Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke Macrolens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke Macrolens

    Ik heb een nikon d50 en zoek een goede macro lens

    ik heb er nu 2 gezien maar weet niet of welke de beste is en of die 5mm verschil de moeite zijn

    het gaat om deze lenzen
    Sigma Macro 105mm f2.8 EX DG
    Tokina 100mm F 2.8 AT X Macro
    Last edited by Joerig1970; 15 november 2007, 22:13.

    Met vriendelijke groeten
    Joeri


  • #2
    Re: Welke Macrolens

    Die 5mm zal inderdaad weinig verschil maken.

    Als je een macrolens wil kopen, dan moet je eerder de vraag stellen "welk onderwerp ga ik fotograferen", aan de hand daarvan kan je de keuze maken tussen een korte (50mm) of een lange (150 / 180mm) macrolens (of er tussenin natuurlijk).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Welke Macrolens

      ik heb niet echt een voorkeur, ik heb nog geen ervaring met macro's ( lijkt me ook heel moeilijk, maar wel leuk en mooi als je het goed kan )

      Met vriendelijke groeten
      Joeri

      Comment


      • #4
        Re: Welke Macrolens

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Die 5mm zal inderdaad weinig verschil maken.

        Als je een macrolens wil kopen, dan moet je eerder de vraag stellen "welk onderwerp ga ik fotograferen", aan de hand daarvan kan je de keuze maken tussen een korte (50mm) of een lange (150 / 180mm) macrolens (of er tussenin natuurlijk).
        Ik deel Bandit zijn mening.........
        Je zal toch een keuze moeten maken welk onderwerp je t meeste gaat fotograferen in de macrobranche..............
        Ga je voor dingen die snel verstoord worden, zoals libellen enz. dan ga je beter voor de langere mm (180 mm), is het statische werk (bloemen, tafelwerk....)meer je ding, dan kun je korter gaan.......
        Vergeet de 90 mm Tamron niet een 2.8 die prijs/kwaliteit zeer goed is.....

        Comment


        • #5
          Re: Welke Macrolens

          Ik gebruik zelf die tokina in combinatie met de D50 en ben er heel tevreden over Als je budget het toelaat is een groter bereik inderdaad handig voor insekten, maar met wat geduld kom je toch ook een heel eind hoor

          Comment


          • #6
            Re: Welke Macrolens

            met die twee lenzen kun je zeker serieus uit de voeten voor macro. Maar hou rekening dat je moet ook leren werken met die marco lenzen... Ook met macro lenzen is scherpstellen vaak nog millimeterwerk .
            mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

            IMac/IPad/Mac Air 
            D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

            Comment


            • #7
              Re: Welke Macrolens

              Rayms Fotosite. Urbex, Natuurfotografie, landschappen, macrofotografie.


              paar tips enfin,die heb ik toch gelezen voordat ik mijn macro lens ging halen,mischien ook nuttig voor jou

              de tamron 90 mm is heel goed,alleen een beetje lawaaierig
              UnicornPictures on Facebook & Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Welke Macrolens

                Oorspronkelijk geplaatst door antoinette Bekijk bericht
                Als je budget het toelaat is een groter bereik inderdaad handig voor insekten, maar met wat geduld kom je toch ook een heel eind hoor
                Idd, dat wordt hier vaak opgeblazen. Ik werk met oa. een 60mm macro en foto's van libellen, juffers en vlinders zijn zeker niet onmogelijk met wat geduld en oefening. Daar komt nog bij, dat je die beestjes kunt zoeken terwijl het nog koud is 's ochtends zodat ze nog niet weg kunnen vliegen.

                Hét argument (naar mijn mening) om een lange macrolens te kopen is het feit dat je smalle beeldhoek je beter in staat stelt je onderwerp te isoleren van een (egale) achtergrond.
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke Macrolens

                  Ik fotografeer al enkele jaren met die Sigma 150mm en ik ben er uiterst tevreden over. Deze lens is echt haarscherp. Ik kan je RAW foto's tonen waar je bijna achterover valt van de scherpte. De autofocus is vrij traag, maar die gebruik ik toch nooit, bij macro kan je beter manueel scherpstellen omdat het inderdaad millimeterwerk is en de autoficus er dan toch meestal naast zit.

                  Ik heb toen voor de 150mm gekozen omwille van de werkafstand en als bonus heb je sneller een out of focus background in vergelijking met een kortere macro.
                  Momenteel gebruik ik de lens bijna uitsluitend op statief, maar in het verleden heb ik nog vaak uit de hand gefotografeerd.

                  Als je eens zoekt op dit forum vind je zeker nog veel meer over deze lens en als je wat voorbeelden wilt zien, op mijn website (www.bartheirweg.com) zijn alle insectenfoto's, boomkikkers, een groot deel paddenstoelen, ... met deze lens gefotografeerd.
                  Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

                  Comment

                  Working...
                  X