB-600 gids met flitstechnieken" die bij je flitser geleverd is.
                  Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Extra flitser of snellere lens ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door kurtM Bekijk bericht
                    Ik heb een 18-200 mm f3.5-5.6 lens en de fotos die ik binnen neem bij lamplicht s'avonds en met gebruik van flitser zijn over het algemeen nogal donker.
                    Volgens mij zijn dit de methodes om dit te verbeteren:
                    1) D-lighting functie gebruiken (D80): hiermee worden de schaduwen lichter; nadeel is dat je dan voor iedere foto een retouch moet doen op het toestel; is nogal omslachtig als je veel fotos neemt.
                    2) EV waarde op +0.3 of +0.7 zetten: met risico op overbelichting
                    3) Een snellere lens gebruiken 28-70 f2.8 of iets dergelijks
                    4) Een extra flitser gebruiken: SB-600/SB-800

                    Nu vraag ik mij af wat de beste oplossing is en wat op langere termijn de betere koop is in die situatie: een snellere lens of een extra flitser ? De prijs van een dergelijke Sigma lens is ongeveer 380 euro en de prijs van een SB-800 is ongeveer 330 euro, dus op basis van de prijs maakt het niet veel uit.

                    grtn,
                    Kurt.
                    beste kurt ,

                    een sb 800 bijkopen en je zal snellere sluitersnelheden halen , scherpere foto's & in combinatie met de bijgeleverde omnibounce goed belichte foto's.


                    groeten
                    lieven
                    Photography helps people to see
                    -Berenice Abbott-
                    BD1050BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Extra flitser of snellere lens ?

                      Indirect flitsen geeft steeds betere resultaten en kan je niet met de ingebouwde flits. Daarvoor heb je geen SB800 nodig. Een SB400 geeft reeds zeer goede resultaten. (< 150 Euro)

                      Experimenteer in geval van onderbelichting ook eens met de lichtmeet-methode : spot/center versus matrix.
                      BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

                      Comment


                      • #12
                        Re: Extra flitser of snellere lens ?

                        Jep gwn flitser hoor=> Manual: 1/125ste, f/8, en laat de flits zn werk maar doen..

                        Comment


                        • #13
                          Re: Extra flitser of snellere lens ?

                          1/60 sluitertijd is veel te kort voor binnenshuis!!!

                          Zoals u ziet is de fotot platgeflitst en enkel 't onderwerp staat
                          belicht; van de achtergrond is niets te zien...

                          Probeer diezelfde foto eens te nemen met volgende instellingen:

                          ISO 100
                          MANUEEL f5.6 of f6.3
                          MANUEEL 1/10sec of langer (afhankelijk van de belichting van de achtergrond)
                          2nd CURTAIN FLASH
                          SPOTMETING (of centrum gericht, zeker geen matrix)

                          ...post dan die foto nog eens als je wil

                          M.v.g.
                          CANON Inc. Made In Japan

                          Comment


                          • #14
                            Re: Extra flitser of snellere lens ?

                            Bedankt voor de reacties!
                            Nikon D80 + Nikkor AF-S DX VR 18-200mm + SB-600

                            Comment


                            • #15
                              Re: Extra flitser of snellere lens ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spy-Glass Bekijk bericht
                              1/60 sluitertijd is veel te kort voor binnenshuis!!!

                              Zoals u ziet is de fotot platgeflitst en enkel 't onderwerp staat
                              belicht; van de achtergrond is niets te zien...

                              Probeer diezelfde foto eens te nemen met volgende instellingen:

                              ISO 100
                              MANUEEL f5.6 of f6.3
                              MANUEEL 1/10sec of langer (afhankelijk van de belichting van de achtergrond)
                              2nd CURTAIN FLASH
                              SPOTMETING (of centrum gericht, zeker geen matrix)

                              ...post dan die foto nog eens als je wil

                              M.v.g.
                              die 1/10 uit de hand?

                              ja ok met een statief, dan dient hij deze nog bij te kopen !
                              en ISO 100 vr binnen ???
                              Photography helps people to see
                              -Berenice Abbott-
                              BD1050BE

                              Comment

                              Working...
                              X