Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

oude lenzen op nieuw toestel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • oude lenzen op nieuw toestel

    Hallo,
    Ik wil mij binnenkort graag eens op tele-onderwerpen lappen.
    Ik vind de prijzen van die lenzen allemaal nogal duur dus daarom dacht ik van: "waarom geen goedkopere oude lenzen kopen" maar dit brengt waarschijnlijk wat problemen mee...
    Voor het gebruik van oude FD lenzen bevoorbeeld, op welke manieren kan men allemaal die lenzen gebruiken met een canon 400d? En Wat voor nadelen zijn er dan aan verbonden? Lichtmeting heb je dan waarschijnlijk al niet, Ik ben dan ook niet gewoon van alles manueel in te stellen, Leer je zoiets snel?
    Of oude sigma lenzen die ook manueel zijn bevoorbeeld, kan je die dan gebruiken op mijn canon of niet? En wat zijn daar de nadelen van?

    Dank,

    Pieter-Jan
    Website

  • #2
    Re: oude lenzen op nieuw toestel

    Voor Canon geldt:
    -Vergeet FD lenzen, er zijn adapters maar je kan niet op oneidig focussen omdat de registerafstand (sensor-mount ) kleiner is dan bij EOS
    -Van de meeste andere mounts zijn adapters te koop en daarmee zijn die lenzen goed bruikbaar, zij het dat je de stand Av moet gebruiken , "stopped down ' moet fotograferen en handmatig scherpstellen b.v.
    M42/ P-draad
    Nikon
    Pentax K
    Contax
    Olympus OM

    De lichtmeting blijft gewoon werken, bij telelenzen moet je wat compenseren, maar dat krijg je snel door.

    Bij deze toepassing wordt het autfocussysteem uitgeschakeld, maar er zijn inmiddels adapters met een chip waardoor de camera denkt dat er een lens met electronica op zit en het scherpstellen veel eenvoudiger wordt, zij het dat je wel zelf aan de focusring moet draaien.

    Een voorbeeldje van een goede telezoom is de Tamron 60-300 SP model 23A Adapall 2, is voor een paar tientjes wel te vinden, ik gebruik hem met een M42 adapter
    Last edited by Keeskanon; 17 november 2007, 00:27.

    Comment


    • #3
      Re: oude lenzen op nieuw toestel

      Bedankt voor jullie uitleg,
      Ik ben reeds in het bezit van een telelens: de canon 100-300mm usm, maar ik had liever ook een manuele 300 2.8 of misschien zelfs een 400 2.8 tweedehands MF te kopen. Welke kan ik dan best gebruiken?
      Een vriend van mij heeft een sigma 300 2.8 (ook een manuele) maar hij gebruikt nikon.
      Welke is een aanrader in mijn geval?

      Dank,

      Pieter-Jan
      Website

      Comment


      • #4
        Re: oude lenzen op nieuw toestel

        Ik stel voor dat je zelf even gaat zoeken op:


        Er zijn meerdere draadjes over oude telelenzen....

        En verder :
        A web resource providing information about vintage Tamron non-AF lenses.


        De meeste Adaptall 2 lenzen zijn nog prima bruikbaar.

        Comment


        • #5
          Re: oude lenzen op nieuw toestel

          ik wil helemaal niet herbeginnen met een vete tussen Canonians en Nikonians , maar het vlotte gebruik van oude lenzen (weliswaar in het hogergeprijsde gamme van camera's) is één van de voordelen van Nikon (zie ook het draadje over MF lenzen: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=185090).
          erik, Nikon materiaal

          'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

          Comment


          • #6
            Re: oude lenzen op nieuw toestel

            Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
            ik wil helemaal niet herbeginnen met een vete tussen Canonians en Nikonians , maar het vlotte gebruik van oude lenzen (weliswaar in het hogergeprijsde gamme van camera's) is één van de voordelen van Nikon (zie ook het draadje over MF lenzen: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=185090).
            Dat klopt, maar dat vertaalt zich op de tweedehands markt ook in een hogere prijs.

            Je kan een sonnar 500mm P6 (geen spiegel natuurlijk, een echte lens) f5.6 kopen voor 250 euro.

            Ga eens na wat een Nikkor Ais 500mm kost ?

            Dpaul
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

            Comment


            • #7
              Re: oude lenzen op nieuw toestel

              Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
              ik wil helemaal niet herbeginnen met een vete tussen Canonians en Nikonians , maar het vlotte gebruik van oude lenzen (weliswaar in het hogergeprijsde gamme van camera's) is één van de voordelen van Nikon (zie ook het draadje over MF lenzen: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=185090).
              Helaas geldt dat alleen voor oude Nikkors, van de rest past er niks op.....

              Comment


              • #8
                Re: oude lenzen op nieuw toestel

                om nog eens terug te vallen op de FD lenzen... waarom werken ze nog niet met een adaptor? bevoorbeeld deze: http://cgi.ebay.de/Halbautomatik-Obj...QQcmdZViewItem

                Pieter-Jan
                Website

                Comment


                • #9
                  Re: oude lenzen op nieuw toestel

                  Oorspronkelijk geplaatst door mr macro Bekijk bericht
                  om nog eens terug te vallen op de FD lenzen... waarom werken ze nog niet met een adaptor? bevoorbeeld deze: http://cgi.ebay.de/Halbautomatik-Obj...QQcmdZViewItem

                  Pieter-Jan
                  Een FD naar EOS adapter moet altijd glas bevatten om op oneindig te focussen.
                  Waarmee het gebruik van een FD lens dus niet interessant meer is.
                  Canon zelf heeft ooit een dergelijke adapter geleverd, maar alleen aan professionals die hele dure objectieven bezaten...

                  Comment


                  • #10
                    Re: oude lenzen op nieuw toestel

                    Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                    Helaas geldt dat alleen voor oude Nikkors, van de rest past er niks op.....

                    ???

                    ik heb een Nikkor-C uit de jaren '70, een Nikon AF-D uit de jaren '90, en een Nikon P ik denk ook uit de jaren '90, en die werken allemaal uitstekend op mijn D200. Welke lenzen werken volgens jou niet met mijn D200?

                    Zie http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm, en ftp://ftp.nikon-euro.com/Manuals/Drd.../lcm-En_02.pdf: enkel de pre-AI en de diepe fisheyes werken niet. Je hebt wel de breedste kompatibiliteit vanaf D200-D300-D2-D3, wat minder met D50-70-80, en nog minder met D40.
                    erik, Nikon materiaal

                    'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                    Comment


                    • #11
                      Re: oude lenzen op nieuw toestel

                      Ik heb geen d200, ik heb een 400d. Als alles moest gestolen zijn zou ik misschien kiezen voor nikon alleen voor die reden. Maar ja ik heb nu mijn materiaal en wil het zo goed mogelijk gebruiken. Ik ben niet veel met een uitleg over nikon lenzen he

                      Pieter-Jan
                      Website

                      Comment


                      • #12
                        Re: oude lenzen op nieuw toestel

                        Oorspronkelijk geplaatst door mr macro Bekijk bericht
                        Ik ben niet veel met een uitleg over nikon lenzen he

                        Pieter-Jan
                        Alle vernoemde Nikons passen op een canon. Om het even de welke, mits adapter. Aangezien dat zeer goede lenzen zijn heb ik er zo een stuk of 5.

                        Ik denk dat wat de andere poster bedoelt met "de rest", andere merken zijn (czj, contax, enz..) en dat is ten dele waar.

                        Paul.
                        DPaul - A.FIAP
                        D810, nikkors and other stuff

                        Comment


                        • #13
                          Re: oude lenzen op nieuw toestel

                          Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                          ???

                          ik heb een Nikkor-C uit de jaren '70, een Nikon AF-D uit de jaren '90, en een Nikon P ik denk ook uit de jaren '90, en die werken allemaal uitstekend op mijn D200. Welke lenzen werken volgens jou niet met mijn D200?
                          Vrijwel alle niet-Nikon lenzen.....
                          De bovengenoemde + een hele zwik andere merken gaan wel op een Canon.
                          Niet dat dat nu speciaal een verdienste is, het is slechts een gevolg van de keuze van register (afstand mount-sensor) die men ooit maakte....

                          Comment


                          • #14
                            Re: oude lenzen op nieuw toestel

                            Oke dus als ik het goedbegrijp, Gaan zowat alle lenzen op de canon mits gebruik van een aangepaste adaptor natuurlijk. (Alleen de manuele?) swat, daar ben ik toch naar opzoek. Dus vanaf nu kan ik even goed naar tweedehands nikons als canons kijken...?

                            Pieter-Jan
                            Website

                            Comment


                            • #15
                              Re: oude lenzen op nieuw toestel

                              Oorspronkelijk geplaatst door mr macro Bekijk bericht
                              Oke dus als ik het goedbegrijp, Gaan zowat alle lenzen op de canon mits gebruik van een aangepaste adaptor natuurlijk. (Alleen de manuele?) swat, daar ben ik toch naar opzoek. Dus vanaf nu kan ik even goed naar tweedehands nikons als canons kijken...?

                              Pieter-Jan
                              Yep, zelfs Hasselblads.

                              Paul.
                              DPaul - A.FIAP
                              D810, nikkors and other stuff

                              Comment

                              Working...
                              X