Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon en P-mode

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon en P-mode

    Toen ik gisteren probeerde om met mijn D80 in P-mode te fotograferen, ontdekte ik een probleempje.

    Normaal gezien zou ik met het duimwiel de sluitersnelheid/diafragma kunnen aanpassen, maar dat is hier het geval niet.
    Als ik aan het duimwiel draai, dan verschijnt het 'flexibel programma-tekentje' (P*) wel, maar zowel sluitersnelheid als diafragma blijven ongewijzigd.

    Ik gebruik mijn D80 vooral in A-mode (diafragma) en daarom dat het mij nu pas opviel.

    Doe ik iets verkeerd?
    Mvg Tim

  • #2
    Re: Nikon en P-mode

    Geen idee of dit ook geldt voor Nikon toestellen, maar bij de meeste camera's die ik ken is de P-stand de automatische stand. Voor aan te passen waarden moet ik overschakelen naar A ( aperature), S ( shuttertime) of M (manual).

    Misschien is het wel logisch dat je die waarden niet aan kunt passen in het P programma...
    Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

    Comment


    • #3
      Re: Nikon en P-mode

      Inderdaa, "P" is toch programma ?

      Comment


      • #4
        Re: Nikon en P-mode

        En waarvoor is "Auto" dan?

        Ik redeneerde dus zoals Ticor, maar na 1.5 jaar gebruik van mijn D50 merk ik dat dat niet klopt... Had't nochtans ergens eens gelezen...
        ---
        Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
        http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

        Comment


        • #5
          Re: Nikon en P-mode

          Op mijn D50 wordt in de P stand met het wieltje het diafragma geregeld. Hij schakelt dan als het ware over op de A stand (zonder de P stand te verlaten), en er verschijnt een speciaal icoontje op het LCD scherm (p+). Als je wil dat hij terug in "full" P springt moet je het wieltje terugdraaien tot het icoontje verdwijnt. D80 ken ik niet, maar ik durf vermoeden dat het gelijkaardig is...

          Comment


          • #6
            Re: Nikon en P-mode

            De P stand op een Nikon D-serie SLR is een automatisch belichtingsprogramma waarbij je met het duimwieltje de sluitertijd kunt beïnvloeden waarbij de camera dan het juiste diafragma kiest zodat de belichting steeds correct is (of bewust onder over overbelicht als je dit hebt ingesteld). Dit geldt natuurlijk binnen de grenzen van de mogelijkheden. Als bijv. je diafragma op 2.8 staat (en dit is het max. van je objectief) dan kun je de sluitertijd niet meer ophogen hoeveel je ook aan het wieltje draait. Ga je naar een situatie met meer licht dan kan het weer wel. Het is dan zo dat hoe meer je naar de snelle sluitertijd kant hebt gedraaid hoe meer licht je nodig hebt om de camera het diafragma te doen sluiten.

            Lang verhaal maar ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen maken.

            Je kunt het het best ervaren door bij een P-instelling de lichtomstandigheden te veranderen (bij half ingedrukte ontspanner) en dan kijken wat de sluitertijd en diafragma doen bij de verschillende duimwiel standen.

            Gewoon nog eens proberen.

            KC:
            Groetjes, KC
            www.sportbeelden.com

            Comment


            • #7
              Re: Nikon en P-mode

              P-mode is inderdaad automatisch programma, maar door aan het duimwiel te draaien kan je het Flexibel programma activeren. Er verschijnt dan P* op het LCD.
              Volgens de handleiding zou je dan met het duimwiel diafragma/sluitersnelheid kunnen aanpassen.

              @KDM: Volgens Dpreview staat de flexibele P-stand staat toch ook op de D50.
              Mvg Tim

              Comment


              • #8
                Re: Nikon en P-mode

                Oorspronkelijk geplaatst door KCfoto Bekijk bericht
                De P stand op een Nikon D-serie SLR is een automatisch belichtingsprogramma waarbij je met het duimwieltje de sluitertijd kunt beïnvloeden waarbij de camera dan het juiste diafragma kiest zodat de belichting steeds correct is (of bewust onder over overbelicht als je dit hebt ingesteld). Dit geldt natuurlijk binnen de grenzen van de mogelijkheden. Als bijv. je diafragma op 2.8 staat (en dit is het max. van je objectief) dan kun je de sluitertijd niet meer ophogen hoeveel je ook aan het wieltje draait. Ga je naar een situatie met meer licht dan kan het weer wel. Het is dan zo dat hoe meer je naar de snelle sluitertijd kant hebt gedraaid hoe meer licht je nodig hebt om de camera het diafragma te doen sluiten.

                Lang verhaal maar ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen maken.

                Je kunt het het best ervaren door bij een P-instelling de lichtomstandigheden te veranderen (bij half ingedrukte ontspanner) en dan kijken wat de sluitertijd en diafragma doen bij de verschillende duimwiel standen.

                Gewoon nog eens proberen.

                KC:
                Dank je wel.
                Ik denk dat het licht hier het probleem was.
                Ik zal het morgen bij daglicht nog eens proberen.
                Mvg Tim

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon en P-mode

                  Normaal gezien moet je 'flexibel' kunnen werken op P* maw.
                  Je kan scrollen naar hoger of lagere sluitertijd met daarbijhorend diafragma.
                  Ik gebruik het zelden; ik werk steevast op A; dan heb je de DOF beter in de hand/onder controle.

                  mvg,

                  Roland

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon en P-mode

                    Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
                    Normaal gezien moet je 'flexibel' kunnen werken op P* maw.
                    Je kan scrollen naar hoger of lagere sluitertijd met daarbijhorend diafragma.
                    Ik gebruik het zelden; ik werk steevast op A; dan heb je de DOF beter in de hand/onder controle.

                    mvg,

                    Roland
                    Dat is ook de manier waarop ik mijn plaatjes maak, maar toen ik in de handleiding las dat er een flexibele P was, dacht ik het eens uit te proberen.
                    En vanmiddag getest en het werkt...maar het zal de A-mode niet vervangen bij mij.
                    Ik kan me wel voorstellen dat het in bepaalde situaties handig kan zijn.
                    Mvg Tim

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon en P-mode

                      Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                      Dat is ook de manier waarop ik mijn plaatjes maak, maar toen ik in de handleiding las dat er een flexibele P was, dacht ik het eens uit te proberen.
                      En vanmiddag getest en het werkt...maar het zal de A-mode niet vervangen bij mij.
                      Ik kan me wel voorstellen dat het in bepaalde situaties handig kan zijn.

                      Ik gebruik de P-stand heel veel; je kan toch evengoed de combinatie diafragma/sluitertijd beïnvloeden door aan het wieltje te draaien en gewoon de verschillende "goede" (en mogelijke) combinaties aflopen?
                      Indien ik bijv. F5,6 wil gebruiken, dan draai ik gewoon aan het wieltje tot de camera de combinatie kiest met F5,6 (indien het mogelijk is).
                      Je kan dan wel niet meer over- of onderbelichten, behalve met de daarvoor voorziene toets, of door spotmeting en dan vasthouden.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon en P-mode

                        P stand kan je toch geen focuspunt kiezen?

                        gebruik altijd A (diafragmavoorkeuze) of S (sluitertijdvoorkeuze), afhankelijk van de situatie
                        en M voor studio
                        Fuji XPRO1

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon en P-mode

                          Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
                          P stand kan je toch geen focuspunt kiezen?

                          gebruik altijd A (diafragmavoorkeuze) of S (sluitertijdvoorkeuze), afhankelijk van de situatie
                          en M voor studio
                          Indien je met focuspunt het scherpstelveld bedoelt: dat kan wel degelijk, in elk geval met de D200 en de D70.

                          Overigens gebruik ik uitsluitend het middenste veld; ik ben het type van scherpstellen - vastzetten - compositie nemen - afdrukken.

                          Ik zou dus nog altijd niet weten waarom ik persé A moet kiezen om het diafragma te kunnen bepalen of S om de sluitertijd te kunnen bepalen; dat kan allebei evengoed met P.
                          Een idee dat ik nog niet getest heb: indien het licht verandert, dan zal de keuze van de P-stand ook telkens veranderen, dus indien je snel wil kunnen fotograferen en ZEKER zijn dat je op een bepaald diafragma blijft, dan moet je A kiezen, maar je loopt dan wel het risico van over- of onderbelichting, of plotseling met een heel lange sluitertijd te zitten.
                          Last edited by gliderbee; 18 november 2007, 22:07.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon en P-mode

                            Bij de D80 kan je in de flexibele P* stand ook van focuspunt veranderen.
                            Zoals ik al zei, ik gebruik vooral de A-stand en heb vandaag ook eens met de P-stand plaatjes gemaakt.
                            Mvg Tim

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon en P-mode

                              me too

                              Oorspronkelijk geplaatst door gliderbee Bekijk bericht
                              Overigens gebruik ik uitsluitend het middenste veld; ik ben het type van scherpstellen - vastzetten - compositie nemen - afdrukken.
                              Fuji XPRO1

                              Comment

                              Working...
                              X